PEKLO, JEHO PODOBA, TRESTY V NĚM A JEHO OBYVATELÉ

Na rozdíl od Ráje, zde se nám nejprve vybaví ohromný a převeliký oheň, ve kterém se lidé budou navěky smažit. Peklo je takové, ale je ještě i mnohem strašnější a krutější.

Ten, který dal přednost vezdejšku a jeho slastem, setrvával v nevíře a popírání vzkříšení je jeho obyvatelem: 
إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَلِكَ مُتْرَفِينَ وَكَانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظِيمِ وَكَانُوا يَقُولُونَ أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَئِنَّا لَمَبْعُوثُونَ
A oni si předtím žili v přepychu, setrvávajíce úporně ve velkém hříchu, a hovořili: „Zdaž až zemřeme a prachem a kostmi se staneme, budeme opravdu vzkříšeni
(Wáki’a:45-47).
Ti, kteří byli hluší, ač měli sluch a rozum, ti, kteří byli slepí, ač měli zrak a ti, kteří prohlašovali posly za lháře, taktéž:
وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ
A dodají: „Kdybychom byli naslouchali či pochopili, nebyli bychom dnes věru plamene obyvateli!“
(Mulk:10)
 
Peklo popsal Posel  صلى الله عليه و سلم  slovy: „Váš oheň je pouze jeden ze sedmdesáti dílů ohně pekelného.“ Někdo řekl: „Posle Boží, vždyť i jen on sám stačí.“ Posel  صلى الله عليه و سلم  řekl: „Pekelný oheň je silnější než vezdejší oheň devětašedesátkrát. A každý díl je stejný co do teploty.[1]  Vezdejší oheň spaluje toho, kdo do něj vejde. Takový zemře a tím jeho bolest přestane. Pekelný oheň je stálou bolestí pro své obyvatele:
وَالَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ نَارُ جَهَنَّمَ لا يُقْضَى عَلَيْهِمْ فَيَمُوتُوا وَلا يُخَفَّفُ عَنْهُمْ مِنْ عَذَابِهَا كَذَلِكَ نَجْزِي كُلَّ كَفُورٍ
Pro ty, kdož neuvěřili, připraven je oheň pekelný a nebude jim souzeno, aby zemřeli, a nebude jim v něm trest jejich ulehčen a takto odměňujeme každého nevěřícího.
(Fátir:36).
Kdykoli jim jedna kůže shoří, Bůh ji zamění za jinou, aby obyvatelé Pekla opět okusili trestu:
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا
Věru ty, kdož neuvěřili v Naše znamení, My v ohni sežehneme, a kdykoliv vyschnou kůže jejich, vyměníme je za jiné, aby tak trestu okusili. A Bůh zajisté je mocný, moudrý.
(Nisá´:56).
 
I v Pekle je strava, avšak ta je v Koránu popsána takto:
إِنَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ طَعَامُ الأثِيمِ كَالْمُهْلِ يَغْلِي فِي الْبُطُونِ
Vskutku bude strom Zaqqúm patřit k hříšníka pokrmům. Je jak roztavená smůla, jež ve vnitřnostech kypí
(Duchán:43-45).
 
I v něm je pití, avšak je to hnijící tekutina:
مِنْ وَرَائِهِ جَهَنَّمُ وَيُسْقَى مِنْ مَاءٍ صَدِيدٍ يَتَجَرَّعُهُ وَلا يَكَادُ يُسِيغُهُ وَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ مِنْ كُلِّ مَكَانٍ وَمَا هُوَ بِمَيِّتٍ وَمِنْ وَرَائِهِ عَذَابٌ غَلِيظٌ
a před ním peklo stojí, v němž napájen bude hnisem tekoucím po doušcích malých, jež málem ani nespolkne. A smrt k němu bude přicházet ze všech stran, avšak nezemře, nýbrž za zády jeho bude stát trest přísný.
(Ibráhím:16-17).
 
Je tu i oděv, avšak i on je z ohně:
هَذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ فَالَّذِينَ كَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِيَابٌ مِنْ نَارٍ يُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُءُوسِهِمُ الْحَمِيمُ
Toto jsou dvě skupiny nepřátelské, které se spolu přou ohledně Pána svého; těm, kdož neuvěřili, střižen bude šat z ohně a hlavy jejich budou polévány vodou vroucí,
(Hadždž:19).
 
I stín je z ohně
لَهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَمِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ذَلِكَ يُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ يَا عِبَادِ فَاتَّقُونِ
A nad sebou budou mít závěs ohnivý a pod sebou závěs ohnivý.“ A takto Bůh nahání strach služebníkům Svým. Služebníci Moji, buďte tedy vůči Mně bohabojní!
(Zumer:16).
 
Obyvateké Pekla do něj budou přivedeni ve skupinách. Peklo se rozpláče a rozhněvá nad jejich nevírou, vytrvalostí v nevíře a nenásledování Posla صلى الله عليه و سلم.
Budou do něj vcházet sedmi dveřmi: 
إِنَّهَا عَلَيْهِمْ مُؤْصَدَةٌ فِي عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ
a nad nimi se v klenbu pojící a jak sloupy protažené stojící.
(Humeza:8-9).
Budou vhazováni do něj, spoutáni okovy:
إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ سَلاسِلا وَأَغْلالا وَسَعِيرًا
Pro nevěřící jsme pak řetězy, okovy a plamen šlehající připravili,
(Insán:4).

Nejmírnějším trestem je v pekle trest toho, komu dají pod paty žhavíky, od kterých mu začne vřít mozek.



[1] Sahíh Buchárí 3265, též jeho komentář ve Fethu l-Bárí 6/330