Satisfy your sweet tooth with dessert recipes from Food Network, including cookies, cupcakes and pies.
Dessert
Prosíme Alláha Všemohoucího, aby zlepšil náš stav, zkrotil naše ego a usměrnil naše touhy, přání a chtíče tak, aby vedli pryč od ohně a směřovali k Jeho nejkrásnější odměně. Jedině Ty, Alláhumma, jsi toho schopen. Ámín!
Alláhumma, upevni naše paty na Tvé Zjevené Pravdě a Cestě. Učiň z nás pevné, neochvějné, pokorné a spravedlivé a nedej nám zhynout skrze naši slabost, lhostejnost. Pane, odstraň z našich srdcí pokrytectví a učiň nás vznešenými a respektovanými na světě tomto a zachráněnými a odměněnými v životě po smrti. Ámín!
Tárik ibn Šiháb vyprávěl:
"Když chalífa Omar, nechť je Alláh s ním spokojen, putoval do Šámu se svým přítelem Abú 'Ubejdou, na jednom místě jim přehradila cestu tekoucí voda. Omar tedy sesedlal z koně, vyzul si boty a bosky přešel přes vodu, tahaje koně za sebou.
Tárik ibn Šiháb vyprávěl:
"Když chalífa Omar, nechť je Alláh s ním spokojen, putoval do Šámu se svým přítelem Abú 'Ubejdou, na jednom místě jim přehradila cestu tekoucí voda. Omar tedy sesedlal z koně, vyzul si boty a bosky přešel přes vodu, tahaje koně za sebou.
Když to viděl Abú 'Ubejda, podivil se a řekl mu: "Dnes jsi učinil něco velmi významného a velmi zvláštního. Dnes je tvůj den, Omare! Lidé v Šámu tě netrpělivě očekávají a ty, jako chalífa, bosky překračuješ močál."
Veliký chalífa Omar, Alláh s ním budiž spokojen, ho udeřil do prsou a nazlobeně odvětil: "Kéž by mi to kdokoli jiný pověděl, Abú 'Ubejdo! Vy jste byli nejponíženějším, nejpřezíranějším a nejbezvýznamnějším národem a Alláh vás pak pozdvihl a dal vám hrdost skrze islám! Kdykoli pak budete hledat hrdost mimo islám, budete poníženi."
Islámský učenec Núh ibn Merjem chtěl provdat svou dceru. Radil se o tom tedy, mimo jiných, i se svým sousedem zoroastrovcem.
Islámský učenec Núh ibn Merjem chtěl provdat svou dceru. Radil se o tom tedy, mimo jiných, i se svým sousedem zoroastrovcem.
Řekl mu soused: "Jak to, lidé hledají rady u tebe a ty jsi se přišel ptát o radu, za koho provdat vlastní dceru, zrovna mne? A to navíc nejsem muslim. Nuž, má-li to být, řeknu ti toto. Perský chosrau v této věci hleděl na majetek, římský cézar hleděl v této věci na krásu a váš vůdce, Muhammed, hleděl v této věci na víru. Sám si tedy vyber, koho budeš následovat."
Učenec Ibráhím bin Edhem potkal žida, který s sebou vedl psa. Když žid spatřil Ibráhíma, zachtělo se mu ponížit jej a urazit a tak mu řekl: "Ibráhíme, ty jsi rozumný a moudrý člověk, řekni mi, je čistší ocas mého psa, nebo tvůj vous?"
Učenec Ibráhím bin Edhem potkal žida, který s sebou vedl psa. Když žid spatřil Ibráhíma, zachtělo se mu ponížit jej a urazit a tak mu řekl: "Ibráhíme, ty jsi rozumný a moudrý člověk, řekni mi, je čistší ocas mého psa, nebo tvůj vous?"
Ibráhím bin Edhem mu na to s klidem odpověděl: "Bude-li tento můj vous v pekle, pak je čistější ocas tvého psa, nežli on. Pokud bude v ráji, pak je on čistější, nežli ocas tvého psa."
Okouzlen Ibráhímovou bohabojností, upřímností, stálostí a moudrostí, kvůli čemuž se mu nepovedlo Ibráhíma vyprovokovat, žid celým srdcem upřímně pronesl šehádu a přijal islám.
Učenec Abú 'Uwejs Kajs al-Istifán se narodil v Iráku, byl křesťanem, ale - chvála Alláhu, přijal islám. Studoval šarí'u a nauku o hadísech na Islámské univerzitě v Medíně, kde zužitkoval své znalosti z dob, kdy vedl mezináboženský dialog.
Tyto znalosti shrnul do několika zásad:
1. Kontroluj vlastní emoce.
2. Užívej pravdivé údaje.
3. Ustanov shodu, kdy se shodnete a kdy se opravdu různíte.
Učenec Abú 'Uwejs Kajs al-Istifán se narodil v Iráku, byl křesťanem, ale - chvála Alláhu, přijal islám. Studoval šarí'u a nauku o hadísech na Islámské univerzitě v Medíně, kde zužitkoval své znalosti z dob, kdy vedl mezináboženský dialog.
Tyto znalosti shrnul do několika zásad:
1. Kontroluj vlastní emoce.
2. Užívej pravdivé údaje.
3. Ustanov shodu, kdy se shodnete a kdy se opravdu různíte.
4. Neakceptuj žádné tvrzení bez odůvodnění.
5. Uváděj nejprve důvody ze šarí'y (Korán, Sunna, Idžma' a názory sahábů, kijás) a pak teprve z vlastní logiky (rozum jest podřízen šarí'i, nikoliv naopak)
6. Použij nejprůraznější (nejvíce historicky autentický i známý) argument hned na začátku.
7. Kontroluj správnost a ověřitelnost všeho, co jste vyřkli (vždy uveď přesné reference zdroje nebo odkazu: jméno autora (učence, odborníka) , název knihy , číslo strany, vydání a pod.)
8. Buď hoden úcty a buď uctivý .
9. Dej druhým šanci mluvit (vyslechni i druhou stranu)
10. Představ si situaci a okolnosti, ve kterých se nalézá protivník.
11. Nikdy nepopírej a neodvrhuj argumenty protivníka, jsou-li
opodstatněné.
12. Neříkej nepravdivé a nepotvrzené věci (např.: "Omar ibnu l-Chattáb přečetl celý Korán v jednom rek'átu" nebo "Alí ibn Abú Tálib zabil 100 000 nepřátel v jedné jediné bitvě a v další opět 100,000").
13. Diskutuj na téma pravdy a nikoliv na téma charakteru daných učenců.
14. Každá diskuse o daném tématu má své místo a čas (např. mnohem více času je potřeba věnovat pro Tewhíd (Jedinost Boží) a ne upotřebení miswaku (tj. dřívka na čištní zubů), mnohem více času je třeba věnovat zákazu lichvy a nikoliv zákazu nošení hedvábí muži.
15. Musíš znát zásady a cíle Islámu, o čem hovoří šarí'a, fikhu, nauka o hadísech a další. Jedním z cílů šarí'y je opustit zlo a přidat se k dobru.
16. Povinností je, aby bylo použito správné islámské terminologie (např. užít slova „džihád“ (úsilí, boj proti něčemu) a ne „harb“ (válka), užít slovo „salát“ - "modlitba" a nikoliv „du'á“ - "prosebná modlitba" pokud se mluví o normální modlitbě)
بسم الله الرحمان الرحيم
بسم الله الرحمان الرحيم
Napsáno během ramadánu 1422. roku hidžry v Medíně, Království Saúdské Arábie.
Otázka: Jaké je islámskoprávní stanovisko ohledně skupin odpovědných za bombové útoky proti civilistům a terorismus a spolupráce s nimi?
Otázka: Jaké je islámskoprávní stanovisko ohledně skupin odpovědných za bombové útoky proti civilistům a terorismus a spolupráce s nimi?
Odpověď:
Není dovolené s nimi spolupracovat, ani je jakkoli podporovat a povinností je, zjistíme-li jejich činnost, hlásit je bezpečnostním orgánům. Lepší je se od nich vzdálit a je povinností lidi varovat před jejich zlem, jelikož oni jsou rozvratem a škodí muslimům. Jsou bratry šejtána!
Z odpovědi šejcha Abdul'azíze ibn Abdulláha ibn Báz.
Širk (přidružovaní k Alláhu) vznikl připisováním jiných po boku Alláha Jediného, v Jeho panování a božskosti.
Širk (přidružovaní k Alláhu) vznikl připisováním jiných po boku Alláha Jediného, v Jeho panování a božskosti.
Nejčastější podobou širku je uctívání kohokoli jiného vedle Boha, nebo prokazování jakéhokoli aktu uctívání někomu jinému než Jemu - např. přísahy, obavy z něj, spoléhání se na něj, jeho upřednostnění v lásce před Bohem, modlitba, či prosba k němu atd. Každý, kdo vedle Boha uctívá jiné, porovnává je s Bohem. Je to největší nespravedlnost. Bůh říká:
لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
"Nepřidružuj k Bohu. Opravdu, přidružování je velká nespravedlnost" (Lukmán:13)
Nespravedlností je umístění něčeho na nepříslušící místo. Tedy ten, kdo uctívá něco jiného než Boha, umístil uctívání na nepříslušící místo, připisuje jej tomu, kdo si jej nezaslouží - a to je největší nespravedlnost.
Alláh nás zpravuje, že osobě, která se dopouští širku a nenavrací se k Bohu s pokáním, tento hřích nebude odpuštěn:
إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ
"Věru, Alláh neodpustí, když je k Němu přidružováno, ale odpustí vše mimo to, komu bude chtít." (Nisá´:48)
Alláh nás také zpravuje, že osoba, konající širk (tzv. mušrik) nevstoupí do ráje. A také, že osoba, která konala širk, bude věčným obyvatelem Ohně pekelného.
إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ
"Věru tomu, kdo k Němu přidružuje, Alláh již zakázal ráj a jeho příbytkem bude oheň. A nespravedlivím nebude pomoženo!" (Máida:72)
Širk také ničí všechny dobré činy, Alláh říká:
وَلَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
"A kdyby k Němu přidružovali, zbytečné pak bude pro ně to, co činili." (An'ám:88)
وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ
"Vskutku již bylo sesláno tobě i těm, kteří před tebou byli: "Budeš-li k Alláhu přidružovat, propadnou tvé činy a ty budeš jedním z tratících." (Zumer:65)
Imám Ibn Kajjím řekl ve své knize Příkladná odpověď (ar. Džewábu l-Káfí):
"Alláh Slavený a Vznešený nám oznámil, že cílem stvoření je poznávat Alláha skrze Jeho Jména a Atributy, aby byl pouze On uctíván, aby Mu nebyli připisováni společníci, a lidé se navrátili ke spravedlivým postupům.
Je to spravedlivost, ze které nebesa a zem byla stvořena, tak jak řekl Alláh:
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
"Vskutku jsme již poslali naše Posly s jasnými důkazy a seslali jsme s nimi Knihu a Váhu, aby bylo lidstvo upevněno ve vyváženosti." (Hadíd: 25)
Bůh nás zpravil, že seslal Své Posly a Své Knihy, aby pomohl lidem jít správnou cestou, a to je spravedlnost (ar. `adl). Tewhíd je největší spravedlností a je též štítem a základem veškeré spravedlnosti. Širk je pak nespravedlnost, ve shodě se slovy Božími:
لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
"Nepřidružuj k Bohu. Opravdu, přidružování je velká nespravedlnost" (Lukmán:13)
Širk je proto největší nespravedlností, je-li Tewhíd největší a nejdokonalejší spravedlnost."
autor: šejch Sálih bin Fawzán al-Fawzán
Otázka: Kdo jsou awlijá´ (sg. welí, tj. Bohu přiblížený)? Jde o nějakou určitou skupinu osob? Jsou awlijá´ těmi, nad jejichž hroby jsou vybudována mauzolea?
Odpověď:
Ne. Jsou jimi ti, o kterých řekl Alláh:
Nikoliv, Bohu přiblížení věru nemusí mít strach žádný a nebudou zarmouceni ti, kdož uvěřili a byli bohabojní. (Júnus:62)
Otázka: Kdo jsou awlijá´ (sg. welí, tj. Bohu přiblížený)? Jde o nějakou určitou skupinu osob? Jsou awlijá´ těmi, nad jejichž hroby jsou vybudována mauzolea?
Odpověď:
Ne. Jsou jimi ti, o kterých řekl Alláh:
Nikoliv, Bohu přiblížení věru nemusí mít strach žádný a nebudou zarmouceni ti, kdož uvěřili a byli bohabojní. (Júnus:62)
Tedy každý zbožný věřící je Bohu přiblíženým na základě své víry a bohabojnosti.
Neznamená to, že awlijá´ mají jakýkoli podíl na vládě Boží. Nemají možnost kontrolovat jakoukoliv záležitost Boží, ani netvoří a ani neobdarovávají.
Proto je neuctíváme, neprosíme je o pomoc a o podporu, nevzýváme je, neboť Alláh řekl:
Bůh věru neodpustí, je-li k Němu něco přidružováno, ale odpustí, komu chce, věci jiné než toto. A kdokoli přidružuje k Bohu, ten dopouští se hříchu těžkého. (Ženy:48)
Alláh také seslal:
Domnívali se snad ti, kdož nevěřili, že si mohou brát služebníky Mé jako ochránce místo Mne? (Kehf:102)
Odpovídal šejch Sálih bin Fewzán al-Fewzán.
zdroj: Šerhu Kešfi š-Šubuhát, anglický překlad, str. 5.
Fetwa Shromáždění nejvyšších islámských učenců Království Saúdské Arábie
Všechna chvála náleží jedině Bohu, mír a požehnáni jeho poslednímu Poslovi, jeho rodině a jeho společníkům.
Fetwa Shromáždění nejvyšších islámských učenců Království Saúdské Arábie
Všechna chvála náleží jedině Bohu, mír a požehnáni jeho poslednímu Poslovi, jeho rodině a jeho společníkům.
Usáma bin Zejd řekl: „Posel صل الله عليه وسلمnás vyslal k al-Hurúqa[4] a z rána jsme je napadli a zvítězili jsme. Já a jeden z lidí ansár jsme začali stíhat jednoho z nich, až jsme jej dohonili. Ten člověk tehdy řekl: "Lá iláhe ille lláh.“[5] Když jsme to uslyšeli, člověk z ansár s ním již nebojoval, ale já jsem s ním bojoval a zabil jej. Když jsme se vrátili, Prorok صل الله عليه وسلمse dověděl o tom činu a řekl: „Ó Usámo! Což jsi jej zabil potom co řekl lá iláhe ille lláh?" Odpověděl jsem: "Řekl to jen proto, aby se zachránil." Poselصل الله عليه وسلمto ale tak často vzpomínal, že jsem toužil po tom, abych nepřijal islám před tímto dnem.“ (tzn. že Usáma toužil po tom, aby se ten čin nestal v době kdy byl muslimem a přijetí islámu by jej smazalo)."[6]
Tedy Prorok صل الله عليه وسلم nepřijal vysvětlení Usámy bin Zejda, tedy názor že Usáma zabil modloslužebníka, který bojoval proti nim a slova šehády vyřkl teprve po tom, co byl tváři v tvář smrti. Tyto všechny texty, stejně jako jiné, ukazují, jak vážná je svátost krve muslima a jak velký je zákaz zabití muslima, vyjma důvodu jasně ustanoveného v šarí‘i. Tedy není povoleno bezprávně brojit proti jakémukoliv muslimovi nebo muslimce. A stejně jako krev i majetek muslimů je zakázán, když Posel صل الله عليه وسلم řekl v Mekce během své poslední pouti během kázání na planině ‘Arefát: "Vaše krev a vaše vlastnictví jsou svaté pro vás navzájem, stejně jako svatý je pro vás tento den, v tom vašem svatém místě, v tom vašem svatém měsíci."[7]
A když Umm Hání poskytla azyl (tj. garantovala ochranu, majíce z toho zisk) jednomu modloslužebníkovi v roce vítězství (tj. znovuosvojení Mekky) a Alí bin Abí Tálib chtěl tohoto muže zabít, Umm Hání šla k Prorokovi (nechť mu Alláh žehná) a zpravila jej o tom, načež Prorok صل الله عليه وسلم řekl: „Udělili jsme azyl tomu, komu jsi jej udělila ty, Umm Hání." V tomto konkrétním případě jde o to, že člověk, který přichází do země a má garanci osobní bezpečnosti, nebo obdržel přísahu bezpečí od osoby, která vládne, z důvodu užitku a tato osoba získala od vládce slib, tehdy není povoleno poškozovat práva ani útočit proti oné osobě a jejímu majetku.
Shromážděni nejvyšších islámských učenců vysvětlilo tuto záležitost s cílem varovat muslimy, aby nevstoupili do věcí, které jsou zničující a jsou zakázány, aby byli varováni před plány šejtána. Šejtán nikdy nespí a číhá na muslima, snaží se jej svést ke zničení, cestami extremismu, bid‘a ve víře, nebo v odpadnutí od víry. A spása leží jedině u Alláha. Šejtánovi nezáleží na způsobu, kterým zvítězí nad poddanými Alláha, neboť obě cesty – i extremismus i odvržení víry, jsou cestami šejtána, které způsobují, že člověk podlehne trestu a hněvu Milostivého.
Tedy ten, kdo koná sebevraždu výbušnou náloží, tato zbraň zůstane v jeho rukou a bude se jí vraždit v pekelném ohni navždy.