Mise milosti

herd of sheep on grass field

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je bludem a každý blud skončí v Pekelném Ohni.

Alláh Vznešený pravil:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا

Lidé, bojte se Pána svého, jenž stvořil vás z bytosti jediné a stvořil z ní manželku její a rozmnožil je oba v množství velké mužů i žen. A bojte se Boha, v Jehož jménu se vzájemně prosíte, a dbejte na pravidla o pokrevních svazcích, neboť Bůh zajisté nad vámi je pozorovatelem.” (Nisá´: 1)

Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh Sám Sebe popisuje atributem Milosti (arab. الرحمة ar-Rahma) a nazývá Sám Sebe jako Milostiplný (arab. الرحمن ar-Rahmán) a Smilovný (الرحيم ar-Rahím). Praví:

وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ

Milost má zahrnuje všechny věci.“ (A’ráf: 156)

Boží milost je všeobecná, všeobjímající a zasahuje každého a všechno v mnoha ohledech. Stojí za vším dobrým na tomto i na onom světě, co člověka potkává a čeho si člověk užívá. Je nezadržitelná a není jiného zdroje milosti mimo Něho Jediného, slovy Božími:

مَّا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا ۖ وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

Cokoliv Bůh otevře lidem z milosti Své, to nikdo jim nemůže zadržet, však cokoliv On zadrží, to nikdo nemůže poslat kromě Něho. A On mocný je i moudrý.“ (Fátir: 2)

Podob Boží Milosti je bezpočet, slovy Vznešeného Alláha:

وَمِن رَّحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

A On z milosti Své učinil pro vás noc i den, abyste si během noci odpočali a abyste během dne usilovali o část z dobrodiní Jeho – snad budete vděční!“ (Kasas: 73)

A také praví:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَن يُرْسِلَ الرِّيَاحَ مُبَشِّرَاتٍ وَلِيُذِيقَكُم مِّن رَّحْمَتِهِ وَلِتَجْرِيَ الْفُلْكُ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

A patří k Jeho znamením, že vysílá větry jako zvěstovatele radostné zprávy, a aby vám tím dal ochutnat milosti Své a aby lodi pluly po moři z rozkazu Jeho a abyste mohli usilovat o část z dobrodiní Jeho – snad budete vděční.“ (Rúm: 46)

Z Boží milosti je i milost a soucit mezi stvořeními, kdy jsou rodiče, děti a partneři milosrdní vůči sobě navzájem a toto se neomezuje jen na člověka. Abú Hurejra رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

جَعَلَ اللَّهُ الرَّحْمَةَ مِائَةَ جُزْءٍ فَأَمْسَكَ عِنْدَهُ تِسْعَةً وَتِسْعِينَ وَأَنْزَلَ فِي الأَرْضِ جُزْءًا وَاحِدًا فَمِنْ ذَلِكَ الْجُزْءِ تَتَرَاحَمُ الْخَلاَئِقُ حَتَّى تَرْفَعَ الدَّابَّةُ حَافِرَهَا عَنْ وَلَدِهَا خَشْيَةَ أَنْ تُصِيبَهُ

Alláh rozdělil milost do sta částí, devětadevadesát zadržel u sebe a jedinou spustil na zem. Jen z této jediné jsou stvoření milosrdná vůči sobě navzájem, dokonce i zvíře zvedá své kopyto, aby nekoplo své mládě.1

Z Boží milosti je i to, že do lidí vložil vrozený sklon k milosrdenství vůči druhým, avšak mnozí z nich jím neoprávněně šetří, díky čemuž se svět stává krutým a nemilosrdným. Vznešený Alláh říká:

قُل لَّوْ أَنتُمْ تَمْلِكُونَ خَزَائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذًا لَّأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ الْإِنفَاقِ ۚ وَكَانَ الْإِنسَانُ قَتُورًا

Rci: „Kdybyste vlastnili pokladnice milosti Pána mého, věru byste je střežili ze strachu před spotřebováním, neboť člověk je velmi lakomý.“ (Isrá: 100)

Existuje i zvláštní, cílená milost, jíž se dostane jen tomu, koho si pro to Alláh vybere, shodně Jeho Slovu:

إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ‎﴿٧٣﴾‏ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ ‎﴿٧٤﴾‏

Milost je věru v rukou Božích a On ji uštědřuje, komu chce – a Bůh je nesmírný, vševědoucí. On milostí svou vyznamenává, koho chce; a Bůh je pln dobrodiní nesmírného.“ (Áli’ Imrán: 73-74)

Toto je milost správného vedení od Alláha, které promění vnitřek člověka a nakonec se odrazí na jeho vnějšku a chování, tím, že se stane skutečným služebníkem Milostiplného, který stvořil člověka k obrazu Svému a dal mu do vínku být v mezích toho, co smrtelník dovede, milosrdným vůči všem a všemu, přinášeje milosrdenství do světa zpět.

Tato Boží milost se vyjevuje sesláním Koránu, přímého nestvořeného slova Božího, o němž Alláh říká, že ho seslal:

‏ رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ‎

jako milost od Pána tvého, a On slyšící je a vševědoucí.“ (Duchán: 6)

Dalším vrcholem této Boží milosti i vzorem lidského milosrdenství je nejdokonalejší a nejlepší služebník Milostiplného, Posel Boží Muhammed صلى الله عليه وسلم, o němž Alláh říká:

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ ‎

A neposlali jsme tě leč jako znamení milosrdenství pro lidstvo veškeré.“ (Anbijá: 107)

Proto skutečný věřící z titulu své víry koná misi milosrdenství. Svým milosrdenstvím nešetří a snaží se do něj zahrnout kohokoli a cokoli, aby si tak sám vysloužil Boží Milost, shodně jeho slovům:

وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا ۚ إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ ‎

A nešiřte pohoršení na zemi poté, co stala se na ní náprava! A vzývejte Jej s bázní a touhou, neboť věru Milost Boží jest blízká pro ty, kdož dobro konají.“ (A’ráf: 56)

Usáma ibn Zejd رضي الله عنهما vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

إِنَّمَا يَرْحَمُ اللَّهُ مِنْ عِبَادِهِ الرُّحَمَاءَ

Věru Alláh bude Milostiplný jedině k těm Svým služebníkům, kteří jsou sami milosrdní.2

Džerír ibn ‘Abdilláh رضي الله عنه vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

لَا يَرْحَمُ اللَّهُ مَنْ لَا يَرْحَمُ النَّاسَ

Alláh se nesmiluje nad tím, kdo se nesmiluje nad lidmi.3

‘Abdulláh ibn ‘Amr رضي الله عنهما slyšel Božího Posla صلى الله عليه وسلم říci

الرَّاحِمُونَ يَرْحَمُهُمْ الرَّحْمَنُ ارْحَمُوا مَنْ فِي الْأَرْضِ يَرْحَمْكُمْ مَنْ فِي السَّمَاءِ

Nad milosrdnými se smiluje Milostiplný. Smilujte nad kýmkoli na zemi, smiluje se nad vámi i Ten, kdo dlí na nebesích!4

Vznešený Alláh totiž praví:

وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ ‎

A milost Pána tvého je lepší než to, co oni hromadí.“ (Zuchruf: 32)

Milosrdenství věřícího nezahrnuje jen ostatní muslimy, nebo dokonce všechny lidi, ale i ostatní živé bytosti, včetně zvířat, jejichž maso jíme. Abú Umáma al-Báhilí رضي الله عنه slyšel Božího Posla صلى الله عليه وسلم říci:

مَنْ رَحِمَ وَلَوْ ذَبِيحَةً رَحِمَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

Kdokoli se smiluje dokonce i když poráží své zvíře, Alláh se nad ním smiluje v Den Zmrtvýchvstání!“ Zaznamenal al-Buchárí v al-Adebu l-mufred, hadís č. 381; a at-Taberání v al-Mu’džemu l-kebíru, hadís č. 7913. Jako hasan ho doložil al-Albání v Sahíhu l-Adebi l-mufred, hadís č. 294.

(…)

Služebníci Boží!

Vznešený Alláh praví:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ‎

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a věřte v posla Jeho! On dá vám dva podíly z milosti Své a uštědří vám světlo, s nímž půjdete, a odpustí vám – vždyť Bůh je odpouštějící, slitovný.“ (Hadíd: 28)

Nechť se každý z nás stane takovým, z něhož do jeho okolí sálá milosrdenství v jeho rozmanitých podobách, takovým, o němž v hadísu od Anase ibn Málika رضي الله عنه Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْرًا اسْتَعْمَلَهُ

Přeje-li si Alláh pro služebníka dobro, využije ho.

„A jak ho využije?“ otázal se někdo z přítomných, načež Posel Boží صلى الله عليه وسلم odvětil:

يُوَفِّقُهُ لِعَمَلٍ صَالِحٍ قَبْلَ الْمَوْتِ

Podpoří ho v konání dobrých skutků před smrtí.5

Podobné, jak vyprávěl, vyřkl Posel Boží صلى الله عليه وسلم i v kontextu ummy:

مَثَلُ أُمَّتِي مَثَلُ الْمَطَرِ لَا يُدْرَى أَوَّلُهُ خَيْرٌ أَمْ آخِرُ

Příklad mé ummy je jako déšť, nedá se tušit, zda je lepší jeho začátek, nebo konec.6

Šiřme dobro a milosrdenství, kdekoli se objevíme, komukoli a čemukoli. Přinášejme užitek, a nikoli škodu. A buďme takovými, na které s láskou vzpomínají a kterých dobro po jejich odchodu chybí.

Pane náš, Ty objímáš v milosti Své i vědění Svém věc každou. Odpusť těm, kdož pokání činili a Tvou cestu následovali, a ušetři je trestu plamene pekelného! Dej takovým vstoupit do Tvé milosti, vždyť ty jsi ze smilovných nejsmilovnější! Ámín!

  1. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 2752.
  2. Muttefekun ‘alejhi, zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 7448; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 923.
  3. Muttefekun ‘alejhi. Zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 7376; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 2319.
  4. Zaznamenal Abú Dáwúd v Sunenu, hadís č.4941; at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 1924 a toto je jeho verze; a Ahmed v Musnedu, hadís č. 6494. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Hidájetu r-ruwát, hadís č. 4897.
  5. Zaznamenal at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 2142; Ahmed v Musnedu, hadís č. 12055; Ibn Hibbán v Sahíhu, hadís č. 341; a al-Hákim v Mustedreku, hadís č. 1257. Jako hasan ho doložil al-Albání v Sahíhu Suneni t-Tirmizí, 4/18.
  6. Zaznamenal at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 2869 a toto je jeho verze; Ahmed v Musnedu, hadís č. 12327; a al-Chalílí v al-Iršád, hadís č. 128. Jako sahíh li-ghajrihi ho doložil al-Albání v Silsiletu s-sahíha, hadís č. 2286.