Osvícenství a islám
Do Debatního klubu přijali pozvání Lukáš Alí Větrovec, Richard Hlaváček a Hakim Amdouni aby společně otevřeli téma osvícenství v souvislosti s islámem. Západní osvícenství vs. muslimský svět – mají muslimové nějaký ekvivalent renesance a osvícenství? Bylo to jen andaluské období (období 711-1492)? Neměli-li muslimové osvícenství, prošli postmoderní etapou, jako Západ na přelomu 19. a 20. století?
Shrnutí debaty
00:00 Úvod – Mají muslimové nějaký ekvivalent renesance a osvícenství?
02:00 Hakim Amdouni: Jaký byl život v Tunisku a České republice?
09:30 Vyjasnění pojmu osvícenství a vztahu muslimů k němu
15:00 Abú Hámid al-Ghazzálí (z. 1111),
konec arabské filosofie, “vítězství” teologie, arabský socialismus (muslimové a marxismus)
“Zachránce bloudícího” Abú Hámid al-Ghazzálí (Vyšehrad 2005)
“Myšlenkové proudy v současném Egyptě. I.,
Politické myšlení, literární kritika” Karel Petráček, Jaroslav Oliverius (SPN, 1969)
“Islám v politice” Josef Muzikář a kolektiv (Svoboda, 1987)
18:00 Islámské myšlení prizmatem Západu
23:10 Mu’atazila – racionalistický směr ve výkladu islámské teologie
30:40 Pět krizí v muslimských dějinách
41:20 Arabské jaro 2011, Hakim Amdouni hovoří o svých osobních zkušenostech v Tunisku
“Arabské jaro” Miloš Mendel (Academia, 2015)
47:00 Salafismus, salafisté – vyjasnění pojmu / Postoj islámu k politice
53:41 Je salafija hnutí, nebo myšlenkový směr?
Rozhovor s islamologem Bronislavem Ostřanským, kde se otázka salafíje zmiňuje (28.10.2020)
58:00 Tradicionalismus v myšlení muslimů
01:00:00 Šaría
01:00:50 Mýtus o Andalusii, Ignác Goldziher, reflexe arabského jara dnes (Sýrii)
01:06:00 Přínos muslimů Západu: vědecká metoda, kritika (disputace) a její metodologie, Ibn Hajtham (965-1039) – l arabský vědec, který se zabýval astronomií, optikou a matematikou.
01:11:30 Humanismus – kladný, nebo záporný prvek?