O míru a cestě k jeho dosažení

shallow focus photography of white feather dropping in person's hand

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Alláh pravil:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا ‎﴿٧٠﴾‏ يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا ‎

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)

Milí bratři!

Islám vybízí k praktickému splnění nejvyšších ideálů lidskosti, které nejenže stanovuje a předepisuje jako zjevený zákon, ale také z nich činí součást samého jádra své věrouky. Jedním z nich je i princip míru.

Vznešený Alláh praví o Sobě Samém:

هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ

On je Bůh – a není božstva kromě Něho – vládce, přesvatý, mírotvůrce, věrný, ochránce bezpečný, mocný, samovládný, velmožný; oč slavnější je Bůh než vše to, co k Němu přidružují.” (Hašr:23)

Slovo السلام as-selám, tj. mír a jeho odvozeniny se vyskytují ve 44 koránských verších. Už sama tato skutečnost je dostatečným důkazem islámské péče o mír a toho, že mír je pro islám vznešeným, kýženým a chtěným ideálem, jakož i toho, že islám z principu odmítá válku, násilí a konflikty.

To je vidět z následujícího koránského verše:

وَإِن جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

A budou-li ochotni k míru, buď k němu ochoten i ty a spoléhej na Boha, vždyť On slyšící je i vševědoucí.” (Anfál:61)

Tuto ochotu k miru projevil vůči mekkánským modloslužebníkům již sám Posel Boží صلى الله عليه وسلم, když s nimi uzavřel mírovou dohodu u Hudejbíje, navzdory jejím nespravedlivým podmínkám.

Islámské pojetí míru je však svobodomyslné a důstojné, nikoli nanucené a slabošské, jak praví Vznešený Alláh:

وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ‎

Neochabujte, nermuťte se, vždyť přece budete mít vrch, jste-li věřící!” (Álu ‘Imrán: 139)

Celá Prorokova صلى الله عليه وسلم mise, stejně jako životy proroků před ním, svědčí o vůli k míru. Nebyl lidstvu vyslán žádný prorok, který by vyzýval k válce, konfliktu či rozkolu ve společnosti, naopak, všichni poslové a proroci vyzývali ke smíru, svornosti a urovnání vztahů.

Posel Boží صلى الله عليه وسلم pravil:

الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ، لاَ يَظْلِمُهُ، وَلاَ يُسْلِمُهُ

Muslim je muslimovi bratrem, nedopustí se vůči němu nespravedlnosti, ani ho nenechá napospas nepříteli.1

Samo pojmenování této víry, الإسلام al-islám, je slovem příbuzným ke slovu “mír.” A není vhodnějšího výrazu pro její následovníky, než jméno muslimové, kterým je pojmenoval také Nejvyšší Alláh:

مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ ۚ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِن قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ ۚ

Náboženství, jež je vírou předka vašeho Abrahama. A On nazval vás muslimy již dříve – i v tomto -, aby posel tento byl vám svědkem a abyste vy byli svědky pro ostatní lidi.” (Hadždž:78)

Skutečnou podstatou této víry je dosažení míru v podřízení se vůli Jediného Stvořitele:

بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ‎

Však nikoliv! Ten, kdo odevzdaně se obrací k tváři Boží a koná dobré, ten nalezne odměnu u Pána svého a nemusí mít strach a nebude zarmoucen.” (Bekara:112)

Důvod a cíl zjevení Koránu Alláh popisuje zde:

قَدْ جَاءَكُم مِّنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُّبِينٌ ‎﴿١٥﴾‏ يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ

A přišlo k vám nyní od Boha světlo a Písmo zjevné, jímž Bůh povede ty, kdož usilují o Jeho zalíbení, po cestách míru a jímž je vyvede z temnot na světlo z dovolení Svého a dovede je tak ke stezce přímé.” (Máida: 15-16)

O důležitosti míru pro islám svědčí i to, že jej Alláh učinil pozdravem muslimů ve slovech – السلام عليهكم as-selámu ‘alejkum, tj. mír s vámi, čímž upevnil věroučný význam míru stále se opakujícím každodenním činem na tomto a uvítáním na onom světě:

فَإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً ۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ‎

Vstupujete-li do domu, dejte si vzájemně požehnané a dobré pozdravení přicházející od Boha. A takto vám Bůh objasňuje znamení – snad to pochopíte.” (Núr:61)

تَحِيَّتُهُمْ يَوْمَ يَلْقَوْنَهُ سَلَامٌ ۚ وَأَعَدَّ لَهُمْ أَجْرًا كَرِيمًا

A bude jejich přivítáním v den, kdy setkají se s Bohem, “Mír s vámi!” a Bůh pro ně připravil odměnu štědrou.” (Ahzáb:44)

Ráj je v islámu popisován i jako دار السلام Dáru s-selám, tj. Příbytek míru, v němž už nebudou existovat negativní emoce jako nenávist, zášť a závist, konflikty a války:

وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ‎﴿٢٥﴾‏ لِّلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَىٰ وَزِيَادَةٌ ۖ وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ ۚ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ‎

A Bůh zve lidi do příbytku míru a vede po stezce přímé, koho chce. Těm, kdo dobré konali, bude patřit odměna nejkrásnější a ještě jim bude přidáno; jich tváře nepokryje ani chmura, ani ponížení a budou ráje obyvateli a v něm věčné bude jejich přebývání.” (Júnus: 25-26)

Z těchto Božích slov islámští učenci vyvodili, že cílem islámu je směřovat k míru a k mírovému soužití na této planetě posouvat celé lidstvo.

Bezpečí a mír lidstva si islám klade jako svůj cíl, jak je vidno i ze slov Posla Božího صلى الله عليه وسلم:

يا أيُّها النّاسُ أفشُوا السَّلامَ وأطعِموا الطَّعامَ وصِلوا الْأَرْحَامَ وَصَلُّوا باللَّيلِ والنّاسُ نيامٌ تدخلوا الجنَّةَ بسلامٍ

Ó lidé! Šiřte mír, sdílejte jídlo, udržujte vztahy v rodině a modlete se v noci, když lidé spí, tak vstoupíte do Ráje v míru!2

Tj. budete-li se tohoto držet, zavládne mír mezi lidmi.

Služebníci Boží!

Mír není absence války, ale vzájemný vztah, jenž je nutno budovat.

Mír není dosažitelný bez ignorování provokací nevědomých hlupáků, shodně slovům Božím:

وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا

Služebníci Milosrdného jsou ti, kdož pokorně chodí po zemi, a když jsou osloveni lidmi pošetilými, odpovídají: “Mír s vámi!” (Furkán:63)

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ ‎

A když tlachání plané slyší, odvracejí se od něho a říkají: “Nám skutky naše a vám skutky vaše patří! Mír s vámi, ale my nepotřebujeme pošetilé!” (Kasas: 55)

Mír mezi jedinci i kolektivy je nedosažitelný bez pomoci každému, kdo usiluje o mír a dobro zákazu vzájemné zášti či podpory stranám, které šíří nenávist a kontlikty rozdmýchávají:

وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ

Pomáhejte si vzájemně k dobru a bohabojnosti a nepomáhejte si k hříchu a nenávisti.” (Máida:2)

Mír není možný bez principu zdržení se agrese a odvracení zla dobrem, což je vidno i z Božích slov, popisujících účinek takového jednání:

فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ

hle, ten, mezi nímž a tebou bylo nepřátelství, se stane jakoby přítelem horoucím.” (Fussilet:34)

Pokud druhé straně nabídneme vstřícnost a smířlivé jednání, potom, má-li rozum, ukončí své nepřátelství a stane se z nepřítele naším přítelem.

Mír nevydrží bez spravedlnosti. Nepřátelství skončí, budeme-li se řídit slovy Božími:

وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ

Nechť nenávist k lidu nevěřících vás neuvede do hříchu tím, že budete nespravedliví. Buďte spravedliví – a to je blíže k bohabojnosti.” (Máida:8)

Spravedlnost zasluhují všichni lidé. Přátelé i nepřátelé, ti, které milujeme i ti, které rádi nemáme.

Mír není možný bez uznání jinakosti. Islám uznává svobodu názoru a přesvědčení. Muslimské dějiny ukazují, že právě islám přispěl lvím podílem k omezení využívání vojenské převahy ve vztazích mezi národy. Je to přesně naopak, než tvrdí četné pomluvy, že se islám šířil mečem a že muslimové jiné k přijetí své víry nutili násilím. Byl to islám, kdo uznal různost lidských světonázorů jako nutnou skutečnost, s níž musí každý mírotvůrce počítat. Byl to islám, kdo stanovil nárok na bezpečí, mír a svobodu vyznání nezcizitelným právem každého člověka. Byl to islám, kdo odsoudil nucení lidí do něčeho, co sami nechtějí.

A stalo se tak před skoro půldruhým tisíciletím, když byla zjevena Boží Slova:

لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

Nebudiž žádného donucování v náboženství! A již bylo jasně rozlišeno správné vedení od bloudění!” (Bekara: 256)

Každý má právo se rozhodnout shodně vlastnímu svědomí, byť by to znamenalo svobodu dopustit se omylu. Avšak všichni jsou varováni, aby si nevybrali lež namísto pravdy, blud namísto správného vedení a bezbožnost namísto pravé víry:

وَمَن يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ

Ten, kdo víru zaměňuje nevírou, ten zbloudil z cesty rovné.” (Bekara:108)

مَن كَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ وَلَٰكِن مَّن شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللَّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ‎

Na toho, kdo zapře Boha poté, co již uvěřil – kromě toho, kdo byl donucen, zatímco srdce jeho klidné bylo ve víře – a zejména na toho, kdo hruď svou nevíře otevřel, dopadne hněv Boží a pro něj je připraven trest nesmírný.” (Nahl:106)

Poselství islámu popisuje Rab’í ibn ‘Ámir رضي الله عنه perskému vojevůdci Rustemovi takto: “Věru nás posílá Vznešený Alláh, abychom toho, kdo chce, vyvedli z otročení Božím služebníkům ke službě Jedinému Pravému Bohu, z tísně vezdejšího světa k šíři blahobytu a z tyranie kultů ke spravedlnosti islámu!3

Prosíme Alláha o mír a bezpečí ve světě, o přátelství a svornost mezi obyvateli této planety a o to, aby učinil z muslimů pozitivní sílu přinášející všem národům mír. Ámín!

  1. Muttefekun ‘alejhi, od ‘Abdulláha ibn Omara رضي الله عنهما zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu; hadís č. 2442; a v delší verzi i Muslim v Sahíhu, hadís č. 2570.
  2. Od ‘Abdulláha ibn Selám رضي الله عنه zaznamenali at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 2485 jako sahíh; Ibn Mádža v Sunenu, hadísy č. 1334 a 3251. Jako sahíh doložil al-Albání v Sahíhu Suneni Ibn Mádža, hadís č. 1105.
  3. Zaznamenal Ibn Kesír v al-Bidájetu wen-nihája, 7/39.