بسم الله الرحمان الرحيم
Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je bludem a každý blud skončí v Pekelném Ohni.
Alláh Vznešený pravil:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا
„Lidé, bojte se Pána svého, jenž stvořil vás z bytosti jediné a stvořil z ní manželku její a rozmnožil je oba v množství velké mužů i žen. A bojte se Boha, v Jehož jménu se vzájemně prosíte, a dbejte na pravidla o pokrevních svazcích, neboť Bůh zajisté nad vámi je pozorovatelem.” (Nisá´: 1)
Milí bratři v islámu!
Vznešený Alláh praví:
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا
„Ctěte Boha a nepřidružujte k Němu nic!“ (Nisá: 36)
A také přikázal svému Poslu صلى الله عليه وسلم říci:
قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ ۖ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ
„Rci: „Pojďte sem, abych vám sdělil to, co Pán váš vám zakázal! Nepřidružujte k Němu nic.“ (An’ám: 151)
Na důvod toho poukazuje moudrý Lukmán ve svých slovech:
إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
„Vždyť přidružování je věru křivda nesmírná.“ (Lukmán: 13)
A též ho zmiňuje i Všeznající Alláh:
إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا
„Bůh neodpustí, je-li k Němu něco přidružováno, ale odpustí vše, co je mimo toto, tomu, komu chce. A kdo přidružuje k Bohu, ten zabloudil zblouděním dalekým.“ (Nisá: 116)
Mu’áz ibn Džebel رضي الله عنه vypráví, že se ho Posel Boží صلى الله عليه وسلم otázal:
هَلْ تَدْرِي مَا حَقُّ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ أَنْ يَعْبُدُوهُ وَلاَ يُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا
„Víš, jaký je nárok Alláha na služebnících? Aby Ho uctívali a nepřidružovali k Němu nikoho.“
Potom se ho zeptal:
هَلْ تَدْرِي مَا حَقُّ الْعِبَادِ عَلَى اللَّهِ إِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ أَنْ لاَ يُعَذِّبَهُمْ
„Víš, jaký je nárok služebníků na Alláhovi, pokud toto učiní? Aby je netrestal.“1
Alláh je jeden a jediný, jedinečný, Jeho cesta je jedna jediná a Jeho náboženství je jedno jediné, neměnné a absolutně platné pro všechny doby a místa. Falešných božstev a lživých kultů byla celá řada, lišily se, vznikaly a zanikaly v závislosti na čase a prostoru. Myslíváme si, že modloslužba je něčím dávno vymizelým, čeho se dopouštěli pradávné národy. To je nebezpečný omyl – ona bují i dnes všude kolem nás!
Jednou ze současných podob bludu a nevíry, s níž se mohou muslimové setkat v dnešní době v Evropě velmi často, je tzv. ezoterika, duchovní proud, který do našich krajů přišel ze Západu, když pronikající kolonialisté v 19. stol. vyloupili modloslužebné kulty Indie a Dálného Východu a smísili je s modlářstvím či okultizmem starověkých kultur Západu i Orientu a s kabalou. Dnes zahrnuje populární spiritizmus, magii, víru v abstraktní energie, astrologii a věštectví či hadačství. Prorůstá populární kulturou a objevuje se v médiích i životech lidí.
Čím méně současný člověk uctívá Jediného Boha, tím více se propadá k těmto náhražkám. Ze služebníka Božího se stává uctívačem šejtána, jehož záměry vůči lidem Alláh vykreslil slovy:
وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا
„A satan si přeje, aby zbloudili dalekým zblouděním.“ (Nisá: 60)
Ze všeho, co bylo jmenováno, zasluhují největší pozornost talismany, amulety, věštění a horoskopy, neboť jde o populární záležitosti rozšířené odnepaměti po celém světě a dokonce i v muslimských prostředích. Jsou nám předkládány ze všech stran jako norma a nikdo si je s ezoterikou či modloslužbou nespojuje. Mnozí muslimové dokonce ani nemají ponětí, o jak závažnou formu zla se jedná!
‘Abdulláh ibn Mes’úd رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:
إِنَّ الرُّقَى وَالتَّمَائِمَ وَالتِّوَلَةَ شِرْكٌ
„Věru zaříkávání, talismany a milostná magie jsou modloslužbou!“2
‘Ukba ibn ‘Ámir al-Džuhení رضي الله عنه slyšel Posla Božího صلى الله عليه وسلم říci:
من علَّق تميمةً فقد أشركَ
„Kdokoli pověsí amulet, ten se dopustil modloslužby.“3
Talismany a amulety jsou zhotoveny z různých materiálů a věší se na osoby, domy a auta, aby je ochránili před zlem, anebo získaly nějaký užitek. Jsou podobou modloslužby, nevyvádí člověka z víry, dokud se domnívá, že jsou jen prostředkem z vůle Boží, avšak pokud by se někdo domníval, že působí samy o sobě, zneplatnil by svou víru, odpadl by od islámu a stal by se nevěřícím.
Podobou modloslužby je i využívání služeb všemožných šarlatánů, hadačů, věštců a astrologů. Kdokoli se k něčemu takovému odhodlá, ten nemůže neupadnout do jedné ze tří následujících kategorií:
1. Buď ho navštíví, aby demaskoval jeho šarlatánství a upozornil lidi na něho a na jeho zlo, což je chvályhodný skutek.
2. Anebo k takovému člověku zavítá, vyslechne ho pro zábavu, ale stejně mu neuvěří.
Na něho se vztahují slova Posla Božího صلى الله عليه وسلم vyprávěná Safíjou رضي الله عنها:
مَنْ أَتَى عَرَّافًا فَسَأَلَهُ عَنْ شَىْءٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلاَةٌ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً
„Kdo zajde za hadačem a na něco se ho zeptá, tomu se nepřijímá modlitba po čtyřicet nocí.“4
3. Anebo ho navštíví a dotyčný v to, co mu šarlatán navykládá, také uvěří.
To je otevřené popření víry. Abú Hurejra رضي الله عنه o takovém vypráví hadís Božího Posla صلى الله عليه وسلم:
من أتى كاهِنا أو عرّافا فصدّقهُ بما يقولُ فقد كفرَ بما أُنزلَ على محمدٍ
„Kdokoli zajde za věštcem či hadačem a potvrdí jako pravdu to, co mu navykládá, ten tím popírá, co bylo sesláno Muhammedovi!“5
Do tohoto předpisu spadá jakákoli forma věštění, ať už z kávové sedliny či z ruky nebo tarotových karet, či skrze numerologii, ať už se tak děje přímo fyzickým setkáním, anebo přes telefonní linku či rozhlas nebo televizi.
To samé platí pro astrologii a sestavování horoskopů. Kdokoli se domnívá, že jeho život jakkoli ovlivňuje skutečnost, že se narodil ve znamení skopce nebo býka, je politováníhodný osel, který hazarduje se svou vírou!
Nelze se totiž domnívat, že kdokoli krom Alláha zná nepoznatelné z minulosti či budoucnosti, anebo že něco může přinést škodu či užitek nezávisle na vůli Alláha.
Vznešený Alláh totiž říká:
وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ
„On klíče má k nepoznatelnému a zná je toliko On.“ (An’ám: 59)
A také přikazuje:
قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ
„Rci: “Nikdo z těch, kdož jsou na nebesích i na zemi, nezná nepoznatelné kromě Boha.“ (Neml: 65)
(…)
Služebníci Boží!
Všemohoucí Alláh praví:
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ
„A vyslali jsme již k národu každému posla, aby hlásal: „Boha uctívejte a Tághútovi se vyhýbejte!“ (Nahl: 36)
Tághút je cokoli, co je vzýváno vedle anebo namísto Vznešeného Alláha. Existuje mnoho takových a jedněmi z nich jsou všichni, kteří si nárokují znalost nepoznatelného mimo Alláha, anebo působení mimo Boží moc.
Cesta Tághúta je cestou bludu, temnoty, smrti a zkázy, zatímco cesta víry v Alláha Jediného a následování Jeho Zákona je přímou cestou života, světla a spásy, slovy Božími:
فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
„Ten, kdo nevěří v Tághúta a věří v Boha, ten uchopil se rukojeti spolehlivé, jež nikdy se neutrhne. A Bůh je slyšící, vševědoucí. Bůh je ochráncem těch, kdož uvěřili, a dal jim vyjít z temnot ke světlu. Avšak ochráncem těch, kdož neuvěřili, jsou Tághútové, kteří je vyvedou ze světla do temnot – a takoví budou ohně pekelného obyvateli a v něm budou nesmrtelní.“ (Bekara: 256-257)
Naší první a nejzásadnější povinností je zříci se víry ve všechny typy Tághúta a neposkvrnit svou víru modloslužbou, neboť Vznešený Alláh říká:
وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَىٰ ۚ فَبَشِّرْ عِبَادِ
„Pro ty, kdož odvrátili se od Taghúta odmítajíce jej uctívat a kajícně se obrátili k Bohu, pro ty je určena zvěst radostná. Oznam tedy zvěst radostnou služebníkům Mým.“ (Zumer: 17)
Prosíme Alláha, aby nás ochránil před křivdou modloslužby, aby nás upevnil na cestě Jím zvoleného přirozeného a odvěkého náboženství Boží Jedinosti, aby nám v něm dal zalíbení a zošklivil nám falešné kulty a cesty bludu, jakož i činy, které k nim vedou. Ámín!
- Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 6267.
- Zaznamenal Abú Dáwúd v Sunenu, hadís č. 3883; Ahmed v Musnedu, hadís č. 3615; a Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 3530. Jako hasan li-ghajrihi ho doložil al-Albání v Silsiletu s-sahíha, hadís č. 331.
- Zaznamenali Ahmed v Musnedu, hadís č. 17422; a al-Háris v Musnedu, hadís č. 563. Podobný hadís uvádí i al-Hákim v Mustedreku, hadís č. 7513. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Sahíhu l-Džámi’, hadís č. 6394.
- Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 2230.
- Zaznamenali Abú Dáwúd v Sunenu, hadís č. 3904; at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 135; an-Nesáí v as-Sunenu l-kubrá, hadís č. 9017; Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 639 v delší verzi; a Ahmed v Musnedu, hadís č. 9536 a toto je jeho znění. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Sahíhu t-Terghíb, hadís č. 3047.