O súře Upřímnost víry

honey jar with honey comb

بسم الله الرحمن الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)

Milí bratři a sestry!

Vznešený Alláh praví:

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ‎﴿١﴾‏ اللَّهُ الصَّمَدُ ‎﴿٢﴾‏ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ‎﴿٣﴾‏ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ‎﴿٤﴾‏

Rci: „Alláh je jedinečný, Alláh je samostojný, neplodil a nebyl splozen a není nikoho, kdo by mu byl roven.“ (Ichlás: 1-4)

Tuto koránskou súru zná asi každý z nás, učíme ji naše děti jako jednu z prvních. Kdo přijme islám, začíná se vesměs modlit právě s touto súrou. Posel Boží صلى الله عليه وسلم zvykl tuto sůru recitovat během nepovinných modliteb před modlitbou zaúsvitu a po modlitbě po západu slunce i po tawwáfu či v modlitbě witr i při řadě dalších příležitostí.

Alláh ji podle Ubejje ibn Ka’ba رضي الله عنه zjevil Poslu Božímu صلى الله عليه وسلم v odpovědi mekkánským modloslužebníkům na jejich dotaz: „Popiš nám rodokmen svého Pána.“1

Súra je nazvána الإخلاص al-Ichlás, Ryzost víry, což znamená odstranění z ní všech nežádoucích příměsí, v opaku ke smísení s něčím, co ji pozměňuje. Je takto nazvána proto, že obsahuje výzvu k Boží Jedinosti a Jedinečnosti, tedy učinění Alláha Jediným v tom, že je Pánem, v tom, že nic není jako On a v Jeho výsadním nároku na uctívání. Ačkoli je tato súra velmi krátká, má zvláštní hodnotu a spoustu předností. Je velká škoda, že mnoho muslimů, ačkoli tuto súru recitují od nejútlejšího dětství, nezná ani její hodnotu, ani její pravý a skutečný smysl.

Alláh nám v ní říká, že je Jediný a Jedinečný, nemá společníka či Sobě rovného nebo náhražky za Sebe a je naprosto unikátní, nic Mu není rovno ani podobno, ani s Ním stejné či srovnatelné. Je Dokonalý, který nikoho a nic nepotřebuje, nemusí ani jíst ani pít a na ničem nezávisí, přičemž naopak všechno závisí na Něm a všechna stvoření se úpěnlivě obrací k Němu, v plné závislosti na Něm, prosíce Ho o naplnění veškerých svých potřeb.

Vedle toho, že kdo je zrozen, nemůže být božstvem, Alláh prioritně popírá tvrzení modloslužebníků, že andělé jsou jeho dcerami, židů, že ‘Uzejr je syn Boží i křesťanů, že synem Božím je Ježíš/’Ísá, mír s ním. Vznešený Alláh o tom na jiném místě říká:

وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَٰنُ وَلَدًا ‎﴿٨٨﴾‏ لَّقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّا ‎﴿٨٩﴾‏ تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا ‎﴿٩٠﴾‏ أَن دَعَوْا لِلرَّحْمَٰنِ وَلَدًا ‎﴿٩١﴾‏ وَمَا يَنبَغِي لِلرَّحْمَٰنِ أَن يَتَّخِذَ وَلَدًا ‎﴿٩٢﴾‏ إِن كُلُّ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمَٰنِ عَبْدًا ‎﴿٩٣﴾‏

Říkajíce, že Milostiplný si vzal děti, vy spáchali jste věc hnusnou, že div se nebesa kvůli tomu neroztrhla, země se div nerozpoltila a hory se málem na prach rozpadly, že Milostiplnému děti lživě připsali. A nehodí se přece, aby si Milostiplný děti bral, vždyť všichni, kdož na nebesích a na zemi jsou, k Milostiplnému přicházejí jako služebníci.“ (Merjem: 88-93)

Abú Hurejra رضي الله عنه vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

قَالَ اللَّهُ كَذَّبَنِي ابْنُ آدَمَ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ ذَلِكَ، وَشَتَمَنِي وَلَمْ يَكُنْ لَهُ ذَلِكَ، فَأَمَّا تَكْذِيبُهُ إِيَّاىَ فَقَوْلُهُ لَنْ يُعِيدَنِي كَمَا بَدَأَنِي، وَلَيْسَ أَوَّلُ الْخَلْقِ بِأَهْوَنَ عَلَىَّ مِنْ إِعَادَتِهِ، وَأَمَّا شَتْمُهُ إِيَّاىَ فَقَوْلُهُ اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا، وَأَنَا الأَحَدُ الصَّمَدُ لَمْ أَلِدْ وَلَمْ أُولَدْ وَلَمْ يَكُنْ لِي كُفْأً أَحَدٌ

Alláh praví: „Syn Adamův Mne osočil ze lži a nepříslušelo mu to. A urážel Mne a nepříslušelo mu to. Prohlásil Mne lhářem svými slovy: „Nevrátí mne do původní podoby tak, jak mne stvořil,“ leč první jeho stvoření pro Mne nebylo snadnější, než opětovné. A co se týče jeho urážky Mne, dopustil se jí svými slovy: „Bůh splodil potomka,“ leč Já jsem Jediný, Samostojný, neplodím a nebyl jsem splozen a není nikoho, kdo by Mi byl roven.2

Hodnota recitace této súry je jako hodnota recitace třetiny Koránu v odměně a nikoli ve skutečnosti, podle konsenzu učenců. Abú Se’íd al-Chudrí رضي الله عنه vypráví, kosi viděl jistého muže v modlitbě často opakovat tuto súru. Nazítří se odešel zeptat Posla Božího صلى الله عليه وسلم a ten mu řekl:

‏ وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّهَا لَتَعْدِلُ ثُلُثَ الْقُرْآنِ

Při Tom, v Jehož Ruce je má duše, tato súra má hodnotu třetiny Koránu!3

Abu d-Dardá رضي الله عنه uvádí, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم jednou svým druhům řekl:

أَيَعْجِزُ أَحَدُكُمْ أَنْ يَقْرَأَ فِي لَيْلَةٍ ثُلُثَ الْقُرْآنِ

Což nedokážete odrecitovat během jediné noci třetinu Koránu?

Bylo to pro ně těžké a proto se zeptali: „Kdo tohle dovede, Posle Boží?“

Posel Boží صلى الله عليه وسلم jim na to odvětil:

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ تَعْدِلُ ثُلُثَ الْقُرْآنِ

Rci: „On. Alláh, je Jedinečný…“ – je rovna třetina Koránu!“ Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 811.

Tyto a podobné hadísy ukazují, že kdo ji odrecituje, má odměnu jako za třetinu Koránu, což nijak nesnižuje potřebu recitovat z Koránu co nejvíce a žít podle jeho učení. Důvod toho shrnuje Ibn Tejmíja v následující své poznámce:

Súra al-Ichlás má hodnotu třetiny Koránu navzdory nepočetnosti svých písmen proto, že hovoří o Jedinosti Boží (arab. التوحيد at-tewhíd). Tím poznáváme, že verše o tewhídu jsou hodnotnější, než jiné.4

Co více říci k hodnotě této súry, než už jen to, že přináší Boží lásku! Matka věřících ‘Áiša رضي الله عنها vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم jednou poslal skupinu svých druhů na výzvědy. Za vůdce jim určil člověka, který je vedl i v modlitbách a vždy recitaci při nich zakončoval právě súrou al-Ichlás. Jeho spolubojovníci o tom po návratu zpravili Posla Božího صلى الله عليه وسلم a on jim poručil:

سَلُوهُ لأَىِّ شَىْءٍ يَصْنَعُ ذَلِكَ

Zeptejte se ho, kvůli čemu tak činí.

„Protože popisuje vlastnosti Milostiplného a já miluji recitovat ji,“ odpověděl jim dotyčný, když se ho zeptali. Posel Boží صلى الله عليه وسلم na to dodal:

أَخْبِرُوهُ أَنَّ اللَّهَ يُحِبُّهُ.

Zpravte ho, že ho i Alláh miluje!5

Boží láska pak nepřináší nic, nežli dobro. Proto i naše láska k této súře a pozornost, jakou věnujeme její recitaci, pochopení jejímu významu a usměrnění našeho jednání podle toho, co učí, nemůže mít jiný výsledek, než náš vstup do Ráje.

Abú Hurejra رضي الله عنه vypráví, že s Poslem Božím صلى الله عليه وسلم zaslechli někoho recitovat tuto súru, načež Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

وَجَبَتْ ‏

Staniž se pro něj povinností!

„Co se pro něj má stát povinností?“ zeptal se Abú Hurejra a Posel Boží صلى الله عليه وسلم mu odpověděl:

الْجَنَّةُ

Ráj!6

Kdo tuto súru odrecituje desetkrát, Alláh mu postaví palác v Ráji. Mu’áz ibn Anas al-Džuhení رضي الله عنه vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

من قرأ قل هو الله أحد حتى يختمها عشر مرات بنى الله له قصرا في الجنة

Kdo odrecituje súru „Rci: „On, Alláh, je Jedinečný“ celou desetkrát, tomu Vznešený Alláh postaví palác v Ráji.

Omar ibnu l-Chattáb رضي الله عنه řekl: „Posle Boží, to ji budeme vskutku mnohokrát opakovat, pro mnoho paláců,“ načež Posel Boží صلى الله عليه وسلم odvětil:

الله أكثر وأطيب

Alláh dává ještě více a lépe!7

Boží láska nám přináší dobro ještě i na tomto světě, v podobě Boží ochrany. ‘Ukba ibn ‘Ámir رضي الله عنهما vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم ohledně súr al-Ichlás, al-Felek a an-Nás řekl:

مَا تَعَوَّذَ بِمِثْلِهِنَّ أَحَدٌ

Nikdo nemůže Alláha žádat o záštitu ničím lepším, nežli jimi.8

Důvod toho shrnuje Ibn Tejmíja:

Kdekoli se objeví tewhíd, šejtáni odtud běží a jejich působení je znemožněno.9

(…)

Služebníci Alláha!

Vznešený Alláh ohledně Koránu říká:

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ

My zajisté připomenutí jsme seslali a dobře je umíme ochránit.“ (Hidžr: 9)

Nejlepším připomenutím je Korán a nejlepším z Koránu to, co hovoří o tewhídu a vede k jeho naplnění. Džábir ibn ‘Abdilláh رضي الله عنهما vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

أَفْضَلُ الذِّكْرِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ

Nejlepším připomenutím jsou slova: „Není ničeho hodného uctívání, krom Alláha.10

Ibn Tejmíja vysvětluje proč:

Protože esencí tewhídu je uctívat pouze Alláha Jediného, aniž k Němu cokoli a kohokoli přidružujeme. Proto nemožno vedle Něj vzývat jiného, vedle Něj se obávat jiného, vedle Něj směřovat své obřady a skutky zbožnosti jinému, ani se spoléhat na nikoho, kromě Něj Jediného. Jinými slovy, celá víra musí náležet jen a pouze Jemu.11.

Učiňme tuto súru nedílnou součástí našeho života, naučme ji své děti a pochopme, co v sobě obsahuje. Opakujme ji, jak nejvíce dovedeme, kvůli všemu, co s sebou nese. Prosme Alláha Jeho Nejkrásnějšími přívlastky z této súry, protože tak budou naše prosby vyslyšeny. Burejda ibn Hásib رضي الله عنه vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم slyšel kohosi prosit Alláha slovy: „Ó Bože, věru Tě prosím tím, že dosvědčuji, že Ty jsi Alláh, není ničeho hodného uctívání krom Tebe, Ty jsi Jediný, Samostojný, jenž neplodil a nebyl splozen a není nikoho, kdo by Mu byl roven,“ načež řekl:

لَقَدْ سَأَلْتَ اللَّهَ بِالاِسْمِ الَّذِي إِذَا سُئِلَ بِهِ أَعْطَى وَإِذَا دُعِيَ بِهِ أَجَابَ

Poprosil jsi Alláha tím Jménem, které když se jím žádá, On poskytne a když se jím vzývá, On vyslyší.12

Prosíme Alláha, svědčíce že On je Alláh, nic nemá právo na uctívání kromě Něho, Jediného, Samostojného, který neplodil a nebyl splozen a není nikoho, kdo by Mu byl roven, aby nás učinil skutečnými uctívači Jeho Jediného v srdci, na jazyku i v činech, kteří k Němu nikoho a nic nepřidružují. Všemohoucí Bože, daruj nám za to Svou Lásku na tomto a Svůj Ráj na onom světě. Ámín!

  1. Zaznamenali at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 3364 a jako hasan ho doložil al-Albání v tahkíku; a Ahmed v Musnedu, hadís č. 21219.
  2. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 4974.
  3. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 5013.
  4. Viz Medžmú’u l-fetáwá, 17/19.
  5. Muttefekun ‘alejhi, zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 7375; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 813.
  6. Zaznamenali an-Nesáí v Sunenu, hadís č. 994; at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 2897 a toto je jeho verze, označená za sahíh v al-Albáního tahkíku; a Ahmed v Musnedu, hadís č. 10932.
  7. Zaznamenal Ahmed v Musnedu, hadís č. 15610 a toto je jeho verze; a at-Taberání v al-Kebíru, hadís č. 397. Jako hasan li-ghajrihi ho doložil al-Albání v Silsiletu l-ahádísi s-sahíha, hadís č. 589.
  8. Zaznamenal an-Nesáí v Sunenu, hadís č. 5430 a toto je jeho znění; a at-Taberání v al-Kebíru, hadís č. 952. Jako sahíh ho doložil al-Albání, viz Sahíhu we d-da’ífu Suneni n-Nesáí, 11/430.
  9. Viz Kitábu n-nubúwát, 2/1019.
  10. Zaznamenal at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 3383; Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 3800; a Ibn Hibán v Sahíhu, hadís č. 846. Jako hasan ho doložil al-Albání v Sahíhu t-terghíb, hadís č. 1526.
  11. Viz Minhádžu s-sunneti n-nebewíja, 3/490
  12. Zaznamenal Abú Dáwúd v Sunenu, hadís č. 1493; a Ibn Hibbán v Sahíhu, hadís č. 891. Jako sahíh doložil al-Albání v Sahíhu t-terghíb, hadís č. 1640.