Přednosti ramadánu

Logo XXL

Chvála Alláhu.
Ramadán je jedním z dvanácti lunárních arabských měsíců. Je to měsíc uctívání, který je odlišný od jiných měsíců v islámském náboženství řadou předností, včetně následujících:
1. Alláh učinil půst tento měsíc, čtvrtým pilířem islámu, jak říká:

Chvála Alláhu.
Ramadán je jedním z dvanácti lunárních arabských měsíců. Je to měsíc uctívání, který je odlišný od jiných měsíců v islámském náboženství řadou předností, včetně následujících:
1. Alláh učinil půst tento měsíc, čtvrtým pilířem islámu, jak říká:
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
Postním měsícem je měsíc ramadán, v němž Korán byl seslán jako vedení správné pro lidi a jako vysvětlení tohoto vedení i jako spásné rozlišení. Kdo z vás spatří na vlastní oči měsíc, nechť se postí! Ten z vás, kdo je nemocen nebo na cestách, nechť postí se stejný počet dní později; Bůh si přeje vám to usnadnit a nechce na vás obtížné. Dodržujte plně tento počet a chvalte Boha za to, že správně vás vede – snad budete vděční! (Bekara:185)
Bylo vyprávěn hadís v obou sbírkách Sahíh (Sahíhu l-Buchárí, sv. 8; Sahíh Muslim, sv. 16) od Ibn Omara, že Prorok صلى الله عليه و سلم řekl: “Islám je postaven na pěti (pilířich): svědectví, že není boha kromě Alláha a že Muhammed je poslem Alláha, modlitba, zekát, půst v Ramadánu a Hadždž k domu (Ka’ba).”
2. Alláh zjevil v tomto měsíci Korán, jak říká ve verši citovaném výše:
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ
Postním měsícem je měsíc ramadán, v němž Korán byl seslán jako vedení správné pro lidi a jako vysvětlení tohoto vedení i jako spásné rozlišení.
Alláh říká:
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
Vskutku jsme jej seslali v noci Úradku. (Kadr:1)
 
3. Alláh vložil do tohoto měsíce lejletu l-kadr (tzn. noc úradku), jež je lepší než tisíc měsíců, jak Alláh říká:
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِوَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ  تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ
Vskutku jsme jej seslali v noci Úradku. Víš ty vůbec, co je to noc Úradku? Noc Úradku než tisíc měsíců je lepší, v ní podle Pána svého dovolení andělé a duch sestupují kvůli každému zjevení. A až do východu jitřních červánků je mír v ní. (Kadr:1-5)
Noc úradku je tedy lepší než tisíc měsíců (tj. uctíváním Alláha v tuto noc. je lepší než uctívat Ho tisíc měsíců, tj. 83 let a 4 měsíce).
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ
Věru seslali jsme je, abychom byli varovateli, v noci požehnané, (Duchán:3)
Tj. seslali jsme Korán požehnané noci (tj. noc úradku) v měsíci ramadánu,  9. měsíci islámského lunárního kalendáře), abychom byli varovateli lidstva, těch kteří budou trápeni, těch kteří neuvěřili v Jedinost Pána všech světů a výlučnost v uctívání.
Alláh požehnal Ramadán s lejletu l-kadr. Vysvětlení této požehnané noci bylo súrou al-Kadr odhaleno. Existuje též mnoho hadísů, které o ní hovoří, jako hadís Abú Hurejry, který vypráví: “Posel Alláha صلى الله عليه و سلم řekl: “Přišel k vám Ramadán, požehnaný měsíc, ve kterém Alláh přikázal půst, během kterého se brány nebes otevírají a brány pekla jsou zavřeny, a vzpurný šejtani jsou sputani řetězi . V něm je noc, která je lepší než tisíc měsíců, a je zbaven dobra ten kdo si ho odpírá. ” Vyprávěl an-Nesá´í (hadís č. 2106) Ahmed (hadís č. 8769), klasifikovány jako sahíh al-Albáním v Sahíhu t-Terghíb (hadís č. 999).
Abú Hurejra řekl: “Posel Alláha صلى الله عليه و سلم pravil: “Každý, kdo tráví lejletu l-kadr v modlitbě z víry a v naději na odměnu, tomu budou odpuštěny jeho předchozí hříchy.” Vyprávěl al-Buchárí (hadís č. 1910) a Muslim (hadís č. 760).
4. Alláh učinil půst v Ramadánu a trávení jeho nocí v modlitbě ve víře a v naději na odměnu, prostředkem k odpuštění hříchů, jak bylo prokázáno v obou sbírkách Sahíh (al-Buchárí, hadís č. 2014; Muslim, hadís č. 760) z hadísu od Abú Hurejry, podle něhož Prorok صلى الله عليه و سلم řekl: “Každému, kdo se postí Ramadán s vírou a v naději na odměnu, budou jeho předchozí hříchy odpuštěny.
Al-Buchárí (hadís č. 2008) a Muslim (hadís č.174) také vyprávěli od Abú Hurejry, že Prorok صلى الله عليه و سلم řekl: “Kdo tráví noci Ramadánu v modlitbě s vírou a v naději na odměnu, tomu budou jeho předchozí hříchy odpuštěny.
Muslimové se jednomyslně shodli, že je sunnou modlit se kijám (tj. noční modlitbu) v noci Ramadánu. An-Newewí řekl, že to, co je míněno modlitbou kijám v Ramadánu je právě modlitba teráwíh, jinými slovy, že dosáhneme toho, co je míněno kijám o modlitbě teráwíh.
5. V tomto měsíci Alláh otevírá brány ráje a zavírá brány pekelné, řetězy spoutá šejtány, jak je uvedeno v obou sbírkách Sahíh (al-Buchárí, hadís č. 1898; Muslim, hadís č. 1079), z hadísu Abú Hureyry který řekl, že Posel Alláha صلى الله عليه و سلم řekl: “Když přijde Ramadán, brány ráje jsou otevřeny a brány pekla jsou zavřeny a ďáblové jsou spoutáni.
6. Každou noc Alláh zachraňuje lidi od ohně.
Imám Ahmed vypráví  (Musned Ahmed,5 / 256) hadís od Abú Umámy, kde Prorok صلى الله عليه و سلم říká: “Alláh pří každém přerušení půstu propouští.” Al-Munzírí na jeho isnádu neshledal nic špatného a hadís byl klasifikován jako sahíh al-Albáním v Sahíhu t-Terghíb (hadís č. 987).
Al-Bazzaar (Kešf, str. 962) vyprávěl, že Abú Sa’íd řekl: “Posel Alláha صلى الله عليه و سلم řekl: “Alláh Požehnaný Vznešený, propouští každý den a každou noc …,to jest v ramadánu….,každému muslimovi, každý den a noc odpoví na jeho prosby.
7.  Půst v Ramadánu je prostředkem k pokání za hříchy spáchané od posledního Ramadánu, tak dlouho dokud se vyhýbáme velkým hříchům. Bylo prokázáno v Sahíh Muslim (hadís č. 233), že Prorok صلى الله عليه و سلم řekl: “Pět denních modliteb, od pátku do pátku a od jednoho Ramadánu do druhého, mezi tim odpouští hříchy, kterých se dopustime, pokud se vyhneme velkým hříchum.
8. Půst v Ramadánu odpovídá půstu deseti měsíců, jak je uvedeno v hadísu v Sahíh Muslim (č. 1164) vyprávěném Abú Ajjúbem al-Ansárím: “Každý, kdo se postí Ramadán, pak přidá, šest dní Šewwálu, jako by se postil po celý rok.” Ahmed (Musned Ahmed, hadís č. 21906), vyprávěl, že Prorok صلى الله عليه و سلم řekl: “Kdo se postí Ramadán, tak tento měsíc je jako deset měsíců, a půst šest dnů po přerušeni půstu dokončuje rok.
9. Ten, kdo se modlí kijám v Ramadánu s imámem, dokud nezkončí, bude mu zapsáno, že strávil celou noc v modlitbě, podle hadísu vyprávěného Abú Dawúdem (č. 1370) a dalšími na autoritu Abú Zarra, že Posel Alláha صلى الله عليه و سلم řekl: “Kdo se modlí kijám s imámem, dokud neskončí, bude to pro něj zaznamenáno, jako že strávil celou noc v modlitbě.” Klasifikovány jako sahíh al-Albáním (Salátu t-Teráwíh, str. 15).
10. ‘Umra v Ramadánu je stejná v odměně jako hadždž. Al-Buchárí (hadís č. 1782) a Muslim (hadís č. 1256) vyprávěli, že Ibn ‘Abbás pravil: “Posel Alláha صلى الله عليه و سلم řekl ženě z Ansár: “Proc jste nejela na hadždž s námi?” Ona řekla: ” Máme jen dva velbloudy, které použivame pro přiváděni vody. ” Její manžel a syn odešli na hadždž na jednom velbloudu, a druhého nechal pro ni, používat pro přiváděni vody. On řekl: “Když přijde Ramadán, jděte na ‘umru, ‘Umra v Ramadánu je jako hadždž.” Podle hadísu vyprávěného Muslimem je “stejná, jako učinit hadždž se mnou,” tj. jako provést hadždž s Prorokem صلى الله عليه و سلم.
11. Je sunnou provozovat i’tikáf v Ramadánu, protože Prorok صلى الله عليه و سلم, vždy, jak to bylo vyprávěno v hadíse od ‘Á´iše, trávil posledních deset dní Ramadanu v i’tikáfu, než zemřel, poté i jeho manželky prováděli i’tikáf po něm. (Vyprávěl al-Buchárí, hadís č. 1922; Muslim, hadís č. 1172).
12. Je mustehab, tj. je velmi vhodné, v Ramadánu hojně číst Korán. Můžete číst Korán spolu s přednesem, někomu jinému, s tím, že někdo jiný bude přednášet vám. Důkazem je skutečnost, že Džibtíl chodíval za Prorokem صلى الله عليه و سلم každé noci v Ramadánu a přednášel s ním Korán. Vyprávěl al-Buchárí (hadís č. 6) a Muslim (hadís č.  2308).
Čtení Qur’ánu je oblíbeno obecně, v Ramadánu tím spíše.
13. Je oblíbeno v Ramadánu nabídnout iftár (tj. přerušení půstu) těm, kteří se posti, protože hadís  Chálid ibn Zejd al-Džuhení řekl: “Posel Alláha صلى الله عليه و سلم pravil: “Kdo dá iftár někomu, který se postí, bude mít odměnu jako on, aniž by to v nejmenším zmenšilo odměnu postícího.” Vyprávěl at-Tirmízí (hadís č. 807) Ibn Mádža (Hadís č. 1746). Zpráva je kvalifikována jako sahíh al-Albáním v Sahíhu t-Tirmízí (hadís č. 647).
A Alláh ví nejlépe.
Zdroj: http://islamqa.com/en/ref/13480/umrah%20ramadan
překlad: Umm Júsuf