Zázračnost (arab. i’džáz) Koránu

Logo XXL

Chvála Alláhu, Který zjevil Korán, nestvořené slovo Boží. Požehnání a mír Jeho Proroku, který poslední zjevení lidstvu zprostředkoval.

Chvála Alláhu, Který zjevil Korán, nestvořené slovo Boží. Požehnání a mír Jeho Proroku, který poslední zjevení lidstvu zprostředkoval.

I když je zázrakem sama naše existence, náš svět sám o sobě, jeho uspořádání, zákonitosti a jeho soulad, v naší mysli spatřujeme jako zázrak cokoli, co se vymyká běžným zákonitostem, běžnému mínění, něco nečekaného a nevysvětlitelného. Všechny zákonitosti přírodního světa, včetně zákonů naší mysli a historie jsou vnuknuté Alláhem, Stvořitelem veškerenstva. On je může z různých důvodů pozastavit, otočit, měnit, či porušit a dopřát nám tak, že spatříme zázrak.
Arabské slovo „i’džáz,“ označující zázračnost, má společný základ s výrazy označujícími nemohoucnost, neschopnost, nemožnost něco realizovat, učinit, ale také stáří a slabost. Tento termín patrně poprvé použil islámský učenec a zakladatel hanbelovského mezhebu imám Ahmed ibn Hanbel (zemřel roku 204 hidžry).[1] Mu’džiza – zázrak, je potom něco, co přesahuje běžnou zkušenost a meze lidského chápání.[2]
Alláh např. říká:
قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الإنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا
Rci: „I kdyby se lidé a džinové spojili, aby něco podobného Koránu tomuto vytvořili, nebyli by schopni přijít s něčím podobným, byť by si vzájemně byli pomocníky.“ (Isrá:88)
Charakteristickým rysem všech Božích Poslů bylo, že mimo poselství, která měli od Alláha předat svým lidem, byla právě i jejich vybavenost zázraky z moci Boží, kterými mohli svým národům dokázat, že jsou vpravdě vyslanci Božími. Tyto zázraky respektují stav tehdejší společnosti a reflektují to, k čemu měla daná společnost nejblíže, aby zázračnost úkolu toho kterého proroka co nejlépe vynikla a bila do očí. Tak Músá přichází mezi nejlepší kouzelníky starého Egypta vybaven holí měnící se v hada a svítící rukou a ‘Ísá prochází kolem nejlepších lékařů antiky, uzdravuje nemocné a křísí ptáčka z hlíny.
I sám Muhammed přichází do společnosti nejvýřečnějších básníků a nejnáročnějšího publika, vybaven několika takovými zázraky, ale hlavním jeho zázrakem je sám Korán, jemuž mají naslouchat. Navíc je tento zázrak učiněn trvalou výzvou generacím lidských rozumů:
أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَيَاتٍ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
Nebo říkají: „On si to vymyslil!“ Odpověz: Přineste tedy deset súr podobných tomuto, vámi vymyšlených, a pozvěte si na pomoc, koho jen můžete, kromě Boha, jste-li pravdomluvní!“ (Húd:13)
Když toho nebyli schopni, bylo zjeveno:
وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَلَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ
 
Jste-li na pochybách o tom, co jsme seslali služebníku svému, tedy přineste súru podobnou této a předvolejte si svědky své kromě Boha, jste-li pravdomluvní! Však neučiníte-li to – a vám se to věru nepodaří – pak střezte se ohně, jehož palivem jsou lidé a kamení a jenž připraven je pro nevěřící. (Bekara:23-24)
A Korán nebyl napodoben dodnes. Za více než 1400 let, co existuje, byl předmětem nejrůznějších kritik a polemik. Pokusy diskreditovat jej, devalvovat a vyvracet se střídají, ale Korán, nepokořen, zůstává i nadále.
Koránský zázrak odráží se v mnoha ohledech a má mnoho vrstev. Pramen zázračnosti Koránu nevyschl ani po 1400 letech od jeho zjevení lidem, ale navíc se dodnes odkrývají nové a nové podoby tohoto největšího zázraku historie lidstva. Někdy bijí do očí již na první pohled, zatímco jindy je objevujeme mezi řádky, v širších souvislostech, nebo když uvažujeme, proč Alláh použil zrovna ta slova, která použil a nikoli nějaká jiná, která použít mohl taktéž. Vydejme se tedy na cestu za zázraky Koránu, vznešeného Zjevení lidstvu od Milujícího a Milostiplného stvořitele.
Ibn Tejmíjja napsal: „Toto zjevení je jedním z nejvíce nadpřirozených a neobyčejných činů, neboť je výzvou (k uctívání pouze Alláha), důkazem (proroctví Muhammeda صلى الله عليه و سلم) a zázrakem zároveň.[3]
Alláh hovoří v Koránu k Muhammedovi صلى الله عليه و سلم:
وَمَا كُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتَابٍ وَلا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذًا لارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلا الظَّالِمُونَ وَقَالُوا لَوْلا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَاتٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّمَا الآيَاتُ عِنْدَ اللَّهِ وَإِنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ أَوَلَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ يُتْلَى عَلَيْهِمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَرَحْمَةً وَذِكْرَى لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
Tys nepředčítal předtím z Písma žádného ani jsi žádné neopisoval pravicí svou, jinak by byli na pochybách ti, kdož za nicotné to pokládají. Nikoliv! Toto jsou znamení jasná v hrudích těch, kterým se vědění dostalo, a jen nespravedliví znamení Naše odmítají. Říkají: „Pročpak mu nebylo sesláno znamení nějaké od Pána jeho?“ Odpověz: „Znamení jsou pouze u Boha a já jsem jen varovatelem zjevným.“ Cožpak jim nestačí, že jsme ti seslali Písmo, jež je jim sdělováno? A v tom věru je milosrdenství i připomenutí lidem věřícím. (‘Ankebút: 48-51)
Na jiném místě stojí:
أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافًا كَثِيرًا
Cožpak nepřemýšlejí o Koránu? Kdyby ten byl od někoho jiného než od Boha, věru by v něm nalezli četné rozpory! (Nisá´:82)
Mnozí autoři v historii, muslimové i nemuslimové, se zabývali Koránem jako fenoménem, z hlediska jeho zázračnosti a přinesli o něm mnoho svědectví, shrnující mnoho let usilovného a neúnavného výzkumu Koránu. Nasbírali spousty svědectví a důkazů dokladujících mnohé z těchto zázraků a oblastí, jichž se týkají. Muhammed ibn Džuzejj al-Kelbí (z. 741 hidžry) tak uvedl asi 10 kategorií i’džázu, zatímco as-Sujútí rovných 300![4]
Představíme alespoň ty nejznámější:
1.       Zázrak Koránu v tom, že se toto svaté písmo dochovalo až do dnešních dní v nezměněné podobě tak, jak vyšlo z úst Prorokových a všechny dosavadní pokusy dokázat, že Korán je pozměněn, nebo že je dílem lidských rukou, vyšly naprázdno
2.       Předpověď budoucích událostí
3.       Koránské verše neprotiřečí soudobému vědeckému poznání
4.       Korán obsahuje zajímavé matematické souvislosti
5.       Korán je unikátní svým stylem, jazykem, uspořádáním a literární formou.
I každý jeden z aspektů zázračnosti Koránu, který jsme vzpomenuli, ať už se jedná o zachování Koránu, o souhlasnost s vědou, koránskou matematiku, předpovědi, nebo sám styl Koránu dostačuje na to, aby byl Korán zázračným. Ale on je o to zázračnější, že v sobě dohromady spojuje všechny tyto rysy zároveň.
Nezbývá, než potvrdit, co již bylo řečeno v samotném Zjevení:
وَمَا صَاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ وَلَقَدْ رَآهُ بِالأفُقِ الْمُبِينِ وَمَا هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ إِنْ هُوَ إِلا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ
Váš druh není džiny posedlý blázen a vskutku jej viděl na obzoru jasném – a není skoupý o nepoznatelném! A nejsou to slova satana prokletého! Kam tedy odcházíte? Vždyť toto slouží jen lidstvu k připomenutí (Tekwír:22-27)
فَلا أُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَ وَمَا لا تُبْصِرُونَ إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ قَلِيلا مَا تُؤْمِنُونَ وَلا بِقَوْلِ كَاهِنٍ قَلِيلا مَا تَذَكَّرُونَ تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الأقَاوِيلِ لأخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ فَمَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِينَ وَإِنَّهُ لَتَذْكِرَةٌ لِلْمُتَّقِينَ وَإِنَّا لَنَعْلَمُ أَنَّ مِنْكُمْ مُكَذِّبِينَ وَإِنَّهُ لَحَسْرَةٌ عَلَى الْكَافِرِينَ وَإِنَّهُ لَحَقُّ الْيَقِينِ
Hle, já přísahám při tom, co vidíte, i při tom, co nezříte, že toto zajisté je řeč posla vznešeného! Nejsou to slova básníkova – jak málo vy věříte – ani řeč věštcova – jak krátkou paměť máte – leč je to od Pána lidstva seslání! A kdyby si on proti vůli Naší vymýšlel nějaká rčení, věru bychom jej vzali za jeho pravici a pak mu prořízli jeho srdečnici a žádný z vás by tomu nemohl zabránit. Korán vskutku je připomenutí bohabojným a dobře víme, že mezi vámi jsou ti, kdo nazývají jej vylhaným. A věru on zármutku nevěřících je příčinou a vskutku je pravdou jistotnou! (Hákka:38-51)
Zázraky v Koránu existují a může je vidět každý, kdo se k tomu odváží. Nevidí je jen ten, který je vidět jednoduše nechce a tomu jen zvětšují jeho blud. V následujících částech tohoto seriálu článků se dozvíme základní informace o každém z aspektů zázračnosti Koránu.
Nechť nás Alláh vede přímou cestou a pomůže nám naplnit vše, čím nás povinoval ve svém Zjevení. Ámín.


[1]  Fakihí, Muhammed Haníf: Nezeríjjatu i‘džázi l-Kur’án ‘inde ‘Abdilkáhiri l-Džurdžání, Masters Diss., Cairo University, 1960, str. 13, citoval Kádí, Abú ‘Ammár Jásir: An Introduction to the Sciences of the Qur’an, Al-Hidaayah Publishing and Distribution, Birmingham, 2000, str. 257.
[2] Latić, Džemaludin: Stil kur’anskog izraza, El-Kalem, Sarajevo, 2001, str. 15.
[3] Medžmú’u l-fetáwá, 11/324.
[4] Chalífa, M.: The Sublime Qur’an and Orientalism, Longman, New York, 1981, str. 21, poznámka pod čarou.