O přednostech Mekky

group of people on mecca

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)

Milí bratři v islámu!

Náš Vznešený Pán seslal shůry sedmera nebes Svá slova:

أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا حَرَمًا آمِنًا وَيُتَخَطَّفُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِهِمْ

Což nevidí, že jsme učinili z města tohoto posvátný okrsek bezpečný, zatímco lidé okolo jsou olupováni?“ (‘Ankebút: 67)

V hadísu od ‘Abdulláha ibn ‘Abbáse رضب الله عنهما Posel Boží صلى الله عليه وسلم říká:

إِنَّ هَذَا الْبَلَدَ حَرَّمَهُ اللَّهُ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ، فَهْوَ حَرَامٌ بِحُرْمَةِ اللَّهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

Věru Alláh učinil toto místo posvátným v den stvoření nebes i země. A posvátným zůstane z rozhodnutí Božího až do Dne Zmrtvýchvstání.1

Vznešený Alláh učinil Mekku oázou míru a spravedlnosti, pravé víry a následování Sunny, uprostřed světa plného válek, křivd, nevíry, modloslužebnictví a inovace. A Boží výběr je znamením Jeho Jedinosti, Božskosti a absolutního panování nad světem.

A nejlepší ze všech Božích stvoření, Posel Boží Muhammed صلى الله عليه وسلم nás zpravil o tom, že je nejlepším místem na zemském povrchu, jemu nejmilejším a nejhodnotnějším u Alláha, když řekl:

وَاللَّهِ إِنَّكِ لَخَيْرُ أَرْضِ اللَّهِ وَأَحَبُّ اللَّهِ إِلَى اللَّهِ وَلَوْلَا أَنِّي أُخْرِجْتُ مِنْكِ مَا خرجْتُ

Při Alláhu, věru ty jsi nejlepší zemí u Alláha, Alláhem milovaná a Alláhu nejmilejší. Kdybych z tebe nebyl vyhnán, věru bych z tebe nikdy neodešel.2

V této posvátné zemi každý rok vykonávají muslimové rituály své poutě, poslušni svému Jedinému Pánu. Spojeni přesvědčením o Jedinosti Boží, se srdci sjednocenými stejnou vírou, tady neuctívají nikoho kromě Jeho a jen Jemu upřímně zasvěcují svou víru, byť se to protiví nevěřícím.

Mekka je matkou měst a ostatní ji následují, na její velikost ukázal i Vznešený Alláh, když při ní přísahal:

لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ

Hle, přísahám při tomto městě“ (Beled: 1)

وَهَٰذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ ‎

při tomto bezpečném území!“ (Tín: 3)

Mekkánská mešita je nejlepší na celém světě a je prvním chrámem Jediného Pravého Boha vztyčeným na zemském povrchu:

إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ

A věru prvním chrámem, jenž pro lidstvo byl založen, byl ten, jenž v Bekce stojí, jenž požehnáním je i vedením správným pro světy veškeré.“ (Áli ‘Imrán: 96)

Bekka je starý název pro Mekku.

Modlitba v tomto chrámu je lepší, než sto tisíc modliteb kdekoli jinde. Všemohoucí Alláh navedl našeho praotce Ibráhíma عليه السلام na jeho stavbu:

وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَن لَّا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ

A hle, připravili jsme pro Abrahama příbytek na místě chrámu a řekli jsme mu: “Nepřidružuj ke Mně nic, ale očisti Chrám Můj pro ty, kdo obcházení konají, a pro ty, kdož modlí se vestoje, klaní se a na zem padají!“ (Hadždž: 26)

V tomto verši Alláh také připisuje Mekkánský chrám Sobě.

Ibráhím potom prosil Alláha o bezpečí pro obyvatele města v okolí tohoto chrámu:

وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ

A hle, pravil Abraham: „Pane můj, učiň zemi tuto bezpečnou a obdaruj obyvatele její plody – ty z nich, kdož v Boha a v den soudný uvěřili!“ (Bekara: 126)

Mekka je posvátná podle víry Ibráhímovy i podle Zákona zjeveného Muhammedovi صلى الله عليه وسلم. Milovaný Posel Boží صلى الله عليه وسلم se v tomto městě narodil, tady vyrostl, odsud byl vyslán jako prorok, sem k němu sestoupilo Boží zjevení a odsud začal svou prorockou misi. Odsud ho také Alláh přenesl až k al-Mesdžidu l-Aksá v Kudsu/Jeruzalémě.

Mekka je místem, které Vznešený Alláh střeží a takovou zůstane, ani ad-Dedždžál do ní nevejde. Kdokoli se bude v Mekce pokoušet o něco zlého, toho Alláh zničí tak, jako zničil i vojsko se slonem:

وَمَن يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُّذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ

A těm, kdož chtěli by zde zavést bludnou víru ze svévole, dáme okusit trestu bolestného.“ (Hadždž: 25)

Alláh Mekku i její obyvatele poctil a požehnal jim v obživě a úrodě, byť byla Mekka původně známa jako وادِِ غير ذي زرع wádin ghajru zí zer’in, tj. „dolina, kde nic neroste.“

Ibráhím zde prosil svého Pána za obyvatele města vznikajícího okolo chrámu a On mu odpověděl:

أَوَلَمْ نُمَكِّن لَّهُمْ حَرَمًا آمِنًا يُجْبَىٰ إِلَيْهِ ثَمَرَاتُ كُلِّ شَيْءٍ رِّزْقًا مِّن لَّدُنَّا وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ‎

Cožpak jsme je pevně neusadili v okrsku posvátném a bezpečném, do něhož dováženy jsou plodiny všech druhů jako obživa od Nás pocházející? Ale většina z nich to neví.“ (Kasas: 57)

Alláh napojil obyvatele Mekky vodou z pramene, jemuž žádný podobný na celičkém širém světě nevyvěrá, z pramene Zemzem, jenž napájí i sytí a je lékem na všechny nemoci ducha i těla.

Abú Zerr رضي الله عنه vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم ohledně vody z pramene Zemzem řekl:

إِنَّهَا مُبَارَكَةٌ إِنَّهَا طَعَامُ طُعْمٍ

Ona je požehnaná, ona je pokrmem, který sytí.3

Posvátnost Mekky se odráží v zákazu speciálně zde bojovat a prolévat krev, v zákazu zde lovit a kácet stromy. Posel Boží صلى الله عليه وسلم v Ibn ‘Abbásově hadíse, který jsme uvedli na začátku, pokračuje slovy:

ﻻ يُخْتَلَى خَلاَهَا، وَلاَ يُعْضَدُ شَجَرُهَا، وَلاَ يُنَفَّرُ صَيْدُهَا، وَلاَ تُلْتَقَطُ لُقَطَتُهَا إِلاَّ لِمُعَرِّفٍ

Nikomu v ní není dovoleno vyklučit trnoví, kácet stromy, honit v ní lovnou zvěř či vzít si ztracenou věc, kromě toho, kdo její ztrátu veřejně ohlásí.4

V Mekce je dokonce zakázáno už i jen nosit zbraně. Džábir ibn ‘Abdilláh رضي الله عنهما vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

لَا يَحِلُّ لِأَحَدِكُمْ أَنْ يَحْمِلَ بمكةَ السِّلَاح

Nikomu z vás není dovoleno nosit v Mekce zbraně!5

Vznešený Alláh zapověděl Mekku modloslužebníkům:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ

Vy, kteří věříte! Modloslužebníci jsou věru nečistota! Nechť se tudíž nepřibližují k Posvátné mešitě.“ (Tewba: 28)

Posvátný okrsek Mekky je místem vykonávání poutních obřadů a pouť Alláh učinil jedním z pěti pilířů islámu. Mekkánská mešita je místem rituálního obcházení (arab. الطواف at-tawwáf) a dalších poutních rituálů, kterými Alláh vyznamenal pouze tato místa, Jeho slovy:

وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ

Nechť vykonají obcházení okolo Chrámu starobylého.“ (Hadždž: 29)

A tímto chrámem je Ka’ba. Ta je také kiblou, modlitebním směrem pro všechny lidi na zemi, všechny, kteří se živí sklánějí, aby uctívali Jediného Pravého Boha a pro všechny z nich, kteří zemřou, protože jejich hroby budou otočeny směrem k ní.

Vznešený Alláh praví:

فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ

Obrať tedy tvář svou směrem k Mešitě posvátné! A kdekoliv budete, obracejte tvář svou ve směru jejím!” (Bekara: 144)

Vznešený Alláh také podtrhl obrovskou důležitost kibly tím, že jazykem svého Posla صلى الله عليه وسلم zakázal otáčet se jejím směrem při vykonávání potřeby.

Abú Ajjúb al-Ansárí رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

إِذَا أَتَيْتُمُ الْغَائِطَ فَلاَ تَسْتَقْبِلُوا الْقِبْلَةَ وَلاَ تَسْتَدْبِرُوهَا، وَلَكِنْ شَرِّقُوا أَوْ غَرِّبُوا

Když jdete na záchod, neotáčejte se ani čelem, ani zády ke Kible, nýbrž se otočte trochu navýchod či nazápad.6

(…)

Služebníci Boží!

Vznešený Alláh praví:

جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِّلنَّاسِ

A Bůh ustanovil Ka´bu chrámem posvátným, vztyčeným pro lidi.” (Máida: 97)

Mekka a její okolí jsou místy odpuštění a odměny pro každého, kdo se sem vydá na velkou či malou pouť.

Abú Hurejra رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

مَنْ حَجَّ هَذَا الْبَيْتَ، فَلَمْ يَرْفُثْ، وَلَمْ يَفْسُقْ، رَجَعَ كَيَوْمِ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ

Kdokoli se vydá na pouť k tomuto chrámu, zdrží se tu nestoudnosti a nedopustí se hříchu, vrátí se jako v den, kdy ho jeho matka porodila.7

Také vyprávěl, že řekl:

الْعُمْرَةُ إِلَى الْعُمْرَةِ كَفَّارَةٌ لِمَا بَيْنَهُمَا، وَالْحَجُّ الْمَبْرُورُ لَيْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلاَّ الْجَنَّةُ

‘Umra do ‘umry je vykoupením z toho, co se událo mezi nimi. A za přijatý hadždž není jiná odměna, nežli Ráj.8

Všechny přednosti Posvátného okrsku Mekky, které jsme vzpomenuli, jsou pevně svázány s přijetím víry v Jedinost a Jedinečnost Boží a s absolutní pokorností vůči Alláhu Jedinému. Proto nám Alláh odkazuje to, co odkázal i dávným Mekkáncům z kmene Kurejš. I pro nás platí to, co platilo pro ně, slovy Božími:

فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَٰذَا الْبَيْتِ الَّذِي أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ

nechť slouží Pánu tohoto chrámu, jenž nasytil je hladové a ochránil před strachem!“ (Kurejš: 3-4)

Prosím Alláha Jediného, který nemá společníka, aby nás učinil Jeho upřímnými služebníky, kteří uctívají pouze Jeho a neotáčejí se kiblou jinou, nežli byla kibla Jeho milovaného Muhammeda صلى الله عليه وسلم. Ámín

  1. Zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 3189; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 1353.
  2. Od ‘Abdulláha ibn ‘Adí al-Hamrá az-Zuhrího رض الله عنه zaznamenali Ibn Hibbán v Sahíhu, hadís č. 3708; at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 3925; Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 3108; a ad-Dárimí v Sunenu, hadís č. 2430. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Sahíhu Suneni Ibni Mádža, hadís č. 2540.
  3. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 2473.
  4. Muttefekun ‘alejhi. Zdroj uveden výše.
  5. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 1356.
  6. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 394.
  7.  Muttefekun ‘alejh. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 1819; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 1350.
  8. Muttefekun ‘alejhi. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 1773; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 1349.