Modlitba je nejlepším zbožným činem

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha bázní, jež Mu přísluší, a neumírejte jinak, než když jste se do vůle Jeho odevzdali!” (Áli ‘Imrán: 102)

 Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh nazval modlitbu vírou, když v kontextu změny kibly praví:

وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ

Vždyť Bůh nechce, aby zanikla víra vaše, neboť Bůh vůči lidem je blahovolný a slitovný.” (Bekara: 143)

Modlitba je hned druhým pilířem islámu bezprostředně hned po svědectví víry. K popisu věřících nezbytně patří i dodržování modlitby, jak vidíme z mnoha míst v Koránu.

‘Abdulláh ibn ‘Abbás رضي الله عنهما vyprávěl, že když Posel Boží صلى الله عليه وسلم vysílal své vyslance šířit islám, říkal jim:

فَلْيَكُنْ أَوَّلَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ عِبَادَةُ اللَّهِ، فَإِذَا عَرَفُوا اللَّهَ فَأَخْبِرْهُمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ فَرَضَ عَلَيْهِمْ خَمْسَ صَلَوَاتٍ فِي يَوْمِهِمْ وَلَيْلَتِهِمْ…

Nechť tím prvním, k čemu je vyzvete, bude uctívání Alláha. Když uznají Alláha, zpravte je, že jim Alláh stanovil za povinnost pět modliteb během dne a noci…1

Tím má jeho mise stejné priority, jako Alláhova výzva Músáovi/Mojžíšovi, mír s ním:

إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي ‎

Já jsem věru Bůh a vpravdě není božstva kromě Mne; uctívej Mne tedy a modlitbu konej, na Mne vzpomínaje!“ (TáHá: 14)

Modlitba byla totiž příkazem daným všem poslům a prorokům. Všichni proroci ji věrně vykonávali a přikazovali svým rodinám i svému lidu:

وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ ۖ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ

A vnukli jsme jim konání dobrého, dodržování modlitby a rozdáváni almužny – a byli služebníky Našimi.“ (Anbijá:73)

إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَٰنِ خَرُّوا سُجَّدًا وَبُكِيًّا

A když jim znamení Milostiplného přednášena byla, na zem padali klaníce se a s pláčem.“ (Merjem: 58)

Džábir ibn ‘Abdilláh رضي الله عنهما vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم stanovil hranici víry takto:

‏ إِنَّ بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ الشِّرْكِ وَالْكُفْرِ تَرْكَ الصَّلاَةِ

Věru mezi člověkem a mezi přidružováním a nevírou je zanechání modlitby.2

To, že je modlitba dělítkem mezi věřícími a nevěřícími, dosvědčuje i následující koránská garance modloslužebníkům:

فَإِن تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ

Jestliže se však kajícně obrátí, budou dodržovat modlitbu a dávat almužnu, pak se stanou vašimi bratry v náboženství.“ (Tewba: 11)

Modlitba je tím nejlepším dobrým skutkem, skrze který se můžeme k našemu Pánu přiblížit. Vznešený Alláh nám přikazuje ji vykonávat a dodržovat na nejméně 26 různých místech napříč celým Koránem, když říká:

فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ ۚ إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا

Dodržujte tedy modlitbu, neboť modlitba je pro věřící předepsána v čas stanovený!“ (Nisá´: 103)

‘Abdulláh ibn Mes’úd رضي الله عنه vyprávěl, že se jeden muž zeptal Posla Božího صلى الله عليه وسلم jaký dobrý skutek je nejlepší. Posel Boží صلى الله عليه وسلم mu řekl:

الصَّلاَةُ لِوَقْتِهَا، وَبِرُّ الْوَالِدَيْنِ، ثُمَّ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ

Modlitba v její čas, dobročinnost vůči rodičům a džihád na cestě Boží.3

Pomněte proto příkazu Božího:

وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ ‎

Dodržujte modlitbu a nebuďte z modloslužebníků.“ (Rúm: 31)

Proto Alláh Poslu Božímuصلى الله عليه وسلم a i nám přikázal:

اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ ۗ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ

Sděluj jim to, co bylo ti z Písma vnuknuto! Dodržuj modlitbu, vždyť modlitba odvrací od nemravnosti a věcí zavrženíhodných! Vzpomínání pak Boha je povinností největší a Bůh dobře ví, co děláte.“ (‘Ankebút: 45)

Modlitba proto ať řídí náš život až do samého konce, protože poslední slova samotného Posla Božího صلى الله عليه وسلم podle ‘Alího ibn Abí Táliba رضي الله عنه zněla:

الصَّلاَةَ الصَّلاَةَ اتَّقُوا اللَّهَ فِيمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ

Modlitba! Modlitba! Bojte se Alláha ohledem těch, jimž vládnou vaše pravice!4

(…)

Služebníci Boží!

Každému z nás Vznešený Alláh přikazuje:

وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا ۖ لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا ۖ نَّحْنُ نَرْزُقُكَ ۗ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ

Přikaž rodině své modlitby konání a sám buď v ní vytrvalý! My nežádáme od tebe žádnou obživu, vždyť My sami ti ji uštědřujeme. A dobrý konec náleží bohabojnosti.“ (TáHá: 132)

Pomněte proto příkladu Ismá’íla/Ismaela, mír s ním, o němž Alláh říká:

وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا ‎

A rodině své modlitbu a almužnu přikázal a Pánu svému se zalíbil.“ (Merjem: 55)

A promluvte ke svým dětem slovy moudrého Lukmána:

يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ

Synáčku, dodržuj modlitbu!“ (Lukmán: 17)

Naučte své děti modlit se, protože nám, stejně jako těm před námi, bylo přikázáno:

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ

A přitom jim bylo pouze poručeno, aby uctívali Boha, zasvěcujíce mu upřímně svou víru jako hanífové, aby dodržovali modlitbu...“ (Bejjina: 5)

Modlitba je páteří víry a dělítkem mezi islámem a nevírou, neboť Vznešený Alláh varuje před cestou těch, co pokřivili Boží zvěst dávných proroků:

فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا ‎

Po nich však následovali nástupci, kteří modlitbu opustili a jen vášně své sledovali, a ti se setkají s bludem.“ (Merjem: 59)

Posel Boží صلى الله عليه وسلم nás v hadísu od Abú Hurejry رضي الله عنه varuje:

إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ عَمَلِهِ صَلَاتُهُ. فَإِنْ صَلُحَتْ فَقَدْ أَفْلَحَ وَأَنْجَحَ، وَإِنْ فَسَدَتْ فَقَدْ خَابَ وَخَسِرَ، فَإِنْ انْتَقَصَ مِنْ فَرِيضَتِهِ شَيْءٌ، قَالَ الرَّبُّ عَزَّ وَجَلَّ: انْظُرُوا هَلْ لِعَبْدِي مِنْ تَطَوُّعٍ فَيُكَمَّلَ بِهَا مَا انْتَقَصَ مِنْ الْفَرِيضَةِ، ثُمَّ يَكُونُ سَائِرُ عَمَلِهِ عَلَى ذَلِكَ

Věru tím prvním z činů, za něž bude služebníkovi zúčtováno v Den Zmrtvýchvstání, bude jeho modlitba. Bude-li vpořádku, pak uspěje a spasís se. Pokud však vpořádku nebude, služebník neuspěje a dojde ztráty. A pokud v ní bude mít nedostatků, Vznešený Alláh řekne andělům: „Podívejte se, zda nemá Můj služebník i nějaké dobrovolné, aby mu vynahradily nedostatky v těch povinných.“ A stejně to pak bude i s ostatními činy.5

Prosíme Všemohoucího Alláha, aby nám umožnil vykonávat naše modlitby tak, jak nám je přikázal vykonávat a aby od nás přijal naše uctívání. Ámín.

  1. Muttefekun ‘alejhi. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 1458; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 19.
  2.  Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 82.
  3.  Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 7534.
  4. Zaznamenali s drobnými odchylkami Ibn Hibbán v Sahíhu, hadís č. 6605; Abú Dáwúd v Sunenu, hadís č. 5156 a toto je jeho verze; Ahmed v Musnedu, hadís č. 585; a Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 2698. Jako sahíh doložil al-Albání v Sahíhu t-Terghíbi we t-terhíb, hadís č. 2285.
  5. Zaznamenali v různých verzích Abú Dáwúd v Sunenu, hadís č. 86; at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 413; an-Nesáí v Sunenu, hadís č. 465 a toto je jeho verze; Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 1425; a Ahmed v Musnedu, hadís č. 6902. Jako hasan ho doložil al-Albání v Hidájetu l-arwáh, 2/83.