Nealkoholické pivo

Logo XXL
OTÁZKA: Jaké je rozhodnutí o pití piva? Upozorňuji, že existují dva druhy piva – jeden s obsahem alkoholu a jeden bez obsahu alkoholu. Je to považováno za opojný nápoj?
 
ODPOVĚĎ:
Chvála Alláhu.
Je nezbytné rozlišovat mezi oběma druhy piva:
Prvním z nich je opojné pivo, které se prodává v některých zemích. Toto pivo je

OTÁZKA: Jaké je rozhodnutí o pití piva? Upozorňuji, že existují dva druhy piva – jeden s obsahem alkoholu a jeden bez obsahu alkoholu. Je to považováno za opojný nápoj?
 
ODPOVĚĎ:
Chvála Alláhu.
Je nezbytné rozlišovat mezi oběma druhy piva:
Prvním z nich je opojné pivo, které se prodává v některých zemích. Toto pivo je
chamr (tj. opojný nápoj), a je harám ho prodat, koupit, či pít. Prorok صلى الله عليه و سلم: „Vše opíjející je chamr a každý chamr je haram.[1]
Je harám ho pít hodně nebo málo, dokonce i jedinou kapku, protože Prorok صلى الله عليه و سلم řekl: „Pokud opíjí ve velkém množství, byť i malé množství z toho je harám.[2]
Druhý typ piva, které není opojné, buď proto, že je zcela bez alkoholu, nebo proto, že obsahuje tak nepatrné množství alkoholu, že nedosahuje úrovně způsobující intoxikaci, bez ohledu na to, jak moc to člověk pije. Učenci rozhodli, že je přípustné.
Šejch Ibn ‘Usajmín řekl: „Pivo, které je v prodeji na našich tržištích (tjv. v Saúdské Arábii) je halál, protože to bylo zkontrolováno úředníky a je zcela bez alkoholu. Základní zásadou, týkající se všech druhů potravin, nápojů a oblečení je, že jsou přípustné, dokud se nenajde a nezjistí důkaz, že jsou zakázány. Alláh říká:
هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الأرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
On je ten, jenž pro vás stvořil vše, co na zemi je, potom se k nebi obrátil a v sedmi nebesích je vyrovnal. On věru všech věcí je znalý. (Bekara:29)
Takže pokud někdo říká, tento nápoj je harám, nebo to jídlo je harám, nebo tento oděv je harám, říkne te mu, aby podal důkaz. Pokud přinese důkaz, pak bychom měli dělat to, co je uvedeno v důkazu. Pokud tak neučiní a nepřinese důkaz, pak jeho slova mají být zamítnuta, protože všechno na tomto světě Alláh stvořil pro nás. Tento obecný význam potvrzuje slovo džemí‘an (přeložené zde jako “vše”). A Alláh říká:
وَمَا لَكُمْ أَلا تَأْكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَقَدْ فَصَّلَ لَكُمْ مَا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ وَإِنَّ كَثِيرًا لَيُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ
Co je s vámi, že nepojídáte z toho, nad čím bylo proneseno jméno Boží, když vám Bůh již srozumitelně objasnil vše, co je vám zakázáno – leda jste-li donuceni. Zajisté však mnozí jsou sváděni z cesty vášněmi svými z neznalostí. Pán tvůj však nejlépe zná přestupníky. (An’ám:119)
 Takže pokud je něco harám, měl by existovat jasný a podrobný údaj, že je to harám. Pokud neexistuje žádný takový důkaz, pak to není harám.
 
Pivo, které se nachází na našich trzích, tady v zemi dvou svatých útočišť (Saúdská Arábie) je všechno halal a není o tom pochyb, dá-li Alláh.
Nemyslíme si, že obsah alkoholu v něm dělá pivo harám, ale pokud něco obsahuje procento alkoholu, po kterém bude člověk pod vlivem alkoholu, pokud ho vypije, pak je to harám. Ale pokud je obsah tak miniaturní, že nemá žádný efekt, pak je halál.
 
Pozn.: Ve světě přitom nepanuje jednota v pojmenování tohoto druhu piva ani ve stanovení hranice mezi pivem alkoholickým a nealkoholickým. Např. v USA se používá název „non-alcoholic beer“, v EU „alcohol-free beer“, v obou případech však nápoj může obsahovat až 0,5 % alkoholu, a přesto smí být nazýván nealkoholickým. Ve Velké Británii se jako „no alcohol“ nebo „alcohol-free“ označují pouze piva s objemem alkoholu menším než 0,05 %. Piva s objemovým procentem alkoholu v rozmezí 0,05 % – 0,5 % nesou označení „dealcoholised“. V islámských zemích se naopak důsledně požaduje, aby nealkoholická piva neobsahovala absolutně žádný alkohol.[3]
V České republice splňuje požadavek nulového obsahu alkoholu výrobek značky Bavaria.
 
Zdroj: http://www.islam-qa.com/en/ref/33763/beer; al-Bábu l-Meftúh, 3/381-382


[1] Sahíh Muslim, hadís č. 2003.
[2] Sunen at-Tirmízí, hadís č. 1865; klasifikován jako sahíh al-Albáním v Sahíh at-Tirmízí.