Největší ztráta popsaná v Koránu dle Ibn Kesíra

white printer paper on white table

Vznešený Alláh v Koránu praví:

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ ٱفْتَرَىٰ عَلَى ٱللَّـهِ كَذِبًا ۚ أُو۟لَـٰٓئِكَ يُعْرَضُونَ عَلَىٰ رَبِّهِمْ وَيَقُولُ ٱلْأَشْهَـٰدُ هَـٰٓؤُلَآءِ ٱلَّذِينَ كَذَبُوا۟ عَلَىٰ رَبِّهِمْ ۚ أَلَا لَعْنَةُ ٱللَّـهِ عَلَى ٱلظَّـٰلِمِينَ ٱلَّذِينَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ ٱللَّـهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا وَهُم بِٱلْـَٔاخِرَةِ هُمْ كَـٰفِرُونَ أُو۟لَـٰٓئِكَ لَمْ يَكُونُوا۟ مُعْجِزِينَ فِى ٱلْأَرْضِ وَمَا كَانَ لَهُم مِّن دُونِ ٱللَّـهِ مِنْ أَوْلِيَآءَ ۘ يُضَـٰعَفُ لَهُمُ ٱلْعَذَابُ ۚ مَا كَانُوا۟ يَسْتَطِيعُونَ ٱلسَّمْعَ وَمَا كَانُوا۟ يُبْصِرُونَ أُو۟لَـٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ خَسِرُوٓا۟ أَنفُسَهُمْ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُوا۟ يَفْتَرُونَ لَا جَرَمَ أَنَّهُمْ فِى ٱلْـَٔاخِرَةِ هُمُ ٱلْأَخْسَرُونَ

Kdo je nespravedlivější než ten, kdo lži si proti Bohu vymýšlí? Takoví budou před Pána svého předvedeni a svědkové promluví: “Toto jsou ti, kdož o Pánu svém lži pronášeli!” Zdaž prokletí Boží nepadne na nespravedlivé, kteří z cesty Boží svádějí a pokřivit si ji přejí a v život budoucí nevěří? Tito nemohou nikterak uniknout zásahu Božímu na zemi a nenaleznou kromě Boha ochránce žádného. A trest pak bude jim zdvojnásoben, vždyť slyšet ani vidět schopni nebyli. A to jsou ti, kteří sami sobě ztrátu způsobili, a opustilo je to, co si vymyslili, a není pochyby, že v životě budoucím ještě větší ztrátu utrpí. (Húd: 18-22)

Toto je koránský popis těch, kteří se dopustí největší možné nespravedlnosti a nejhorší a nejohavnější křivdy. V posledním z citovaných veršů Alláh celé lidstvo zpravuje, kam takoví jedinci směřují a jaký bude jejich konec.

Jahjá ibn Kesír v jeho vysvětlení uvedl:

„Vznešený Alláh zde vysvětluje, že jsou to ti největší ztroskotanci mezi všemi lidmi, kteří zaprodali krátkodobý prospěch na tomto světě a koupili za něj ztrátu na světě onom, čímž prodělali Ráj a získali Pekelný oheň. Prodělali požehnání a užívání ve výšinách rajských zahrad Edenu, aby si namísto nich vysloužili nejzazší hlubiny Pekla. Promrhali užívání věčné blaženosti, kterou vyměnili za hnijící a vroucí vodu, nápoj to pekelný, jehož se jim dostane namísto sladkého zapečetěného nektaru. Místo něho budou pít krev a hnis ostatních obyvatel Pekla a budou se dusit černočerným kouřem.Ten budou polykat se špínou rozkládajících se ran, byť si mohli užívat nekončících radovánek s okatými, rozkošnými pannami. Budou navěky hnít rozmačkáni v pekelné jámě, ačkoli mohli odpočívat v luxusu vznešených rajských paláců. Sami si pro sebe zvolili Hněv a trest Boží namísto Jeho blízkosti, Jeho požehnání a sami se připravili o možnost pohlédnout do Jeho Tváře. Proto se vůči těmto ubožákům nikdo nedopustil žádné křivdy. To oni ukřivdili sami sobě. A proto budou takoví lidé těmi, kdo na Onom světě dojde té největší myslitelné ztráty. “ 1

Siddík Hasan Chán dodává:

„Pravda je jasná a známá komukoli, kdo v sobě nalezl pět vlastností, z nichž největší je upřímnost a dalšími jsou porozumění, spravedlivost, snaha dopídit se pravdy a snaha vyzývat k ní také ostatní.“ 2

(…)

1 Viz Tefsíru l-Kur´áni l-‘Azím, 5/46-47.

2 Viz Kat’u s-semri fí bejáni ‘akídeti ahli l-ásár, str. 175.