O hledání požehnání

virgin in the green, gretl in the perennials, gretchen in the bush

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Alláh Vznešený pravil:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا

Lidé, bojte se Pána svého, jenž stvořil vás z bytosti jediné a stvořil z ní manželku její a rozmnožil je oba v množství velké mužů i žen. A bojte se Boha, v Jehož jménu se vzájemně prosíte, a dbejte na pravidla o pokrevních svazcích, neboť Bůh zajisté nad vámi je pozorovatelem.” (Nisá´: 1)

Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh praví:

تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ ‎

Požehnáno budiž jméno Pána tvého, Majestátu a Štědrosti plného!“ (Rahmán: 78)

Požehnání (arab. البركة al-bereka) v jazyce znamená podle ar-Rághiba al-Asfaháního „nárůst a přídavek dobra od Alláha.1 Požehná-li Alláh dané věci, jak se uvádí od ‘Abdulláha ibn ‘Abbáse رضي الله عنهما, poskytne v ní mnoho dobra, které ještě více kypí a roste.2. A to může jen On.

Jako požehnané Alláh v Koránu popisuje Své Slovo, Svůj chrám a okolní město Mekku, mešitu al-Aksá a Svatou Zemi Palestinu, či Své proroky, mír s nimi všemi, včetně Posla Božího Muhammeda صلى الله عليه وسلم osobně a všeho, co se ho týká. On požehnal i dešti, jenž sesílá na zemi, kterou stvořil, nebo určitým časovým úsekům, jako např. Noci úradku (arab. ليلة القدر lejletu l-kadr), anebo časnému jitru každého dne. Požehnané jsou i některé zemědělské produkty, jako olivový olej, či semínko černuchy.

Ten, kdo vede požehnaný život, žije snadno, všude jsou mu dveře otevřeny dokořán a nepotýká se s nesnázemi. Takový život by chtěl každý. Ale jak ho dosáhnout?

Je důležité si uvědomit, že hledat požehnání je činem uctívání, který musí být směřován pouze k Alláhu a musí být proveden jen doloženým způsobem, shodně praxi Posla Božího صلى الله عليه وسلم. Požehnání se nenachází u nikoho, nežli u Alláha a toho, klomu ho Alláh dal. Předpis hledání požehnání je tím jednou provždy stanoven, proto není možné o požehnání usilovat jinak, než jak to činil Posel Boží صلى الله عليه وسلم. Není dovoleno připisovat požehnání něčemu, čemu ho nepřipsal Alláh a Jeho Posel صلى الله عليه وسلم.

Dnes si ukážeme tři prostředky hledání a usilování o požehnání (arab. التبرك at-teberruk).

Prvním zdrojem požehnání je správná víra (arab. الإيمان al-ímán) a vlastní bohabojnost (arab. التقوى at-takwá), protože Vznešený Alláh říká:

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ

Kdyby byli obyvatelé měst těchto uvěřili a bohabojní byli, byli bychom pro ně zajisté požehnání nebes i země otevřeli.“ (A’ráf: 96)

Druhým zdrojem požehnání je Kniha Boží a její následování, protože Všemohoucí Alláh praví:

وَهَٰذَا كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ‎

A také toto Písmo, jež seslali jsme nyní, je požehnané; následujte je a buďte bohabojní – snad dosáhnete milosti!“ (An’ám: 155)

Při Alláhu! Korán přináší bezpočet požehnání ještě na tomto světě v podobě pocitu vnitřní naplněnosti a štěstí, ulehčení každodenních starostí a mnoho dalšího. A to, co přinese na onom světě, je ještě lepší.

Abú Umáma al-Báhilí رضي الله عنه vypráví hadís, v němž Posel Boží صلى الله عليه وسلم říká:

اقْرَءُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيعًا لأَصْحَابِهِ اقْرَءُوا الزَّهْرَاوَيْنِ الْبَقَرَةَ وَسُورَةَ آلِ عِمْرَانَ فَإِنَّهُمَا تَأْتِيَانِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَأَنَّهُمَا غَمَامَتَانِ أَوْ كَأَنَّهُمَا غَيَايَتَانِ أَوْ كَأَنَّهُمَا فِرْقَانِ مِنْ طَيْرٍ صَوَافَّ تُحَاجَّانِ عَنْ أَصْحَابِهِمَا اقْرَءُوا سُورَةَ الْبَقَرَةِ فَإِنَّ أَخْذَهَا بَرَكَةٌ وَتَرْكَهَا حَسْرَةٌ وَلاَ تَسْتَطِيعُهَا الْبَطَلَةُ

Recitujte Korán, věru on přijde v Den Zmrtvýchvstání jako přímluvce za všechny, kdo se s ním družili. Recitujte dva květy – al-Bekaru a súru Áli ‘Imrán, věru ony obě přijdou v Den Zmrtvýchvstání, jako by byly dvěma stínícími obláčky či jakoby byly dvěma hejny ptáků seřazenými, a budou orodovat za své společníky. Recitujte súru al-Bekaru, věru v jejím přijetí je požehnání a v jejím zanechání zoufalost. A nemohou ji snést čarodějníci.3

Třetím jsou rozmanité podoby dobrého činu a nejdůležitějším z nich je prosba (arab. الدعاء ad-du’á´) o požehnání ve všem, co nám Všemohoucí Alláh dává, jako podle al-Hasana ibn ‘Alího رضي الله عنهما činíval i Posel Boží صلى الله عليه وسلم, když během svých modliteb الوتر al-witr prosíval:

وَبَارِكْ لِي فِيمَا أَعْطَيْتَ

A požehnej mi ve všem, cos mi poskytl.4

Prosit o požehnání můžeme i za jiné, jako Posel Boží صلى الله عليه وسلم za Anase ibn Málika رضي الله عنه:

اللَّهُمَّ أَكْثِرْ مَالَهُ وَوَلَدَهُ، وَبَارِكْ لَهُ فِيمَا أَعْطَيْتَهُ

Ó Bože, rozhojni jeho majetek i jeho potomstvo a požehnej mu ve všem, cos mu dal!5

Dalšími konkrétními dobrými činy, které se uvádějí v souvislosti s požehnáním, jsou vzpomínání Alláha a prosba o odpuštění, udělování milodaru, udržování vztahů v rodině, šíření pozdravu míru, skromném životě v manželství, ve výdělku za práci vlastních rukou a v čestném obchodování.

(…)

Služebníci Boží!

Vznešený Alláh praví:

تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ‎

Požehnán buď ten, v jehož rukou je království a jenž všemocný je nad každou věcí.“ (Mulk: 1)

Podle Ibnu l-Kajjima to znamená jak vlastnost požehnanosti, tak schopnost požehnávat.6

Posel Boží صلى الله عليه وسلم v hadísu od ‘Abdulláha ibn Mes’úda رضي الله عنه říká:

وَالْبَرَكَةُ مِنَ اللَّهِ

… A požehnání je od Alláha.7

Požehnání se hledá jen a jen od Alláha. Kdokoli hledá požehnání u kohokoli mimo Něj, dopouští se veliké modloslužby (arab.الشرك الأصغر aš-širku l-akbar) a odpadá od islámu.

Někteří neznalí připisují požehnání a hledají ho tam, kde ho Alláh a Jeho Posel صلى الله عليه وسلم neumístili, např. na hrobech dobrých, Alláhu blízkých služebníků, chopil se nesprávných cest hledání požehnání od Alláha a proto spáchal čin malé modloslužby (arab. الشرك الأصغر aš-širku l-asghar), sice neodpadá, ale jeho prohřešek je horší než velehřích.

Vznešený Alláh praví:

تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ

Požehnán buď Bůh, Pán všech světů!“ (A’ráf: 54)

Kdokoli požehnání od Alláha hledá tam, kde je, avšak způsobem podle šarí’y neplatným, jako během vymezených časových okamžiků či na místech, o nichž není k dispozici žádný důkaz jejich požehnanosti ani v Koránu, ani v Sunně, anebo úkony, o nichž není ani z Koránu, ani ze Sunny důkaz, že požehnání přinášejí, ten se dopouští inovace v náboženství.

V hadísu od ‘Áiše رضي الله عنه Posel Boží صلى الله عليه وسلم říká:

مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ

Kdo do této naší věci přimyslí něco, co k ní nepatří, toto je odmítnuto.8

A před vším tímto se k Alláhu utíkáme.

Alláhu, požehnej nám i našim milovaným ve všech Tvých darech na tomto i na onom světě, zahrň nás všechny Svou přízní a dobrotou.

  1. Viz al-Mufredát, str. 44.
  2.  Viz Lisánu l-‘Arab, 1/722
  3. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 804.
  4. Zaznamenal Abú Dáwúd v Sunenu, hadís č. 1425; an-Nesáí v Sunenu, hadís č. 1746; at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 464; Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 1178; ad-Dárimí v Sunenu, hadís č. 1560; a Ahmed v Musnedu, hadís č. 1817; al-Hákim v Mustedreku, hadís č. 4865; Ibn Chuzejma v Sahíhu, hadís č. 1095; a Ibn Hibbán v Sahíhu, hadís č. 945. Tento dobře známý hadís uvádí i mnozí další. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Sifetu s-salát, hadís č. 180.
  5. Muttefekun ‘alejhi, zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 6334; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 2480.
  6. Viz Bedái’u l-fewáid, 2/680.
  7. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 3579.
  8. Muttefekun ‘alejhi. Zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 2697; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 1718.