O pomoci Boží během hidžry

six persons riding camels on desert

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)

Milí bratři v islámu!

Hidžra nebyla všední událostí, nýbrž velkolepým zlomem, v němž se manifestovala přímá Boží pomoc. Byl to jasný triumf pravdy a víry nad lží a nevírou. Vedl k ustavení jedinečné ctnostné obce věřících, řídících všechny své záležitosti shodně Božímu Zákonu.

Je projevem Boží pomoci Jeho Posluصلى الله عليه وسلم a jeho věrným tak, jako Alláh pomohl jeho prorockým předchůdcům.

Alláh říká:

وَإِن يُرِيدُوا أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ ۚ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ

Chtějí-li tě však oklamat, tedy Bůh ti zajisté postačí – On, jenž tě podpořil vítěznou pomocí Svou i pomocí věřících“ (Anfál: 62)

A toto je Boží splnění Jeho slibu daného věřícím:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا أَنصَارَ اللَّهِ كَمَا قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّينَ مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللَّهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّهِ ۖ فَآمَنَت طَّائِفَةٌ مِّن بَنِي إِسْرَائِيلَ وَكَفَرَت طَّائِفَةٌ ۖ فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَىٰ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِينَ

Vy, kteří věříte! Buďte pomocníky Božími, tak jak to řekl Ježíš, syn Mariin, apoštolům: “Kdož budou pomocníky mými na cestě Boží?” I odvětili apoštolové: “My budeme pomocníky Božími.” A uvěřila část dítek Izraele, zatímco druhá část neuvěřila. A podpořili jsme ty, kdož uvěřili, proti nepřátelům jejich a stali se vítěznými.“ (Saff: 14)

Alláh, jak Sám říká, je ten, kdo během hidžry pomohl Poslu Božímu صلى الله عليه وسلم:

إِلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا

Jestliže vy mu nebudete pomáhat, Bůh pomohl mu již dříve, když vyhnali jej nevěřící …“ (Tewba: 40)

Alláh totiž Sám Sobě předepsal za povinnost poskytnout podporu a pomoc věřícím:

أُولَٰئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ ۖ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ أُولَٰئِكَ حِزْبُ اللَّهِ ۚ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

Do srdcí těchto vepsal Bůh víru a podpořil je duchem od Něho pocházejícím. A uvede je do zahrad, pod nimiž řeky tekou a v nichž nesmrtelní budou. Bůh nalezl v nich zalíbení a oni nalezli zalíbeni v Něm – a tito tvoří stranu Boží! A což nebudou ti, kdož ke straně Boží patří, úspěšní?“ (Mudžádela: 22)

Boží pomoc Jeho Poslu صلى الله عليه وسلم se odráží v několika ohledech:

Alláh pomohl Svému Poslu صلى الله عليه وسلم už tím, že ho přes Džibríla, mír s ním, varoval zjevením před plánem mekkánských modloslužebníků zosnovat na něj atentát. Džibríl mu sdělil, aby nespal na svém lůžku, na němž jinak spává každou noc. Když nastala noc, shromáždili se atentátníci u jeho dveří a číhali na něho, poskytujíce si navzájem podporu. Když Posel Boží صلى الله عليه وسلم viděl, že zaujali své pozice, řekl ‘Alímu ibn Abí Tálibovi رضي الله عنه:

نَمْ عَلَى فِرَاشِي وَتَسَجَّ بِبُرْدِي هَذَا الْحَضْرَمِيِّ الْأَخْضَرِ ، فَنَمْ فِيهِ ، فَإِنَّهُ لَنْ يَخْلُصَ إلَيْكَ شَيْءٌ تَكْرَهُهُ مِنْهُمْ

Spi tady na mém lůžku, přikryj se tímto mým zeleným hadramautským pláštěm, spi v tom, věru nikdy tě nemůže od nich postihnout nic, co bys považoval za zlé.1

Na toto naráží i Alláh ve svých slovech:

وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ ۚ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ

A hle, ti, kdož neuvěřili; strojili proti tobě úklady, aby tě zadrželi anebo zabili či vyhnali. A chystali úklady, avšak i Bůh chystal úklady – a Bůh je nejlepší v strojení úkladů.“ (Anfál: 30)

Druhý moment Boží pomoci nastal v momentě, kdy Posel Boží صلى الله عليه وسلم bezpečně opustil svůj dům přímo prostředkem davu bojovníků se šavlemi. Džibríl mu přikázal vzít hrst prachu a rozptýlit ji jim do tváře.

Přitom Posel Boží صلى الله عليه وسلم recitoval koránské verše:

يس ‎﴿١﴾‏ وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ‎﴿٢﴾

Já sín. Při Koránu moudrém, …“ (JáSín: 1-2)

až do Božích slov:

وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ

a před ně i za ně jsme přehradu umístili a přikryli jsme je, takže nevidí.“ (JáSín: 9)2

Třetím takovým příkladem je ochrana, kterou Alláh poskytl Svému Poslu صلى الله عليه وسلم a jeho společníku Abú Bekrovi رضي الله عنه, když se ukrývali v jeskyni.

Ve slavném hadísu přichází skupina pronásledovatelů až k samému ústí jeskyně a vyděšený Abú Bekr říká Prorokovi صلى الله عليه وسلم: „Kdyby se kdokoli z nich podíval pod nohy, uviděl by nás!

A Posel Boží صلى الله عليه وسلم mu s klidem odpovídá:

‏ مَا ظَنُّكَ يَا أَبَا بَكْرٍ بِاثْنَيْنِ اللَّهُ ثَالِثُهُمَا

Co si myslíš, Abú Bekre, o dvou, s nimiž je Alláh třetím?3

Alláh o tom zjevil:

ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ‎

… a když byl jedním ze dvou; a když byli oba skryti v jeskyni, pravil svému příteli: “Nermuť se, vždyť Bůh je s námi!” A seslal mu Bůh Svou sakínu a podpořil jej vojsky pro vás neviditelnými a ponížil slova těch, kdož nevěřili, zatímco slovo Boží je nejvyšší – Bůh zajisté je mocný, moudrý.“ (Tewba: 40)

(…)

Služebníci Boží!

Alláh rozhoduje o tom, komu pomůže a on pomáhá tomu, komu On chce, shodně Jeho slovům:

وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَن يَشَاءُ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَعِبْرَةً لِّأُولِي الْأَبْصَارِ

A Bůh poskytuje pomoc Svou tomu, komu chce, a věru je v tom poučení pro ty, kdož jsou vidoucí.“ (Áli ‘Imrán: 13)

Nicméně Boží pomoc není myslitelná bez následujících podmínek:

První podmínkou je hluboká víra, usazená v nitru samého srdce a kolující v celém těle.

Vznešený Alláh praví:

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

Bůh přislíbil těm z vás, kdož uvěřili a zbožné skutky konali, že z nich učiní nástupce na zemi, tak jako již učinil nástupci ty, kdož byli před nimi. A přislíbil jim, že upevní pro ně náboženství jejich, které se mu zlíbilo jim dát, a že nahradí posléze obavy jejich jistotou. “Uctívejte Mne a nepřidružujte ke Mně nic! “A ti, kdo ještě po tomto budou nevěřící, jsou věru hanebníci!“ (Núr: 55)

Druhou podmínkou je pevné vědomí o Boží přítomnosti.

Když Božího Proroka Ibráhíma/Abraháma, mír s ním, chtěli modloslužebníci upálit na hranici, opakoval: „Stačí mi Bůh, jak výtečné je spolehnout se naň!“

Alláh popisuje, co následovalo:

قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ

Avšak My jsme pravili: “Ohni, vychladni a buď neškodným pro Abrahama!““ (Anbijá: 69)

Alláh vše vidí, o všem ví a nic mu není neznámé. A nedá, aby lež, bezvěrectví a zlo zvítězilo nad pravdou, vírou a dobrem.

Vznešený praví:

كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ

A Bůh předepsal: „Věru že zvítězím Já i poslové Moji!“, vždyť Bůh vskutku je silný a mocný.“ (Mudžádela: 21)

Třetí podmínkou je trpělivost, neochvějnost a osobní oběť, protože Vznešený Alláh o těch, kteří těmito kvalitami disponují, praví:

وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا ۖ وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ

a z nich pak učinili jsme vedoucí, aby podle rozkazu Našeho vedli za to, že byli neochvějní a o znameních Našich přesvědčeni.“ (Sedžda: 24)

Chabbáb ibnu l-Aratt vypráví, že si někteří sahábové v Mekce postěžovali na perzekuci ze strany modloslužebníků Prorokovi صلى الله عليه وسلم, odpočívajícímu ve stínu Ka’by na svém plášti: „Nebudeš se pro nás snažit najít pomoc? Nepoprosíš za nás Alláha?“

Posel Boží jim odpověděl:

‏ كَانَ الرَّجُلُ فِيمَنْ قَبْلَكُمْ يُحْفَرُ لَهُ فِي الأَرْضِ فَيُجْعَلُ فِيهِ، فَيُجَاءُ بِالْمِنْشَارِ، فَيُوضَعُ عَلَى رَأْسِهِ فَيُشَقُّ بِاثْنَتَيْنِ، وَمَا يَصُدُّهُ ذَلِكَ عَنْ دِينِهِ، وَيُمْشَطُ بِأَمْشَاطِ الْحَدِيدِ، مَا دُونَ لَحْمِهِ مِنْ عَظْمٍ أَوْ عَصَبٍ، وَمَا يَصُدُّهُ ذَلِكَ عَنْ دِينِهِ، وَاللَّهِ لَيُتِمَّنَّ هَذَا الأَمْرَ حَتَّى يَسِيرَ الرَّاكِبُ مِنْ صَنْعَاءَ إِلَى حَضْرَمَوْتَ، لاَ يَخَافُ إِلاَّ اللَّهَ أَوِ الذِّئْبَ عَلَى غَنَمِهِ، وَلَكِنَّكُمْ تَسْتَعْجِلُونَ ‏

Mezi těmi před vámi byl i muž, kterého položili do příkopu, jenž pro něj vykopali, na hlavu mu přiložili pilu a rozřízli ho vedví. Avšak ani to ho neodvrátilo od jeho víry. Jeho tělo rozedírali železnými hřebeny, trhajícími maso od kostí a šlach, ale ani to ho neodvrátilo od jeho víry. Při Alláhu, toto náboženství bude mít navrch, že putující ze San’á do Hadramautu se nebude muset obávat nikoho a ničeho, krom Alláha, či vlka napadajícího jeho ovce. Jenže vy věru nedokážete ani chvíli posečkat.4

Což to není trpělivost, neochvějnost a osobní oběť? A zdaž ji neprokázali během hidžry i Abú Bekr nebo ‘Alí? Čekáme snad Boží pomoc a nepřestáváme si stěžovat na nenávist okolo nás jako přecitlivělí slaboši, neschopní přinést oběti?

Prosím Alláha, aby nám dal sílu vykonat hidžru od nevíry k víře, od nepokornosti k naprosté poslušnosti vůči Němu! Ó Pane, obdař nás hlubokou vírou, vědomím Tvého neustálého dohledu, trpělivostí, pevností a rozhodností přinést oběť, která se od nás očekává, abychom si zasloužili Tvou vítěznou pomoc! Ámín!

  1. Zaznamenal Ibn Hišám v as-Síratu n-nebewíja, 1/483-484.
  2. Zaznamenal Ibn Ishák v as-Síratu n-nebewíja, 2/91.
  3. Hadís je muttefekun ‘alejhi, zaznamenali ho al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 3653; a Muslim v Sahíhu, hadís č.2381.
  4. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 3612.