O přirozené autoritě mužů

girl's hand holding

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Alláh Vznešený pravil:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا

Lidé, bojte se Pána svého, jenž stvořil vás z bytosti jediné a stvořil z ní manželku její a rozmnožil je oba v množství velké mužů i žen. A bojte se Boha, v Jehož jménu se vzájemně prosíte, a dbejte na pravidla o pokrevních svazcích, neboť Bůh zajisté nad vámi je pozorovatelem.” (Nisá´: 1)

Milí bratři v islámu!

Boží plán nastavil jasně vymezené a jednou pro vždy dané úlohy mužů a žen, které se navzájem doplňují, aby vytvořiy vyšší celek nezbytný pro pokračování lidského rodu. Překračovat toto a vzpouzet se proti tomu znamená vzpouru a rouhání proti Stvořiteli, slovy Vznešeného Alláha:

‏ وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُوا ۖ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ ۚ

Nechovejte touhu po tom, čím Bůh vyznamenal některé z vás před jinými! Mužům dostane se části z toho, co si vysloužili, a ženám se také dostane části z toho, co si vysloužily.“ (Nisá: 32)

Mužům patří sféra mimo domácnost a zodpovědnost hlavy rodiny, zatímco ženám náleží sféra uvnitř domácnosti a úkol péče o děti. Toto nevymezil člověk, ale Stvořitel člověka. Proto člověk nemá pražádné právo měnit to. Vznešený Alláh stanovuje:

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ

Muži jsou patrony nad ženami proto, že Bůh dal přednost jedněm z vás před druhými, a proto, že muži udělují z majetků svých.“ (Nisá: 34)

Patronství znamená vůdcovství a nezpochybnitelnou vedoucí pozici v rodinné hierarchii, zodpovědnost za rodinu, nárok na poslušnost v tom, co je dovoleno, schopnost a právo korigovat nežádoucí chování jednotlivých členů rodiny, dohled na plnění Božích příkazů v rodině a žárlivé střežení Božích hranic, aby nebyly překračovány. Alláh tento úkol svěřil muži a nikoli ženě.

Ten, komu toto cítění chybí, kdo doma nemá přirozenou autoritu, ke komu jeho rodina nevzhlíží s notnou dávkou úcty, respektu a bázně, ten není skutečným mužem. Kdo necítí zdravou žárlivost (arab. الغيرة al-ghíra), když vidí, jak se členové jeho rodiny odchylují od jediné správné cesty islámu a špiní čest jeho rodiny, ten je paroháč a podpantoflák (arab. الديوث ad-dejjús), ostře a nekompromisně odsouzený v hadísech Božího Posla صلى الله عليه وسلم. Hanba jemu!

‘Ammár ibn Jásir رضي الله عنهما vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

 لا يَدخُلُ الجنةَ دَيُّوثٌ.

Do ráje nevstoupí ad-dejjús.1

Posel Boží صلى الله عليه وسلم takového muže definoval v jiném podání tohoto hadísu jako:

الَّذِي يُقِرُّ فِي أَهْلِهِ الْخَبَثَ

Ten, kdo odkýve své rodině špinavost.2

Takovému je úplně jedno, co nosí jeho manželka a jeho děti za oblečení a zda náhodou neodhalují svou nahotu. Nic mu neříká popis obyvatelek Pekla od Posla Božího صلى الله عليه وسلم:

نِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلاَتٌ مَائِلاَتٌ رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لاَ يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلاَ يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا

…ženy oblečené a přesto nahé, sklonné zlu a svádějící k němu i své muže, s hlavami jako hrby dvouhrbých velbloudů, s vlasy převislými na jednu či druhou stranu. Ty nevstoupí do Ráje a ani neucítí jeho vůni, byť se šíří na vzdálenost tolik a tolik!3

Bratři! Chcete snad vidět svou ženu, své dcery či sestry v pekelném ohni?

Takového vůbec nepopuzuje, zda, kdy a jak opouští jeho manželka a jeho dcery bezpečí svého domu, kdy a jak se vracejí, či zda se vydávají na delší cestování samy bez mahrema.

‘Abdulláh ibn Mes’úd رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

المرأةُ عورةٌ فإذا خرجتْ اسْتَشْرَفَها الشيطانُ وأقربُ ما تكونُ مِن وجْهِ ربِّها وهي في قَعْرِ بيتها.

Žena je nahotou. Když vyjde ven, doprovází ji šejtán. Nejblíže svému Pánu je tehdy, když je uvnitř svého domu.4

Abú Hurejra رضي الله عنه slyšel Posla Božího صلى الله عليه وسلم říci:

لاَ يَحِلُّ لاِمْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ أَنْ تُسَافِرَ مَسِيرَةَ يَوْمٍ وَلَيْلَةٍ لَيْسَ مَعَهَا حُرْمَةٌ

Není dovoleno ženě, která věří v Alláha a Den Soudu, aby cestovala na den a noc daleko bez doprovodu mahrema.5

Chcete snad, aby vaše ženy či dcery byly mezi neposlušnými Božími služebnicemi?

Takovému vůbec nevadí, že zkaženost a cizí muži vchází k jeho manželce a jeho dětem, že se ony účastní smíšených sezení mužů a žen a že sledují zakázaný obsah v televizi, na internetu a na sociálních sítích.

Podle ‘Ammára ibn Jásiraرضي الله عنهما Posel Boží صلى الله عليه وسلم definoval muže beze špetky žárlivosti také jako:

الذي لا يُبالي من دخل على أهلِه

Ten, koho ani nezalamuje, kdo vchází k jeho rodině.6

‘Ukba ibn ‘Ámir رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

إِيَّاكُمْ وَالدُّخُولَ عَلَى النِّسَاءِ

Mějte se na pozoru před vcházením za ženami!7

Chce snad sebe i členky své domácnosti vystavovat nebezpečí?

V protikladu k častému chápání, beze zdravé žárlivosti a autority není muž, který si doma nevymáhá respekt hrubostí a panovačností, muž, který doma pomáhá své manželce a ten, který doma šíří laskavou legraci, pohodu a dobrou náladu. Ba právě naopak! Matka věřících ‘Áiša رضي الله عنها vyprávěla, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم jí doma pomáhal, sám si zašíval oblečení, sám dojil svou ovci a sám si posluhoval.8 Také uvedla, že spolu žertovali.9

Skutečná hlava rodiny totiž nepotřebuje násilí, protože vládne pomocí vlídnosti, moudré rady a dobrého slova.

(…)

Služebníci Boží!

Buďte skuteční muži! Až se dnes vrátíte domů, ukažte, že jste pány situace a že jste to vy, kdo má u vás doma hlavní slovo. Rakovina feminizmu a liberalizmu bují jen tam, kde skuteční muži chybějí! A pamatujte, že Vznešený Alláh praví:

إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ

A Bůh věru koupil od věřících jejich osoby i jejich majetky s tím, že jim budou dány zahrady.”(Tewba: 111)

Naše osoby, naše zásady, naše činy i naše jmění jsou tím, co prodáváme. A nakoupíme za to buď věčnou blaženost v zahradách rajských, anebo věčné zatracení v plamenech pekelných. My i naše rodiny, za jejíž členy zodpovídáme.

Skutečný muž je výhradně ten, kdo nepolevuje ve své službě Jedinému Pravému Bohu a nenechá se od ní zlákat ani světským ziskem, ani útlocitností vůči své rodině! Zachováte se tedy jako opravdové hlavy rodin?

Prosím Alláha, aby nás učinil skutečnými muži! Utíkám se před ním před nedostatkem zdravé žárlivosti a před paroháčstvím. Ó Bože! Odpusť nám i našim rodinám a uveď nás všechny do Ráje! Ámín!

  1. V této podobě ho uvádí al-Búsírí v Ittiháfu l-chajri l-mihra, 5/431 s da’íf isnádem, význam je však doložen podpůrnými podáními, viz např. al-Bejhekí v Šu’abu l-ímán, hadís č. 10800; a Abú Nu’ajm v Ma’rifetu s-sahába, hadís č. 5209. Jako sahíh je doložil al-Albání v Sahíhu l-Džámi’, hadís č. 3062.
  2. Zaznamenali an-Nesáí v Sunenu, hadís č. 2562; a Ahmed v Musnedu, hadís č. 5372. Jako hasan li-ghajrihi ho doložil al-Albání v Sahíhu t-Terghíb, hadís č. 2366.
  3. Od Abú Hurejry رضي الله عنه zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 2128.
  4. Zaznamenali Ibn Hibbán v Sahíhu, hadís č. 5599; Ibn Chuzejma v Sahíhu, hadís č. 1685; a al-Bezzár v Musnedu, hadís č. 2061. Al-Albání ho v korekci Ibn Chuzejmova Sahíhu doložil jako sahíh a Šu’ajb al-Arnáút v korekci Ibn Hibbánova Sahíhu dokonce jako sahíh podle podmínek Muslima.
  5. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 1088.
  6. Zaznamenali al-Bejhekí v Šu’abu l-ímán, hadís č. 10800 a toto je jeho znění; a Abú Nu’ajm v Ma’rifetu s-sahába, hadís č. 5209. Jako sahíh li-ghajrihi ho doložil al-Albání v Sahíhu t-Terghíb, hadís č. 2367.
  7. Muttefekun ‘alejhi, zaznamenali ho al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 5232; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 2172.
  8. Podání o tom uvádí at-Tirmizí v aš-Šemáilu Muhammedíja, hadís č. 341.
  9. Hadís o tom zaznamenal Abú Dáwúd v Sunenu, č. 2578.