O těch, co si nárokují znalost nepoznatelného

Meditating Woman Standing in front of a Projection

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha bázní, jež Mu přísluší, a neumírejte jinak, než když jste se do vůle Jeho odevzdali!” (Áli ‘Imrán: 102)

Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh o Sobě praví:

وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ

U Něj jsou přístupy k nepoznatelnému a zná je toliko On“ (An’ám: 59)

قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ ۚ

Rci: „Nikdo z těch, kdož jsou na nebesích i na zemi, nezná nepoznatelné kromě Boha.“ (Neml: 65)

Tyto přístupy k nepoznatelnému vysvětlil Posel Boží صلى الله عليه وسلم v hadísu od ‘Abdulláha ibn Omara رضي الله عنهما:

مَفَاتِيحُ الْغَيْبِ خَمْسٌ لاَ يَعْلَمُهَا إِلاَّ اللَّهُ، لاَ يَعْلَمُ مَا تَغِيضُ الأَرْحَامُ إِلاَّ اللَّهُ، وَلاَ يَعْلَمُ مَا فِي غَدٍ إِلاَّ اللَّهُ، وَلاَ يَعْلَمُ مَتَى يَأْتِي الْمَطَرُ أَحَدٌ إِلاَّ اللَّهُ، وَلاَ تَدْرِي نَفْسٌ بِأَىِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِلاَّ اللَّهُ، وَلاَ يَعْلَمُ مَتَى تَقُومُ السَّاعَةُ إِلاَّ اللَّهُ

Klíčů nepoznatelného je pět a nic z toho nezná nikdo, krom Alláha. Nikdo krom Alláha neví, co přinese zítřek. Nikdo neví, co ukrývají lůna, kromě Alláha. Nikdo jiný, kromě Alláha, neví, kdy spadne déšť. Žádný lidský jedinec neví, ve které zemi zemře. A nikdo, krom Alláha, neví, kdy nadejde Hodina.

A potom recitoval koránský verš:

إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ ۖ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَّاذَا تَكْسِبُ غَدًا ۖ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

Jen u Boha je vědění o příchodu Hodiny. On déšť hojný sesílá a ví, co skryto je v lůnech, zatímco duše žádná nezná, co si zítra vyslouží, a žádná neví, ve které zemře zemi. Bůh věru je vševědoucí a dobře zpravený!“ (Lukmán: 34)1

Naše věrouka je čistá a jasná. Toto jsou nedvojsmyslné a jednoznačné důkazy. Boží znalost zahrnuje i toto vše v absolutním měřítku a odjakživa. Nikdo z nás proto nemá ani ponětí o těchto nepoznatelných věcech (arab. الغيب al-ghajb), dokonce ani současná věda ne, leda že by z toho Alláh něco nepoodhalil a neumožnil člověku odhadnout malý výsek z toho. A i kdyby se tak stalo, nebudeme nikdy vědět všechny detaily s absolutní jistotou, ale vždy jen v rovině jistým způsobem pravděpodobné předpovědi. Například můžeme se zpožděním poodhalit pohlaví dítěte, ale nikoli už jeho konečný osud na onom světě apod.

Vznešení andělé, dokonalí, před hříchem chránění Boží služebníci, také neznají nepoznatelné, jinak by neřekli:

سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ

Sláva Tobě, my máme vědění jen o tom, čemus nás Ty naučil, neboť Tys jediný vševědoucí, moudrý!“ (Bekara: 32)

Nic o nepoznatelném netuší ani džinové a šejtáni, jak se dozvídáme z příběhu o Sulejmánovi/Šalamounovi, mír s ním:

فَلَمَّا قَضَيْنَا عَلَيْهِ الْمَوْتَ مَا دَلَّهُمْ عَلَىٰ مَوْتِهِ إِلَّا دَابَّةُ الْأَرْضِ تَأْكُلُ مِنسَأَتَهُ ۖ فَلَمَّا خَرَّ تَبَيَّنَتِ الْجِنُّ أَن لَّوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ الْغَيْبَ مَا لَبِثُوا فِي الْعَذَابِ الْمُهِينِ

A když jsme rozhodli o smrti Šalomounově, upozornilo je na smrt jeho pouze to, že zvíře pozemské jedno sežralo jeho žezla. A když spadl, ukázalo se, že kdyby džinové znali nepoznatelné, nebyli by tak dlouho zůstali v trestu zahanbujícím.“ (Sebe´: 14)

Tím spíše neznají nepoznatelné žádní lidé a to dokonce ani ti nejlepší z nich – Boží poslové a proroci, ledaže by jim Alláh seslal Své Zjevení. Vznešený Alláh praví:

يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ مَاذَا أُجِبْتُمْ ۖ قَالُوا لَا عِلْمَ لَنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ

V den, kdy Bůh shromáždí posly, řekne jim: „Co bylo vám odpověděno?“ I odvětí: „Nemáme o tom vědomosti žádné, Tys věru ten, jenž sám zná nepoznatelné.“ (Máida: 109)

A podobné jim Alláh přikazoval říci už na tomto světě:

قُل لَّا أَقُولُ لَكُمْ عِندِي خَزَائِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ ۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ

Rci: „Neříkám vám, že u sebe vlastním pokladnice Boží a znám nepoznatelné, a neříkám ani, že jsem anděl. Já následuji jedině to, co mi bylo vnuknuto.“ (An’ám: 50)

قُل لَّا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ ۚ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ ۚ

Rci: „Nemohu si sám ani prospět, ani uškodit, leda bude-li Bůh chtít. Kdybych znal nepoznatelné, mohl bych věru rozmnožit dobro své a nedotklo by se mne zlo žádné“ (A’ráf: 188)

قُلْ مَا كُنتُ بِدْعًا مِّنَ الرُّسُلِ وَمَا أَدْرِي مَا يُفْعَلُ بِي وَلَا بِكُمْ ۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ وَمَا أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ

Rci: „Já věru nejsem žádnou novotou mezi posly a nevím ani, co stane se mnou a s vámi. Já následuji pouze to, co mi bylo vnuknuto, a jsem jen varovatel zjevný.“ (Ahkáf: 9)

Pokud toto byla situace toho nejlepšího z celého lidstva, co potom obyčejní lidé, jakkoli by byli učení, vážení a zbožní, jako imámové, šejchové a uctívači, kteří stojí podle shody všech muslimů níže než ten vírou nejslabší z proroků? Uvažujte, máte-li rozum!

(…)

Služebníci Boží!

Nikdo z lidí si nemůže nárokovat nadpřirozené schopnosti mágů, astrologů, numerologů, telepatů, psychotroniků, věštců a jasnovidců. Mějte se proto napozoru před šejtánskými výmysly, bludy a pověrami, známými souhrně jako ezoterika. Zahrnuje i práci s džiny, protože jedině tak je běžný člověk schopen odhalit nepoznatelné:

إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ ثَاقِبٌ

Zaslechne něco pouze ten, kdo urve porady útržek, a ten plamenem pronikajícím je pronásledován.“ (Sáffát: 10)

Tento útržek pak šejtán zamotá do stovek a tisíců svých lží a výmyslů a předá mágovi či věštci, který s džiny pracuje, ale činnost nikdy nevede k úspěchu, slovy Božími:

وَلَا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتَىٰ

A žádný čarodějník nemůže dosáhnout úspěchu, ať půjde kamkoli!“ (TáHá: 69)

Sama tato jeho činnost je čarodějnictvím v užším smyslu slova, znamenajícím popření víry, shodně Božím slovům:

وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَىٰ مُلْكِ سُلَيْمَانَ ۖ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَٰكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ

A následovali to, co hlásali satani v době vlády Šalomounovy. Šalomoun nebyl nevěřící, avšak satani jimi byli, učíce lidi kouzelnictví.“ (Bekara: 102)

Kdokoli by jim potom uvěřil, dopustil by se velkého širku, protože by připsal člověku znalost toho, co zná pouze Alláh. O tom, kdo by je navštívil pro zábavu, anebo sledoval pro zábavu jejich pořady či např. četl horoskopy, které sestaví, hovoří hadís od Safíji رضي الله عنها od jedné z matek věřících, v němž Posel Boží صلى الله عليه وسلم říká:

مَنْ أَتَى عَرَّافًا فَسَأَلَهُ عَنْ شَىْءٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلاَةٌ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ‏

Kdo zajde za věštcem či hadačem a na něco se ho zeptá, tomu nebude přijata jeho modlitba čtyřicet nocí.2 Tj. povinnost mu zůstává, ale ať ví, že jeho modlitba není přijata.

Prosíme Alláha Všeznajícího, jenž zná i nepoznatelné, aby nás uchránil před modloslužebnictvím, které známe i tím, které neznáme. Ó Bože, obdař nás užitečnou znalostí a dobrým, Tebou přijatým činem, nauč nás, co neznáme a připomeň nám, co už umíme. Ámín!

  1. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 4697.
  2. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 2230.