O těch, kteří přijdou o potomka

silhouette of man and kid on seashore

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekle.

Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh praví:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného. (Ahzáb: 70-71)

Služebníci Boží! K největším požehnáním, kterého se na tomto světě může člověku dostat, patří i potomstvo. Vznešený a Milostiplný Alláh popisuje Své služebníky jako:

 وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا ‎

a ti, kdož říkají: “Pane náš, dej nám v manželkách našich i potomcích našich oka ochlazení a učiň nás vzorem bohabojným” (Furkán: 74)

Velikost tohoto daru ocení jen ten, kdo o vlastní děti přišel, nebo mu nebylo dáno je mít. Jsou nezměrným darem a zároveň velkou zkouškou tohoto světa. Vznešený Alláh praví:

  لِّلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ يَهَبُ لِمَن يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَن يَشَاءُ الذُّكُورَ ‎﴿٤٩﴾‏ أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَإِنَاثًا ۖ وَيَجْعَلُ مَن يَشَاءُ عَقِيمًا ۚ إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ ‎

Bohu náleží království na nebesích a na zemi; On tvoří, co chce, a podle libosti dává dcery jednomu a syny druhému anebo z nich činí páry, syny i dcery, anebo činí neplodným, koho chce, neb On vševědoucí je i všemocný.” (Šúrá: 49-50)

Ztráta dítěte je obrovská rána, kterou nedokáže snést nikdo, kromě skutečného trpělivého věřícího, smířeného s Božím předurčením a rozhodnutím.

Anas ibn Málik رضي الله عنه vyprávěl: “S Poslem Božím ﷺ jsme vešli ke kováři Abú Sejfovi رضي الله عنه, manželovi kojné jeho syna Ibráhíma. Posel Boží ﷺ svého syna Ibráhíma uchopil, políbil ho a přičichl k němu. Když jsme se pak do Abú Sejfova domu vrátili znovu, Ibráhím už umíral. Blížily se jeho poslední výdechy. Z očí Posla Božího ﷺ začaly téci slzy. ‘Abdurrahmán ibn ‘Awf رضي الله عنه pravil: “Posle Boží, dokonce i ty pláčeš!” Posel Božíﷺmu odvětil:

 ‏ يَا ابْنَ عَوْفٍ إِنَّهَا رَحْمَةٌ

Ibn ‘Awfe, to jsou slzy milosrdenství.

A potom zaplakal ještě více a dodal:

إِنَّ الْعَيْنَ تَدْمَعُ، وَالْقَلْبَ يَحْزَنُ، وَلاَ نَقُولُ إِلاَّ مَا يَرْضَى رَبُّنَا، وَإِنَّا بِفِرَاقِكَ يَا إِبْرَاهِيمُ لَمَحْزُونُونَ

Oči slzy prolévají, srdce teskní, avšak neřekneme více, nežli to, co těší našeho Pána. Ibráhíme! Věru je nám teskno, že budeme odloučeni.1

Posel Boží ﷺ měl celkem sedm dětí a všechny do jednoho zemřely ještě za jeho života, kromě jediné dcery. Při smrti všech se zachoval stejně.

(…)

Tomu z muslimů, kdo v podobné situaci prokáže stejnou dávku víry, trpělivosti a smíření se s osudem, oznamuje zjevení islámu následující radostné zvěsti:

– Vznešený Alláh mu dodá ještě více správného vedení, upevní ho na cestě Boží, požehná mu a bude vůči němu o to milostivější, neboť pravil:

 وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ ‎﴿١٥٥﴾‏ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ‎﴿١٥٦﴾‏ أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ ‎

Budeme vás zkoušet trochu strachem a hladem a ztrátou na majetku i lidech a plodech – avšak oznam zvěst radostnou trpělivým, kteří, když postihne je neštěstí, hovoří: “My Bohu patříme a my k Němu se navrátíme!” A to jsou ti, jimž patří požehnání a milosrdenství Pána jejich, to jsou ti, kdož správnou cestou jsou vedeni.” (Bekara: 155-157)

– Bude napojen v den té největší žízně, popisovaný Božími Slovy:

وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ ۚ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ ‎

A vykřiknou obyvatelé ohně na obyvatele ráje: “Vylijte na nás vodu nebo něco z toho, co uštědřil vám Bůh!” A odpovědí: “Bůh obojí zakázal pro nevěřící.” (A’ráf: 50)

Uvádí se, že tehdy ke svým rodičům přijde dítě, které zemřelo ještě jako malé, a napojí je.

– Těm, kteří prokážou svou nezlomnou víru a trpělivost při ztrátě dítěte, je přislíbena záchrana před Pekelným Ohněm.

Abú Hurejra رضي الله عنه uvádí, že za Poslem Božím ﷺ přišla jistá ustaraná žena s malým nemocným nemluvnětem na rukou a řekla mu: “Posle Boží, pros Alláha za něho. Už jsem o tři přišla.”

Posel Boží ﷺ jí odpověděl:

لَقَدِ احْتَظَرْتِ بحِظارٍ شَدِيدٍ مِنَ النّارِ

Právě to mezi tebou a Pekelným ohněm vybudovalo mocnou hradbu.2

– Takovým bude také snáze umožněn vstup do Ráje. Vznešený Alláh pravil:

وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُم بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَيْءٍ ۚ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ

A těm, kdo uvěřili a jež jejich potomci ve víře následovali, potomky jejich do ráje přivedeme a nic jim z jejich skutků neubereme. A každý člověk je toho, co činy svými si vysloužil, ručitelem.” (Túr: 21)

Anas ibn Málik رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží ﷺ řekl:

مَا مِنَ النَّاسِ مُسْلِمٌ يَمُوتُ لَهُ ثَلاَثَةٌ مِنَ الْوَلَدِ لَمْ يَبْلُغُوا الْحِنْثَ إِلاَّ أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِفَضْلِ رَحْمَتِهِ إِيَّاهُمْ

Není žádného muslima, jemuž by zemřeli tři děti dříve, než dosáhnou puberty, aniž by ho Alláh za to neuvedl do Ráje, díky Jeho milosti vůči nim.3

– Takovému člověku se v Ráji dostane zvláštní pocty, kterou neobdrží nikdo jiný, nežli ten, kdo prokázal sílu své víry a svou trpělivost při ztrátě dítěte. Tento dům je nazván Domem chvály (arab. بيت الحمد bejtu l-hamd).

Abú Músá al-Aš’arí رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží ﷺ řekl:

إذا مات ولدُ العبدِ قال اللهُ تعالى لملائكتِه: قبضتُم ولدَ عبدي؟ فيقولون: نعم فيقول: ماذا قال عبدي؟ فيقولون: حمدك واسترجَع، فيقولُ اللهُ تعالى: ابنوا لعبدي بيتًا في الجنَّةِ، وسمُّوه بيتَ الحمدِ.

Když dítě někoho z Božích služebníků zemře, Alláh Vznešený se Svých andělů zeptá: “Vzali jste duši dítěti Mého služebníka?” Oni odpovědí: “Ano.” On se otáže: “A copak Můj služebník na to řekl?” Andělé odvětí: “Chválil Tě a řekl: “Alláhu patříme a k Němu se i navrátíme.” Na to Vznešený Alláh řekne: “Postavte Mému služebníkovi v Ráji dům a nazvěte ho Domem chvály.4

Prosím Vznešeného Alláha, aby nám požehnal v daru potomstva, aby učinil z našich dětí potěchu našich očí, aby obdařil dětmi ty, kteří zatím ještě žádné nemají a aby ulehčil situaci těch, kteří o své děti z různých důvodů přišli, či jim není umožněno své děti mít. Ámín!

  1. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 1303; a Ahmed v Musnedu, hadís č. 13045.
  2. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 2636.
  3. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 1381.
  4. Zaznamenali Ahmed v Musnedu, hadís č. 19704; at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 1021; a al-Albání ho ocenil jako hasan li-ghajrihi v Sahíhu t-terghíbi wet-terhíb, hadís č. 3491.