Muslimské debaty, díl 9.: Konvertité k islámu

Konvertité k islámu

Hakim Amdouni, Richard Hlaváček a Lukáš Alí Větrovec rozebírají problematiku konverze Evropanů k islámu. Jak probíhá přerod jedince narozeného v Evropě nemuslimským rodičům, obklopeného moderní sekulární kulturou a civilizací, v plnohodnotného muslima? Nejsou naopak pro skutečné podřízení se vůli Boží z vlastního aktivního přičinění sebe sama, což je pravým významem slova islám, nutná minimálně dvojí konverze? Jak velké úsilí a sebezapření vyžaduje od Evropana přijetí jiného, odlišného hodnotového rámce – tedy toho islámského? Nakolik je anebo není islámská konverze současných Evropanů porovnatelná s konverzemi k islámu v jiných dobách a na jiných místech? O čem hovoří islámsko-naučný koncept barbarské nevědomosti (arab. جاهلية džáhilíja) a jak nám může v úvahách o podstatě konverzí pomoci?

 

 

Shrnutí debaty

00:00 Konvertité a rodilí muslimové

03:00 Ateismus (?)

05:05 Motivace ke konverzi

08:30 Hakimovo setkání s konvertity

15:00 Lukášovo setkání s konvertity

28:00 Význam “Být muslimem”, univerzalismus náboženského poselství

34:00 Dvě konverze evropských muslimů, jejich evropská kultura v nich samých, neoddělitelnost kultury původní od nové

45:00 Od a k čemu konvertita konvertuje?

48:30 Barbarská nevědomost (arab. Džáhílíja). Konverze jako proces

50:45 Prozření vz. vývoj myšlení člověka

01:16:20 “Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění” Peter Ludwig Berger , Thomas Luckmann (1966, česky 1999)a) Alternace, výměna jednoho světa za jiný. Konvertita přijímá nový hodnotový systém, ale žije stále v tom původním.
b) Konverze může být účinně udržována jako věrohodná pouze v prostředí náboženského společenství.
c) Struktura věrohodnosti se musí stát světem jedince a nahradit všechny ostatní světy.
d) Alternace s sebou nese reorganizaci konverzačního aparátu. Změní se partneři pro důležitý rozhovor.
e) Stará realita musí být nově interpretována. Život před alternací je popřen a umístěný do kategorie něčeho špatného.

01:25:20 arab. “takfír” (podst. jméno slovesné od kaffara – obvinit z bezvěrectví, označit za káfira), lat. “apostata” (odpadlík)

01:28:50 Jak slaví muslimové? Zamyšlení muslima nad slavením svátků. (SALVE , Anketa o slavení), 16.7.2020

  1. Muslimské debaty, díl 1.: Víra a praxe
  2. Muslimské debaty, díl 2.: Osvícenství a islám
  3. Muslimské debaty, díl 3.: Religiozita
  4. Muslimské debaty, díl 4.: Marxismus a kapitalismus
  5. Muslimské debaty, díl 5.: Kritická teorie
  6. Muslimské debaty, díl 6.: Multikulturalizmus
  7. Muslimské debaty, díl 7.: Výchova dětí
  8. Muslimské debaty, díl 8.: Západní islamologie a orientalizmus
  9. Muslimské debaty, díl 9.: Konvertité k islámu
  10. Muslimské debaty, díl 10.: Palestina a ž/Židé v islámu