Nošení plnovousu a zkrácení kalhot nad kotníky

Logo XXL

OTÁZKA: Jaké je rozhodnutí o těch, kteří říkají, že holení vousů a zkracování oděvu nad kotníky jsou triviální, nedůležité záležitosti a nejsou základní principy náboženství, nebo o těch, kteří se smeji lidem, kteří tyto věci paktikují?
ODPOVĚĎ:

OTÁZKA: Jaké je rozhodnutí o těch, kteří říkají, že holení vousů a zkracování oděvu nad kotníky jsou triviální, nedůležité záležitosti a nejsou základní principy náboženství, nebo o těch, kteří se smeji lidem, kteří tyto věci paktikují?
ODPOVĚĎ:
Chvála Alláhu.
Tento názort je vážný a těžký omyl. Neexistují žádné triviální a nedůležité záležitosti v islámu, ale všechno je důležité a vše směřuje k vedení člověka nejlepším způsobem.
Islámské předpisy lze sice rozdělit na základní a dílčí, přičemž otázka plnovousu a otázka zkrácení oděvu nad kotníky spadá pod drobné záležitosti, nikoliv základní otázky. Ale není možné nazývat i nejdrobnější otázky z otázek náboženství nevýznamnými. Existuje pak totiž obava, že osoba, která říká něco takového, co lze popsat jako zlehčování či se výsměch, může tímto postupně směřovat k odpadlictví od svého náboženství, protože Alláh říká:
وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ  لا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِنْ نَعْفُ عَنْ طَائِفَةٍ مِنْكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ
A zeptáš-li se ti řeknou: „Věru jsme si jen povídali a bavili se.“ Řekni: „Což jste se snad vysmívali Bohu, Jeho znamením a Jeho Poslu? Nevymlouvejte se. Již jste popřeli víru poté, co jste uvěřili. Pokud skupině vás odpustíme, druhou skupinu z vás potrestáme, protože byli provinilci.“ (Tewba:65-66)
Posel, mír a požehnání Alláha s ním, je ten, kdo nařídil nechat vousy na bradě růst a zkracovat knír, je nutné ho poslouchat a dbát na jeho příkazy a zákazy ve všech věcech. Abú Muhammed ibn Hazm vyprávěl, že existuje shoda, že islámsko-právní stanovisko ohledně růstu plnovousu a zkracovani kníru zní, že jde o povinnost. A nepochybně to vede ke štěstí, spáse, hrdosti, cti a přináší to dobré důsledky, které spočívají v uposlechnutí
Alláha a Jeho Posla, mír a požehnání Boží s ním. Stejně jako neuposlechnutí Alláha a Jeho Posla, mír a požehnání Boží s ním, vede ke zmaru, ztrátě a má zhoubné důsledky.
Podobně tak i nošení šatů nepřesahujících pod kotníky je povinností, podle slov Proroka (mír a
požehnání Alláha s ním): ” Co ze spodního oděvu převisí pod kotníky, je v ohni.” (Sahíh al – Buchárí).
A on (mír a požehnání Alláha s ním) řekl: “Existují tři, se kterými Alláh v den zmrtvýchvstání nepromluví, ani se na ně nepodívá, ani je nepochválí, pro ně bude jen bolestivé trápení: ten, kdo nechá svůj spodní oděv přesáhnout pod kotníky; ten, který daroval věci a připomíná to; a ten, kdo prodává výrobek pomocí falešné přísahy. ” (Sahíh Muslim).
A on (mír a požehnání Alláha s ním) řekl: “Alláh nepohlédne na toho, který prodlužuje svůj oděv z pýchy.” (Obecně přijatý hadís).
Takže muslim se musí obávat Alláha a zkrátit svůj oděv nad kotníky, ať už jde o dželabíji, ‘izár (spodní oděv, kalhoty, nebo plášť) a nenechat je sestoupit pod kotníky. Je lepší, když sahá do středu lýtek. Jestliže se isbál (tj. jev, kdy oděv muslima přesáhne pod kotníky) děje v důsledku pýchy nebo arogance, hřích je vážnější. I když se tak děje v důsledku pouhé nepozornosti a nikoli z pýchy, je to stále špatný čin a dotyčný je hříšník podle preferovaného názoru učenců, ale jeho hřích je méně závažný, než hřích toho, kdo tak učinil z pýchy. Isbál nepochybně vede k domýšlivosti a domýšlivost evokuje, i když ten, kdo jej činí, říká, že tak nedělá z pýchy, protože varování před tímto činem v hadísech je obecné, takže není možné, aby tuto věc někdo bral na lehkou váhu.
Pokud jde o příběh as-Siddíka (tj. Abú Bekra), když řekl Proroku (mír a požehnání Alláha s ním), že jeho spodní oděv sklouzává, i když na to dává pozor, načež mu Prorok (mír a požehnání Alláha s ním) říká: “Ty nejsi jeden z těch, kteří jsou pyšní,” to se týká těch, případ jejichž oděvu je jako případ oděvu Abú Bekra (tj. pro svou drobnou a hubenou postavu nebyl schopen uhlídat svůj oděv, aby mu čas od času nepřepadl přes kotníky). Jejich oděv sklouzává nedopatřením, ne kvůli pýše. Ale pořád se musí snažit nedovolovat, aby se tak stalo. Aby nebyli jako ti, kteří
vláčejí své roucho po zemi úmyslně. Toto varování platí pro ně, ale ne pro lidi, jako je Abú Bekr. Stejně jako varování uvedené výše. Isbál je také podobou jakési extravagance a vystavuje oděv špíne a nečistotě. Je též nepřípustným napodobováním žen (které mohou spustit oděv pod kotníky, či spíše musí, aby zakryly chodidla, která jsou součástí jejich nahoty).
Tedy všichni, kdo říkají, že jsou muslimové, by se měli před tímto uchránit.
A Alláh je zdroj síly a Vůdce přímou cestou.
Zdroj: šejch Ibn Báz: Fetawá´ we Mekálátu Mutenewwi’a, 6/323.
http://islamqa.com/en/ref/12808/Pants%20length
Překlad: Umm Júsuf