O křivém svědectví

silhouette of road signage during golden hour

بسم الله الرحمن الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)

Milí bratři v islámu!

Vznést křivé obvinění vůči někomu bezúhonnému je podle islámu křivdou a obrovským, zničujícím hříchem, jedním z největších.

Vznešený Alláh reaguje na pokrytce, kteří se tohoto dopouštějí:

‏ إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمٌ

Když roznášeli jste to jazyky svými a když hovořili jste ústy svými něco, o čem neměli jste žádné vědění. A považovali jste to za nicotné, zatímco u Boha je to nesmírné.“(Núr: 15)

Naopak věřící, služebníci Milostiplného, jsou chváleni Alláhem slovy:

وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا

A ti, kdož křivě nesvědčí, a když kolem řečí hnusných jdou, míjejí je důstojně.“ (Furkán: 72)

Abú Bekra رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

أَلاَ أُنَبِّئُكُمْ بِأَكْبَرِ الْكَبَائِرِ

Nemám vás zpravit o největších z velehříchů?

Ovšemže, Posle Boží,“ přikývli jsme.

Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

الإِشْرَاكُ بِاللَّهِ، وَعُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ

Přidružování k Alláhu a neposlušnost vůči rodičům …

Posel Boží صلى الله عليه وسلم se opíral, ale v tom se posadil a pokračoval:

أَلاَ وَقَوْلُ الزُّورِ وَشَهَادَةُ الزُّورِ، أَلاَ وَقَوْلُ الزُّورِ وَشَهَادَةُ الزُّورِ ‏

… a ne snad falešné slovo a lživé svědectví? A ne snad falešné slovo a lživé svědectví? … a opakoval to tak dlouho, až jsme si pomysleli, že nepřestane.1

Posel Boží صلى الله عليه وسلم na ‘Akabě žádal po přítomných mužů, aby mu složili přísahu věrnosti, že se nedopustí určitých hříchů. Tuto přísahu Alláh později zvěčnil v Koránu coby přísahu pro ženy. Obsahuje klauzuli:

وَلَا يَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ

že se nedopustí hanebnosti vymyšlené mezi svýma rukama a nohama.“ (Mumtehana: 12) Tj. obvinění ze smilstva (arab. القذف al-kazf).

Posel Boží صلى الله عليه وسلم ohledně toho řekl:

فَمَنْ وَفَى مِنْكُمْ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ، وَمَنْ أَصَابَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئًا فَعُوقِبَ فِي الدُّنْيَا فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ، وَمَنْ أَصَابَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئًا ثُمَّ سَتَرَهُ اللَّهُ، فَهُوَ إِلَى اللَّهِ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنْهُ، وَإِنْ شَاءَ عَاقَبَهُ

Kdokoli pak toto dodrží, toho odměna je u Alláha. Kdokoli do něčeho z toho upadne, ten pak bude potrestán ještě na tomto světě a to pro něj bude vykoupením z trestu na světě onom. A kdo do něčeho z tohoto upadne a Alláh ho přikryje, ten je pod vůlí Boží, bude-li chtít, odpustí mu a bude-li chtít, potrestá ho.2

Křivé obvinění (arab. البهتان al-buhtán) – to je to, co nepřátelé Boží provedli čisté Panně Marii či co provedli pokrytci matce věřících ‘Áiši رضي الله عنها. Dle jejích vlastních slov „přidali bolest k bolesti,3 tedy nejenže ji pomluvili, ale přivedli do situace, že jí ve společnosti nevěřili její obhajobu. Křivé obvinění ubližuje pomlouvanému, útočí na jeho čest, diskredituje ho ve společnosti a působí mu psychickou bolest.

Trest na onom světě je za tohle obzvlášť exemplární, jak uvádí Anas ibn Málik رضي الله عنه od Posla Božího صلى الله عليه وسلم:

لَمَّا عُرِجَ بِي مَرَرْتُ بِقَوْمٍ لَهُمْ أَظْفَارٌ مِنْ نُحَاسٍ يَخْمِشُونَ وُجُوهَهُمْ وَصُدُورَهُمْ فَقُلْتُ مَنْ هَؤُلاَءِ يَا جِبْرِيلُ قَالَ هَؤُلاَءِ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ لُحُومَ النَّاسِ وَيَقَعُونَ فِي أَعْرَاضِهِمْ ‏

Když jsem byl vyzvednut na nebe, prošel jsem okolo lidí s měděnými nehty, kteří si jimi drásali obličeje a prsa. Zeptal jsem se: „Kdo je to, Džibríle?“ Odpověděl mi: „To jsou ti, kteří pojídali maso jiných lidí tím, že útočili na jejich čest.4

(…)

Služebníci Boží!

Nezapomeňme, že falešným a lživým svědectvím je také oslavování či účast na svátcích nevěřících a gratulace k nim. Je jím i šíření neprověřených skandálních zpráv a prapodivných konspiračních teorií.

A je jím v neposlední řadě především obviňování nevinných za vlastní selhání, což Alláh odsuzuje:

وَمَن يَكْسِبْ خَطِيئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا

A kdo se dopustí chyby nebo hříchu a potom z toho obviní nevinného, dopouští se tím osočování a hříchu zjevného.“ (Nisá: 112)

Kolik jen z nás muslimů v nemuslimských zemích, jako je i tato, se dopouští těchto hříchů? Jak je možné, že své nemuslimské sousedy neustále osočují z rasizmu, nenávisti a tzv. islamofobie? Problém je v nás, potom v nás a nakonec v nás. Zamysleme se nad sebou, než bude pozdě!

Prosím Alláha, aby nás ochránil před zlem falešných obvinění a těch, kteří je šíří, odpustil nám a nedovolil, abychom byli takovými. Ámín!

  1. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 5976.
  2. Od ‘Ubády ibn Sámita رضي الله عنه zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 18.
  3. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 2661.
  4. Zaznamenali Abú Dáwúd v Sunenu, hadís č. 4878; a Ahmed v Musnedu, hadís č. 13340. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Sahíhu l-Džámi’, hadís č. 5213.