O půstu celého těla

men in assorted-color apparels

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)

Milí bratři!
Půst není jen o hladování a o žízni. Spolu se žaludkem se postí i naše sedce, jazyk i končetiny. A to nejen po dobu trvání našeho půstu. Vznešený Alláh předepsal půst také ostatním částem těla, s cílem nepřijít o kus odměny za půst kvůli zakázanému jednání. Posel Boží صلى الله عليه وسلم o tom řekl:

مَن لم يَدَعْ قولَ الزُّورِ والعمَلَ به فليس للهِ حاجةٌ أن يدَعَ طعامَهُ وشرابَهُ.

Kdo během půstu nezanechá tlachů, falši a hanebných činů, Alláh od něj nepotřebuje, aby zanechal jídla a pití.1

Mějme to na paměti a držme se toho.

Jazyk se postí po cely Ramadán a nejen přes den. Jeho půst spočívá v odvržení všech nevhodných slov i témat konverzace. Pod pojmem tlachy a faleš zmíněným v hadíse se myslí veškeré zlo páchané jazykem – lži, pomluvy, nadávky, šíření falši z pro zisk či popírání pravdy.

Posel Boží صلى الله عليه وسلم nám odkazuje vystříhat se toho a pokud jsme něčeho takového obětí či svědky, neoplácet stejnou mincí a říci jen:

إنِّـي صائِمٌ إنِّـي صائِمٌ.

Já se věru postím, já se věru postím.2

Půst očí spočívá v odvrácení pohledu na cokoli zakázaneho. Posel Boží صلى الله عليه وسلم pravil:

إِنَّ اللَّهَ كَتَبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ حَظَّهُ مِنَ الزِّنَا، أَدْرَكَ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ، فَزِنَا الْعَيْنِ النَّظَرُ، وَزِنَا اللِّسَانِ الْمَنْطِقُ، وَالنَّفْسُ تَمَنَّى وَتَشْتَهِي، وَالْفَرْجُ يُصَدِّقُ ذَلِكَ كُلَّهُ وَيُكَذِّبُهُ

Věru Alláh předepsal každé části těla její podíl na smilstvu, dokud se ho nedopustí celé tělo. Smilstvem očí je pohled. Smilstvem jazyka je hovor vzbuzující uvnitř duše žádostivost a chtíč. A pohlaví to buď potvrdí, nebo popře.3

Uši se postí od poslechu všeho zakázaného, v souladu se slovy Božími:

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ ‎

A když tlachání plané slyší, odvracejí se od něho a říkají: “Nám skutky naše a vám skutky vaše patří! Mír s vámi, ale my nepotřebujeme pošetilé!” (Kasas:55)

وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا

A nenásleduj to, o čem vědění nemáš, vždyť sluch, zrak i srdce budou všechny žádány, aby počet vydaly.” (Isra:36)

Ruce se postí nekonáním hříchů, například nebraním si toho, co nám nepatří, neposluhováním zakázaného jídla či pití, neubližováním jiným lidem, tím, že nebudeme pro lidi prostředníky a pomocníky v jejich hřešení apod. Nohy se postí nechozením na místa hříchu, k lidem hřích konajícím a propagujícím a nebudeme se po cestě hříchu vydávat prahnouce po jakékoli možnosti porušit Boží řád.

A nakonec i srdce se postí tím, že se očistí od špatných vlastností jako je pýcha, závist či zloba vůči komukoli, neboť toto vše je Božím zákonem zavrhováno a to nejen v Ramadánu, v duchu slov Posla Božího صلى الله عليه وسلم:

لا تباغَضوا، ولا تحاسَدوا، وكونوا عبادَ اللهِ إخوانًا

Nebuďte plní zášti a nezáviďte si, ale buďte, ó služebníci Boží, bratry!4

(…)

Postí-li se služebník Boží skutečným půstem tak, jak mu to předepisuje Boží zákon, podléhá režimu půstu každičký kousek jeho těla i srdce.

Takto si skutečný věřící stráží svůj půst, aby nepřišel o nic ze své odměny a nestal se jedním z takových, o nichž Abú Hurejra رضي الله عنه slyšel Posla Božího صلى الله عليه وسلم říci:

رُبَّ صائمٍ ليس له من صيامِه إلا الجوعُ، ورُبَّ قائمٍ ليس له من قيامِه إلا السَّهرُ

Někteří postící se možná nemají ze svého půstu nic, leda snad hlad a žízeň. A někteří modlící se nemají ze svých modliteb možná nic, leda únavu.5

Prosíme Alláha, aby nám zachoval odměnu za náš půst a učinil nás skutečnými postícími se. Ó Bože, pomož nám na cestě půstu i modliteb, klopení pohledu a strážení jazyka. Ámín!

  1. Od Abú Hurejry رضي الله عنه ho zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 1903.
  2. Muttefekun alejhi. Od Abú Hurejry رضي الله عنه uvádí al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 1904; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 2216.
  3. Od ‘Abdulláha ibn ‘Abbáse رضي الله عنهما zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č, 6243. Podobný hadís uvádí od Abú Hurejry رضي الله عنه i Muslim v Sahíhu, hadís č. 2658.
  4. Muttefekun ‘alejhi, od Abú Hurejry رضي الله عنه zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 6076; a Muslim v Sahíhu, a v lehce odlišné verzi i Muslim v Sahíhu, hadís č. 2563.
  5. Zaznamenali an-Nesáí v as-Sunenu l-kubrá, hadís č. 3249; Ahmed v Musnedu, hadís č.9683; a Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 1690. Jako sahíh doložil al-Albání v Sahíhu l-Džámi’, hadís č. 3490.