Odměna žen v Ráji

Logo XXL

OTÁZKA: Jaká bude zvláštní odměna žen v Ráji?

ODPOVĚĎ: 

Vznešený Alláh garantoval svým pokorným služebníkům, kteří budou poslušni jeho příkazům odměny Ráje, ať už půjde o ženy, nebo o muže. Poselství Božích proroků se týká všech lidských bytostí, jak mužů, tak i žen. Náboženské povinnosti i zákazy, doporučené i nedoporučované, to vše platí jak pro muže, tak pro ženy. Hřích či odměnu ženy andělé písaři zaznamenávají stejným způsobem jako hřích či odměnu muže. 

Vznešený Alláh praví: 

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنكُم مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ ۖ بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ

A Pán jejich je vyslyšel: “Nedopustím věru, aby se ztratil skutek jediný, který kdokoliv z vás učiní, ať je to muž či žena, vždyť jeden k druhému patříte. (Álu ‘Imrán: 195) 

وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا

A ten, kdo koná dobré a je věřící – ať je to muž, či žena – ten vejde do ráje a nebude ošizen ani o slupku pecky datlové.(Nisá´:124)

 مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Kdokoliv zbožné skutky koná, ať muž či žena, a je věřící, toho vzkřísíme k životu překrásnému a věru je odměníme odměnou podle toho nejlepšího, co učinili. (Nahl:97) 

إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا

Muslimové a muslimky, věřící muži a věřící ženy, poslušní a poslušné, pravdomluvní a pravdomluvné, trpěliví a trpělivé, pokorní a pokorné, dárci a dárkyně almužny, postící se muži a postící se ženy, cudní a cudné, muži a ženy hojně Boha vzpomínající – těm všem Bůh věru připravil odpuštění i odměnu nesmírnou. (Ahzáb:35) 

Ráj je obrovskou odměnou od Alláha, obrovským dobrodiním, které nemá žádných vad ani nedokonalostí, užívání v něm je věčné a přesahuje meze lidského chápání. Vznešený Alláh praví:

 فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِيَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Žádná duše neví, co z radostí skryto je pro ně odměnou za skutky jejich.(Sedžda:17) 

V souvislosti s těmito slovy je uváděn hadís od Abú Hurejry, kde Posel Boží صلى الله عليه و سلم říká: „Vznešený Alláh praví: „Připravil jsem pro Své dobré služebníky to, co oko nikdy nevidělo, ucho neslyšelo a na co lidské srdce ani nepomyslilo.1 

Sehl ibn Se’ad as-Sa’dí رضي الله عنه vypráví: „Byl jsem přítomen jednomu ze sezení s Poslem Božímصلى الله عليه و سلم, kdy popisoval Ráj. Poté, co skončil, řekl: „V něm je to, co oko nezahlédlo, srdce nezaslechlo a žádné srdce si ani nedokáže představit. Chcete-li, recitujte:

فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِيَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Žádná duše neví, co z radostí skryto je pro ně odměnou za skutky jejich. (Sedžda:17).“2 

V Ráji obdrží jeho obyvatelé, muži i ženy cokoli, po čem zatouží: 

نَحْنُ أَوْلِيَاؤُكُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ ۖ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ نُزُلًا مِّنْ غَفُورٍ رَّحِيمٍ

My ochránci jsme vašimi v pozemském i budoucím životě; a budete mít v něm to, po čem duše vaše touží, a dostane se vám tam, oč požádáte, všeho, jako pohoštění od odpouštějícího, slitovného. (Fussilet:31-32) 

Na několika místech v Koránu jsou také vedle mužů jmenovány přímo i ženy a jejich odměna, jako o verši hovořícím o zahradách Edenu: 

 يَدْخُلُونَهَا وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ ۖ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ

A vejdou do nich oni i ti z otců, manželek a potomků jejich,kdož zbožni byli. A andělé budou přicházet jim v ústrety u všech dveří (Radd:23) 

هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِي ظِلَالٍ عَلَى الْأَرَائِكِ مُتَّكِئُونَ

a oni i manželky jejich ve stínu na poduškách spočinou (Jásín:56) 

ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ تُحْبَرُونَ

Vejděte do ráje, vy i manželky vaše, v radování! (Zuchruf:70) 

Tyto verše implikují, že vše, co se vzpomíná z rajských odměn, platí shodně pro obě pohlaví. Zvláštní odměnou žen v Ráji je navrácení jejich největšího rozpuku, mladosti a dívčí krásy. Vznešený Alláh praví:

إِنَّا أَنشَأْنَاهُنَّ إِنشَاءً فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْكَارًا

Dívky ty jsme zvláštním stvořením stvořili a pannami jsme je učinili (Wáki’a:35-36) 

Tedy Alláh i těm ženám, které zemřely staré, znovu navrátí jejich svěžest, mladost a dívčí krásu. Al-Hasan al-Basrí uvádí, že za Prorokemصلى الله عليه و سلم přišla starší žena a požádala ho: „Posle Boží, popros za mne Alláha, aby mi dal vejít do Ráje.“

Posel Božíصلى الله عليه و سلم odpověděl: „Matičko, staré ženy nevejdou do ráje,“ načež se dotyčná rozplakala. Posel Božíصلى الله عليه و سلم ale v zápětí dodal: „nevejdou totiž do ráje jako stařenky, ale Alláh ženy Ráje učiní věčně mladými dívkami.3 

Partnery žen v ráji budou jejich pozemští manželé, kteří budou pro své ženy rovněž učiněni mladými. Pokud byla některá provdaná za vícero mužů, bude si podle následujících hadísů moci z nich vybrat toho nejlepšího. Tak smýšlí mnoho učenců historie, včetně Ibn Hadžera, al-Kurtubího a mezi novějšími také šejch ‘Abdulláh ibn ‘Abdurrahmán ibn Džibrín a šejch Muhammed ibn Sálih al-‘Usejmín.4 

Důkazem je hadís od Umm Selemy رضي الله عنها, jedné z matek věřících, která se Posla Božího صلى الله عليه و سلم otázala: „Posle Boží, vylož mi slova حور عين húrun ‘ín, (tj. húrisky velkých očí).“ Posel Božíصلى الله عليه و سلم odpověděl: „Húrun znamená bělostná světlost, bělost pleti a ‘ín odkazuje na velké černé oči.“ Poté se jej otázala na Alláhova slova:

فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ

Tam dívky budou rozkošné a překrásné (Rahmán:70)

Posel Božíصلى الله عليه و سلم odpověděl: „Tím se myslí ženy, které jsou dobré povay a krásných tváří.

Poté se Umm Selema dotázala na Boží slova:

كَأَنَّهُنَّ بَيْضٌ مَّكْنُونٌ

jako by to perly byly skryté. (Sáffát:49)

Posel Božíصلى الله عليه و سلم odpověděl: „Jsou něžné, jemné jako kůžička, kterou vidíš na vejci těsně pod skořápkou.“Poté se jej otázala na Boží slova:

عُرُبًا أَتْرَابًا

láskyplnými, věku stejného (Wáki’a: 37)

Posel Božíصلى الله عليه و سلم je vyložil takto: „To jsou ony, které tento svět opustily jako vetché a zšedivělé stařenky. Alláh je znovu učiní mladými líbeznými panami, zamilovanými do svých manželů, mladých stejně tak jako ony.

Umm Selema se zeptala: „A jsou tedy lepší ženy tohoto světa, nebo húrisky velkých očí?“

Posel Boží صلى الله عليه و سلم odpověděl: „Samozřejmě že ženy z tohoto světa, pro jejich modlitby, jejich půst a skutky uctívání. Alláh jejich tvářím dá světlosti a jejich těla oblékne do hedvábí.

Umm Selema se zeptala: „Posle Boží, a co se stane se ženou, která bude provdaná za dva nebo více mužů? Kdo bude jejím manželem v Ráji?“

Posel Boží صلى الله عليه و سلم odpověděl: „Ona si bude moci vybrat, proto si vybere toho, kdo se k ní bude chovat nejlépe, Umm Selemo. Dobré chování je dobrem jak na tomto, tak i na onom světě.5 

Podle jiného podání se Umm Selema Prorokaصلى الله عليه و سلم zeptala: „Posle Boží, jsou ženy tohoto světa nadřazeny húriskám?“

Odpověděl: „Ženy tohoto světa budou mít před húriskami přednost tak, jako má přednost líc oděvu před jeho rubem.

Umm Selema se otázala: „Posle Boží, proč tomu tak je?“

Prorokصلى الله عليه و سلم odpověděl: „Protože vykonávaly modlitbu, postily se a uctívaly Alláha. Alláh dá jejich tvářím zář a obleče je do hedvábí. [ženy obyvatel země] Budou světlé pleti, budou nosit zelené šaty a žluté klenoty. Jejich flakónky s parfémy budou z perleti a hřebínky ze zlata. Budou říkat: „My jsme ženy věčné, které nikdy nezemřou. My jsme ženy, které věčně ve slastech dlít budou a nikdy těžkostí nepocítí. My jsme ženami, které zůstanou a nikdy neodejdou. Slyš, my jsme šťastné ženy a nikdy nebudeme smutné. Oznam radostnou zvěst těm mužům, pro které jsme my a kteří jsou pro nás.6 

Imám al-Kurtubí uvádí, že Anas رضي الله عنه vyprávěl, jak Umm Habíba رضي الله عنها, jedna z matek věřících, se zeptala Proroka صلى الله عليه و سلم: „Posle Boží, pokud žena byla provdána za dva muže, již oba zemřeli a dostali se do Ráje, který bude jejím manželem v Ráji? Ten první nebo ten druhý?“ Prorokصلى الله عليه و سلم odpověděl: „Ten z nich, který se k ní choval lépe, Umm Habíbo. Dobré chování přináší to nejlepší jak na tomto, tak i na onom světě.“ 7 

Naopak od Umm Dardá رضي الله عنها se uvádí, že když ji o ruku požádal Mu’áwíjja ibn Abí Sufján رضي الله عنه, odmítla jej na základě hadísu, který její manžel Abú Dardá رضي الله عنه slyšel od Proroka صلى الله عليه و سلم: „Žena v Ráji bude manželkou posledního svého manžela.8 

Abú Bekr as-Siddík رضي الله عنه také totéž sdělil Asmě رضي الله عنها, své dceři9 a Huzejfa رضي الله عنه o témže pověděl své manželce10.

Tento fakt měl podle některých také být důvodem zákazu platného pro matky věřících رضي الله عنهن أجمعين. Díky němu se po smrti Prorokaصلى الله عليه و سلم znovu neprovdávaly. A Alláh ví nejlépe. 

Svatba je snad největším požehnáním, kterého lze na tomto světě dosáhnout, jak říká šejch Muhammed ibn Sálih al-‘Usejmín. Pokud existují zmínky, že muži budou v Ráji oženěni, ani ženy v něm jistě nezůstanou samy. To se podle šejcha vztahuje i na ženy, které zemřely svobodné, nebo ty, jejichž manželé se spolu s nimi do Ráje nedostali. Šejch také uvádí, že fakt, že Korán mlčí o zvláštních rajských tvorech stvořených pro ženy může naznačovat, že obdrží manžele, kteří dokonce budou pocházet z řad potomků Adamových.11 

Ženy v Ráji budou také mít své představené, podobně jako muži, jak se uvádí v mnoha věrohodných hadísech. Budou jimi Merjem bint ‘Imrán, matka ‘Ísá عليه السلام, dále matka věřících Chadídža bint Chuwejlid رضي الله عنها, Prorokovaصلى الله عليه و سلم dcera Fátima رضي الله عنها a ‘Asíja bint Muzáhim, žena Faraonova. Ženské obyvatelky Ráje z rodu Adamova, tedy z žen na tomto světě, budou v ráji nadřazeny rajským pannám, húriskám, arab. حور عين húru l-‘ín. Jejich postavení bude vyšší a ony budou také krásnějšími. Ony budou nikoli ozdobami, potěšeními a slastmi ráje, ale naopak jeho královnami a princeznami, těmi, které si ho zasloužily díky milostí Boží, v odměnu za svou víru, svou mravnost a své skutky.Důvodem toho jsou dobré činy, jež tyto ženy vykonaly. Abú Hurejra رضي الله عنه také slyšel Posla Božíhoصلى الله عليه و سلم říci ohledně srovnání mezi húriskami a ženami, které se dostaly do Ráje následující: „… budou nadřazeny těmto stvořením Božím [rajským húriskám] díky zbožným skutkům, které vykonaly na tomto světě.12 

Imámové al-Kurtubí a Ibn Kesír uvádějí, že húrisky v Ráji zpívají svým manželům písně které zní tak pohádkově krásně, že každý, kdo by je slyšel, by jimi byl nesmírně potěšen. Húrisky řeknou: „Jsme rajské panny, které nikdy nezhřešily.“ Ale ženy z tohoto světa jim odpoví: „My jsme byly postícími se, ale vy nikoli. My jsme se modlívaly, ale vy nikoli. My jsme rozdávaly milodary, ale vy nikoli.“13 

A největší odměnou věřících, jak mužů, tak i žen, které se jim v Ráji dostane, bude pohled do Vzešené Tváře Jejich Pána. Suhajb ibn Sinán ar-Rúmí رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Božíصلى الله عليه و سلم recitoval verš:

لِّلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَىٰ وَزِيَادَةٌ ۖ وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ ۚ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

Těm, kdo dobré konali, bude patřit odměna nejkrásnější a ještě jim bude přidáno; jich tváře nepokryje ani chmura, ani ponížení a budou ráje obyvateli a v něm věčné bude jejich přebývání. (Júnus:26)

Poté pravil: „Když obyvatelé Ráje vejdou do Ráje, zavolá vyvolavač: „Lidé Ráje, Alláh vám přislíbil něco, co chce nyní splnit.“ „Což nedal našim dobrým skutkům převážit na vahách nad těmi špatnými? Což neučinil naše tváře bíle zářícími a nespasil nás před Ohněm?“ Vypravěč hadísu dále pokračuje: „Alláh odstraní zábranu z jejich zraků a oni pohlédnou na Vznešenou Tvář Boží.“ Posel Boží pravil: „Při Alláhu, nebude jim dáno ničeho dražšího, ničeho slastnějšího, nežli pohled na Jeho Tvář.14 

Prosíme Alláha, aby nám dal vstoupit do Ráje, připraveného pro ctnostné ženy i ctnostné muže. Ámín.  

(…)

 1Zaznamenal at-Tirmizí v Sunenu.

2Zaznamenal Muslim v Sahíhu.

3Zaznamenal at-Tirmizí v Sunenu.

4Viz Medžmú’u l-fetáwá we r-resáil, 2/53.

5Zaznamenal at-Taberání. Uvádí jej Ibn Kajjím al-Džewzíjje v at-Taríku ile l-dženna, str. 100-101.

6Uvádí jej at-Taberání v al-Kebíru.

7Viz at-Tezkíretu fíahwáli l-mewtá we l-áchira, 2/278.

8Zaznamenal al-Hárrání v Táríchu r-rikká.

9Zaznamenal Ibn Asákír v at-Tárích.

10Zaznamenal al-Bejhekí v al-Ba’s we n-nušúr.

11Viz Medžú’u l-fetáwá we r-resáil, 2/51 – 53.

12Hadís zaznamenal al-Bejhekí v al-Ba’s we n-nušúr, Ibn Džerír at-Taberí v Tefsíru, Abú Ja’lá v Musnedu, Ibn Hadžer ve Fethu l-Bárí a další.

13Viz at-Tezkíretu fí ahwáli l-mewtá we l-áchiraal-Bidájetu we n-nihájaKitábu l-fiteni we l-meláhim.

14Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 347. Uvádí jej i Ibn Kesír v Tefsíru.