Ibráhím ibn Beššár vypráví, že jednoho dne na cestě do Alexandrie s Ibráhímem ibn Adhemem, Abú Júsufem al-Ghasúlím a Abú 'Abdilláhem as-Sechawím překračovali řeku Jordán. Posadili se, aby si odpočali. Abú Júsuf al-Ghasúlí vytáhl z rance několik suchých kůrek chleba. Všichni se trochu najedli a hojně za to poděkovali Alláhu. Jeden z nich vstal, aby donesl trochu vody k pití ...
(5) Co se týče koránského verše, často citovaného na podporu teze o svobodě volby ženy, zda bude či nebude hidžáb nosit, pak verš: لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ "Nebudiž žádného donucování k náboženství!" (Bekara: 256) se týká "vstupu do náboženství (arab. على دجول فيه 'alá duchúli fíhi)," jak objasňuje Dželáluddín as-Sujútí. Jedná se o oznamovací větu ve smyslu "neexistuje donucení k ...
(4) Na tomto světě šarí'a nepředepisuje žádný stanovený fixní trest (arab. حد hadd) za porušování zákazu odhalování nahoty. Za veřejné porušování takových šarí'atských předpisů, které s sebou nenesou sankci jasně definovanou ani v Koránu, ani v Sunně, má legislativa podle shody učenců nezcizitelné právo stanovovat dodatečnou, mírnější trestní sazbu (tzv. التعزير at-te'zír) sama, dokud je něco takového v zájmu dané ...
بسم الله الرحمان الرحيم Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ...
(3) Dále je nutno neztrácet ze zřetele, že selže-li osobní zbožnost muslimky i vědomí individuální cudnosti, počestnosti, kultivovanosti a společenské slušnosti v rámci jemného přediva vzájemných vztahů v kolektivu, šarí'atský systém stále disponuje jak preventivními, tak i nápravnými mechanismy, jak tuto morálku cudnosti ve společnosti udržet. Tyto mechanizmy se nacházejí předně v rukou každé jednotlivé rodiny coby základní jednotky muslimské ...
(2) Druhou věcí, kterou si muslimky i muslimové mají uvědomit, je dvojí rovina platnosti šarí'atských ustanovení. Obecně každé šarí'atské nařízení o příkazu či zákazu nějakého jednání platí jak v rovině náboženské (arab. ديانة dijáneten) tím, že jeho plnění přináší odměnu od Alláha a neplnění tohoto nařízení je hříchem, tak i v rovině právní vymahatelnosti (arab. قضاء kadáan) tím, že za ...
OTÁZKA: V souvislosti se zabitím muslimky M. A. v Íránu "morální policí" za její údajně špatně nošený hidžáb se spousta lidí na sociálních sítí, a to i praktikujících muslimů, vyjadřovala k těmto událostem tím způsobem, že hidžáb je svobodnou volbou ženy a nikdo jí ho nesmí vnucovat, nehledě na to a přesto, že to je povinnost v islámu. Je jasné, ...
بسم الله الرحمان الرحيم Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ...
Abú Zerr رضي الله عنه řekl: "Posle Boží, poraď mi v pár větách." Posel Boží صلى الله عليه وسلم mu odpověděl: أَوْصَيْكَ بِتَقْوَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ فَإِنَّهُ أَزْيَنُ لأَمْرِكَ كُلِّهِ “Radím ti bdělost vůči Vznešenému Alláhu, protože bohabojnost ozdobí všechny tvé záležitosti." "Poraď mi ještě," zopakoval svou prosbu Abú Zerr. Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl: عَلَيْكَ بِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ ...
OTÁZKA: Člověk nenavštěvuje mešitu a nemodlí se povinné modlitby s ostatními, dokonce do mešity nechodí ani na páteční modlitbu. Smýšlí, že lidé v mešitě jsou buď lidmi inovace, nebo dokonce nevěřícími, anebo přinejmenším jejich 'akída není známa a proto nechce, aby byl pro něj kdokoli z nich imámem. Jak mu lze odpovědět? Je povinností modlícího být si jist autenticitou víry ...