Český muslim o událostech v Palestině

man, palestinian flag, smoke

Drazí bratři a sestry v islámu, vážení přátelé obhájci lidskosti, dovolte mi Vás pozdravit pozdravem míru:

السلام عليكم

As-selámu ‘alejkum, mír s Vámi!

Dovolte mi se představit. Jmenuji se Adam a jsem český muslim. Narodil jsem se do české rodiny, v této zemi jsem vyrostl a v 18 letech jsem se stal muslimem. A dnes bych rád promluvil za sebe, jakožto český muslim. Dnes bych rád pronesl svou řeč v angličtině.

بسم الله الرحمن الرحيم

Ve jménu Boha Milostiplného Smilovného.

S podzimem tohoto roku maska kryjící skutečnou povahu západních liberálních elit konečně spadla. Více než kdy jindy je nyní zřejmé, že když mluví o svobodě, lidských právech a rovnosti, berou v potaz pouze obyvatele Západu nebo ty lidi, kteří jsou užiteční pro západní zájmy. Na životech všech ostatních jim nezáleží. Vidíme to velmi dobře a budeme si to pamatovat navždy!

Zároveň nezapomínejme, že západní pohrdání životy nezápadních lidí není ojedinělá chyba v jinak perfektním systému, naopak je to jeho symptom. Tak jako západní elity nezajímají tisíce nevinných životů v Gaze, nezajímali je v jiných zemích, jako například v Iráku, Afganistánu či Libyi.

Rád bych poděkoval muslimům, kteří se účastní těchto protestů s dobrým úmyslem zastat se naší hrdinné Gazy a kteří se jí zastávají, jak nejlépe jen můžou. Chtěl bych poděkovat každému jednomu nemuslimovi podporujícímu Palestince, zvláště pak těm, kteří organizují tyto akce, petice a další formy aktivismu. V této zemi jste hlavní hybnou silou tohoto hnutí.

Jestliže však Svatá země a Palestinci mají být nám muslimům tak drazí, měli bychom se tohoto hnutí účastnit více a aktivněji my sami. S tímto projevem mi dovolte přinést do místního propalestinského boje islámský náboženský, tradicionalistický a umírněný pohled.

Je pravda, že konflikt ve Svaté zemi není primárně náboženské povahy. Není to a priori boj mezi islámem a judaismem, dokonce ani mezi Židy a Araby. Protože ještě před izraelským sekulárním apartheidem a britskou sekulární kolonizací žili židé, Arabové, křesťané i muslimové v míru a bezpečí pod vládou islámské Osmanské říše. Dokonce i sionističtí imigranti byli vítání s otevřenou náručí. Tento konflikt byl podnícen teprve extrémistickou nacionalistickou ideologií sionismu, namířenou proti nežidovské populaci tehdy, když se Britské impérium zmocnilo Svaté země.

I když tento konflikt není primárně náboženský, muslimové stále mají jasnou, nepopiratelnou, Bohem danou povinnost pomoci utlačovaným, zvláště pak svým bratrům a sestrám ve víře, a postavit se pevně proti každému utlačovateli bez ohledu na jeho vyznání.

Nadále ctíme islámskou povinnost dodržování místních zákonů a islámskou povinnost být těmi nejlepšími sousedy. Zároveň však musíme konečně odmítnout západní liberální ideologii a její světovládu a odvrhnout její pokryteckou morálku. Ta nám nakonec přinesla nespravedlivé a neopodstatněné obvinění z podpory terorismu a antisemitismu, naprosté pohrdání životy nevinných lidí v Gaze a strach zastat se jejích obyvatel.

Člověk se díky tomu může cítit beznadějně. Mocné, rozvinuté a „tolerantní“ západní mocnosti nepomáhají Gaze a ani jí nikdy nepomůžou. A muslimské a arabské země ze strachu před reakcí USA a jejich spojenců jen nečinně přihlíží masakrování Gazánců.

Tak co máme v takové zdánlivě beznadějné situaci dělat?

Odpověď najdeme ve slovech Jediného, který vládne veškerou pomocí:

فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ ﴿١٥٢﴾ ‏يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴾١٥٣﴿

Buďte Mne pamětlivi a Já budu pamětliv vás, děkujte Mi a nebuďte nevděční. Vy, kteří věříte, hledejte pomoc v trpělivosti a v modlitbě, vždyť Bůh je věru s trpělivými.“ (Baqara: 152-153)

A s těmito instrukcemi od Boha, pamatujme na Jeho slova v súře al-Anfál:

وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ

A vítězná pomoc jedině od Boha přichází…“ (el-Anfál: 10)

Hledíme v naprosté hrůze na utrpení obyvatel Gazy. Avšak když vidíme naše mrtvé muže, ženy a děti, pamatujme na to, co praví Bůh v súře al-Bekara:

وَلَا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِن لَّا تَشْعُرُونَ ‎﴿١٥٤﴾‏ وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ ‎﴿١٥٥﴾‏ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ‎﴿١٥٦﴾‏ أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ ‎﴿١٥٧﴾‏

A neříkejte o těch, kdož byli zabiti na stezce Boží: “Jsou mrtvi!” Nikoliv; oni živi jsou, avšak vy to netušíte. Budeme vás zkoušet trochu strachem a hladem a ztrátou na majetku i lidech a plodech – avšak oznam zvěst radostnou trpělivým, kteří, když postihne je neštěstí, hovoří: “My Bohu patříme a my k Němu se navrátíme!” A to jsou ti, jimž patří požehnání a milosrdenství Pána jejich, to jsou ti, kdož správnou cestou jsou vedeni.“ (Bekara: 154-157)

Hrozné zkoušky, stejně tak jako střídaní těžkostí a lehkostí, byly vždy nedílnou součástí lidských dějin. Tuto skutečnost Bůh přesně popisuje v súře aš-Šerh:

﴾فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿٥﴾ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿٦

„‎Vždyť se strastmi i úleva přichází, věru že se strastmi i úleva přichází!“ (aš-Šarh: 5-6)

A dále ji popisuje v súře Baqara:

أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُم ۖ مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ ﴾وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ ﴿٢١٤‏

Domníváte se, že vstoupíte do ráje, ač jste dosud nezakusili nic podobného tomu, co zakusili ti, kdož byli před vámi? Byli postiženi neštěstím a bídou a třásli se strachem, až konečně posel a ti, kdož s ním uvěřili, zvolali: “Kdy přijde vítězná pomoc Boží?” Což není pomoc Boží blízká?“ (Baqara: 214)1

A vskutku Boží slib je vždy pravdivý. V poslední seslané súře Koránu Bůh říká:

إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ﴾٣﴿ ‎

Až přijde pomoc Boží a otevření, a uvidíš lidi vstupovat houfně v náboženství Boží, pak oslavuj chválou Pána svého a pros jej o odpuštění, vskutku On vždy přijímá pokání.“ (an-Nasr: 1-3)2

Svou řeč bych rád zakončil modlitbou. Poprosil bych muslimy, aby se k ní přidali. Pokud se chtějí přidat i nemuslimové, jsou vítání. Můžete zvednout své ruce dlaněmi vzhůru před sebe a říkat ámín, nebo jeho ekvivalent amen, v přestávkách během modlitby a na jejím konci.

Chvála Bohu, Pánu všech světů.

Mír a boží požehnání budiž s prorokem Muhammadem, jeho rodinou a jeho společníky.

A mír budiž se všemi božími proroky, od Adama až po Ježíše, syna Marie.

Bože prosíme tě o pomoc všem utlačovaným, muslimům i nemuslimům po celém světě.

Zejména v Palestině, zejména v Gaze.

Prosíme tě při Tvé Milosti, ó Nejmilostivější.

Bože prosíme tě abys jim pomohl, ulehčil jejich utrpení, zahojil jejich rány a dal jim své uklidnění.

Pane prosíme tě, abys jim dal vítězství proti sionistům a jejich podporovatelům.

Pane prosíme tě, abys přijal ty Gazánce, kteří se stali mučedníky na tvé cestě, do nejvyššího stupně Ráje.

Prosíme tě při Tvé spravedlnosti, ó Nejspravedlivější.

Bože poniž a potrestej sionisty a jejich podporovatele na tomto i na onom světě.

Bože učiň muslimské země prostředkem pomoci Gaze a všem Palestincům, a veď je na Tvé stezce.

Prosíme tě při Tvé síle a moci, ó Všemocný a Všemohoucí.

Bože obměkči srdce muslimů vůči nim navzájem, sjednoť je pod svým praporem jakožto jeden národ.

Bože obměkči srdce všech podporovatelů Palestinců, muslimů i nemuslimů, vůči nim navzájem a požehnej jim v tomto společném úsilí.

Bože pro toto úsilí obměkči srdce lidu této země vůči nám a naše srdce vůči nim.

Prosímě tě při Tvé lásce, ó nejvíce milující Pane.

A chvála budiž Bohu, pánu všech světů. Ámín!

Autor: Adam Šlerka

Poznámka: Projev byl přednesen v angličtině během demonstrace na podporu Palestiny. Tyto demonstrace se konají již od 15. října za účasti plejády lidí různého zázemí i rozmanitých názorů – jak Čechů, tak i cizinců, jak levicově orientovaných, tak i konzervativců, jak muslimů, tak i židů, křesťanů a ateistů.

  1. Tento verš byl seslán krátce po hidžře a týká se jak strastí prožívaných muslimy při jejich vyhnání z Mekky, tak i těžkostí před a během Příkopové bitvy o Medínu, kterou muslimové vedli proti obrovské přesile pohanů. (Alí ibn Ahmed al-Wáhidí v Asbábu n-nuzúl, online na: https://wajibad.wordpress.com/2013/08/20/asbab-al-nuzul-surat-al-baqarah/ )
  2. Slovem feth, dosl. „otevření“ se rovněž označuje dobytí či obsazení nějakého území. V tomto verši se tím myslí obsazení Mekky muslimy v roce 630. (Ibn Kesír v Tefsíru l-kur´áni l-‘azím, dostupné online: https://recitequran.com/tafsir/en.ibn-kathir/110:1) Bůh nejenže ještě za života Proroka صلى الله عليه وسلم dal muslimům vítězství v Příkopové bitvě, ale rovněž na celém Arabském poloostrově a v Mecce.