Iblís – džin nebo padlý anděl?

Logo XXL

 OTÁZKA: Je Iblís, Alláh ho proklej, džin nebo anděl?

 OTÁZKA: Je Iblís, Alláh ho proklej, džin nebo anděl?

ODPOVĚĎ:
Objevují se dva názory, podle prvního je Iblís padlý anděl, který byl Alláhem poté, co zpychl a odmítl se na Boží příkaz poklonit až k zemi Adamovi, přetvořen na Šejtána, tj. Satana.Podle druhého názoru je Iblís džin. Správný je druhý názor a to z několika důvodů.
1.     Boží slova:
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا إِلا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلا
A hle, pravili jsme andělům: „Padněte na zem před Adamem!“ A padli na zem všichni kromě Iblíse, jenž mezi džiny patřil a rozkazu Pána svého se zprotivil. Zdaž vezmete si jej a potomky jeho jako ochránce místo Mne, ačkoliv vašimi jsou nepřáteli? Jak špatná to bude výměna pro nespravedlivé! (Kehf:50)
2.     Boží slova:
قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ
Odpověděl: „Já lepší jsem než on, mne z ohně jsi stvořil, zatímco jeho jen z hlíny.“ (Sád:76) ‘Áiša vypráví, že Prorok, mír a požehnání s ním, pravil. „Andělé jsou stvořeni ze světla, džinové z plamene ohně a Adam z toho, co vám již bylo popsáno.“ Zaznamenal Muslim.  Andělé jsou dle hadísu stvořeni ze světla, což jasně ukazuje na rozdílnost podstaty andělů na straně jedné a Iblíse na straně druhé. Z ohně jsou stvořeni džinové.
3.     V mnoha koránských verších, které slouží jako základní důkazy islámské věrouky, jsou andělé prosti hříchu a vykonávají veškerá Boží nařízení bez jakékoli známky odporu, zatímco Iblís je popsán epitety neposlušnosti a nepokornosti, což ukazuje, že Iblís a andělé nejsou totéž.
 Komentář redakce: Iblís je v Koránu přiřazen naroveň andělů, kvůli svému někdejšímu vysokému postavení u Alláha, o které svou neposlušností posléze přišel. A Alláh nejlépe ví.
 
Zdroj: Ljakić, Zijad: U Islamu je odgovor na sva pitanja i sve probleme, Zavidovići, 2010, str.526.