O nevědomosti a jejím nebezpečí

person wearing black and gray jacket in front of bookshelf

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)

Milí bratři v islámu!

Vznešený Korán je knihou nauky a nejvyššího poznání a lékem na největší nevědomost. Touto největší naukou je poznání Pána všech světů a cesty, jak se k Němu přiblížit a usilovat o Jeho spokojenost. A největší nevědomostí je následování tužeb a křivda, od nevíry a přidružování, až po nespravedlnost a násilnickost ve vztahu k sobě a ostatním.

Člověk je obecně a v základu bytostí nevědomou a musí se pracně učit.

Al-Hasan ibn Sálih řekl: „Věru lidé pro svůj život potřebují nauku této víry zrovna tak, jako potřebují jíst a pít.1

Tuto skutečnost potvrzuje i Vznešený Alláh ve Svých slovech ohledně člověka:

إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا ‎

Věru jest on nespravedlivý a nevědomý.“ (Ahzáb: 72)

Proto vše zlé, čeho se člověk dopouští, pramení z jeho křivd a ignorance. Nespravedlnost, násilí i modloslužebnictví a následování tužeb, to vše pramení jen a pouze z nevědomosti a barbarské ignorance.

Nicméně Alláh ze své milosti člověku posílá světlo vědění a poznání:

وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۙ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ‎

Bůh vás vyvedl z útrob matek vašich, aniž jste měli nějaké vědění, a pak vám sluch, zrak i srdce dal – snad budete vděční.“ (Nahl: 78)

Ne nadarmo první verše, které Alláh zjevil lidstvu ve Svém posledním zjeveném písmu, zněly:

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ‎﴿١﴾‏ خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ ‎﴿٢﴾‏ اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ‎﴿٣﴾‏ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ‎﴿٤﴾‏ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ‎﴿٥﴾

Přednášej ve jménu Pána svého, který stvořil, člověka z kapky přilnavé stvořil! Přednášej, vždyť Pán tvůj je nadmíru štědrý, ten, jenž naučil perem, naučil člověka, co ještě neznal.“ (‘Alek: 1-5)

Úlohu vědění a učenosti při léčbě všeho zlého na tomto světě potvrzuje i Sunna Posla Božího صلى الله عليه وسلم.

Abú Hurejra رضي الله عنه slyšel Božího Posla صلى الله عليه وسلم říci:

الدُّنْيَا مَلْعُونَةٌ مَلْعُونٌ مَا فِيهَا إِلاَّ ذِكْرَ اللَّهِ وَمَا وَالاَهُ أَوْ عَالِمًا أَوْ مُتَعَلِّمًا

Tento svět je prokletý a prokleté je vše na něm, kromě vzpomínání Alláha a toho, co s tím souvisí, učence a toho, kdo se učí.2

A proto není náhodou, že Alláh odmítá jakékoli srovnání mezi těmi, kteří jsou obdařeni věděním a těmi, kteří ho postrádají:

قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ

Jsou si rovni ti, kdož vědí, s těmi, kdož nevědí?” Však připomenou si to jen ti, kdož rozmyslem jsou nadáni.“ (Zumer: 9)

Tím nejdůležitějším, co nám Alláh přikazuje vědět, je princip التوحيد at-tewhídu, tedy Boží Jedinosti, Jedinečnosti a výlučného práva na uctívání, když říká:

فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ

Věz tedy, že není božstva kromě Boha.“ (Muhammed: 19)

Ibnu l-Kajjim řekl: „Pokud by služebník Boží ovládal široké a hluboké vědění, avšak nepoznával svého Pána, potom by jeho znalosti byly bezúčelné a zanedbatelné.3

Dávné národy, k nimž byli vysláni poslové a proroci s jistotou měli jisté vědění o světských věcech, avšak byli zcela nevědomí v této otázce a proto jsou označováni za ignorantské.

Proto prorok Núh/Noe, mír s ním, svému lidu poté, co odmítli jeho výzvu k tewhídu a Božímu Zákonu v Jeho Zjevení a dále lpěli na své modloslužbě, říká:

وَلَٰكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ ‎

Však vy jste, jak vidím, lidem nevědomým.“ (Húd: 29)

Ze stejného důvodu o svém národu, vysmívajícímu se Božímu trestu, říká prorok Húd, mír s ním, v tomto dialogu:

قَالُوا أَجِئْتَنَا لِتَأْفِكَنَا عَنْ آلِهَتِنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ ‎﴿٢٢﴾‏ قَالَ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِندَ اللَّهِ وَأُبَلِّغُكُم مَّا أُرْسِلْتُ بِهِ وَلَٰكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ ‎﴿٢٣﴾

Řekli: “Přišels k nám kvůli tomu, abys nás lživě odvrátil od božstev našich? Přines nám tedy to, čím nám hrozíš, jsi-li pravdomluvný!” Odpověděl: “Vědění je pouze u Boha a já předávám vám jedině to, s čím jsem byl poslán, však vidím, že jste lid pošetilý.”“ (Ahkáf: 22-23)

Když totéž učinili obyvatelé Sodomy ve vztahu k jejich proroku Lútovi/Lotovi, mír s ním, a dále setrvávali na svých zvrácenostech, Lút o nich řekl:

أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ وَأَنتُمْ تُبْصِرُونَ ‎﴿٥٤﴾‏ أَئِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَاءِ ۚ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ ‎﴿٥٥﴾

Budete se stále neřestem, jež sami dobře vidíte, oddávat? Což budete i nadále z vášně chodit k mužům raději než k ženám? Ba vy věru jste lid ignorantský!“ (Neml:54-55)

Jak tupé jsou snahy těch, kteří se podobné jednání dnes snaží legitimizovat vědou a vybízejí k tomu naše děti! A ještě si dovolují urážet kohokoli, kdo ukáže na jejich zlo, jako tmáře a zpátečníky.

Učenci islámu proto říkají, že nemůžeme nevěřící označovat za moudré a vědoucí, ale pouze za inteligentní a znalé, protože moudrý dává věci na jejich odpovídající místo a ví, co mu prospívá a co mu škodí. Proto moudrý může být jen ten, kdo slouží jen Jedinému Pravému Bohu.

A varování před něvědomostí přichází i k našemu milovanému Poslu Božímu Muhammedovi صلى الله عليه وسلم:

فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْجَاهِلِينَ

Nebuď tedy jedním z pošetilých!“ (An’ám: 35)

Nepouštěj se do toho, o čem nic nevíš. Nehromaď informace, které tě nepřivádí blíže k tvému Pánu a vyhni se škodlivým myšlenkám, falešným filozofiím a pseudovědám odporujícím islámu i zdravému rozumu! Jsou záležitosti, které nevědět je moudrostí a které vědět je ignorancí!

(…)

Služebníci Boží!

Skutečné vědění a jeho dopady proto není možno měřit ničím jiným, než bohabojností, shodně slovům Božím:

إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ

A obávají se Boha ze služebníků Jeho ti nejučenější.“ (Fátir: 28)

Kdo není bohabojný, není ani učený. A kdo je bohabojnější, je učenější, byť nemá před jménem a za jménem tolik titulů a nepřečetl tolik knih.

Kdo je skutečně moudrý a učený, ten bude následovat Boží cestu, bude soudit lidem nezaujatě a bude se snažit nepodlehnout svým tužbám, naplňujíce Boží příkaz daný před dávnými časy už Božímu proroku Dáwúdovi/Davidovi:

فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَىٰ فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ

Rozsuzuj tedy mezi lidmi podle pravdy! Nenásleduj vášně své, jež by tě svedly z cesty Boží!“ (Sád: 26)

V tomto příkazu je shrnuto vše, co člověk ve svém životě potřebuje vědět o svém vztahu k Alláhu, k sobě samému i k ostatním. Netřeba k nim cokoli dodávat.

Prosíme Alláha, aby zvětšil naši znalost, rozšířil naše obzory, naučil nás, co neznáme, připoměl nám, co jsme zapoměli, chránil nás před nevědomostí a nepotřebnými škodlivými informacemi a dal nám z naší znalosti užitek na tomto i na onom světě. Ámín!

  1. Zaznamenal ad-Dárimí v Sunenu, 1/353.
  2. Zaznamenal at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 2322 jako hasan gharíb; a Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 4112 a toto je jeho znění. Jako hasan li-ghajrihi ho doložil Šu’ajb al-Arnaut v Techrídžu Rijádi s-sálihín, hadís č. 1384. Al-Albání js ním souhlasí v Sahíhu t-Terghíb, hadís č. 74.
  3. Viz Ighásetu l-lehfán, 1/139.