Mnozí lidé se domnívají, že stoupenci pravé víry jsou ponížení, potlačení a zakoušejí porážku za porážkou, na rozdíl od těch, kteří následují jiné cesty. Takoví nezažívají jistotu, že Alláh skutečně přislíbil vítězství pro Své náboženství a pro Své služebníky. Naopak, dokonce byť to neříkají otevřeně, myslí si, že tento příslib neplatí obecně, že se týká jen určité vymezené skupiny v ...
Ahmed ibn Harb, syn Fejrúzův, velký šejch a příkladný učenec města Nejsábúr (Nišápúr), známý též jako Abú 'Abdilláh an-Nejsábúrí, byl významný učenec, imám a asketa zříkající se tohoto světa. Studoval hadísy u Sufjána ibn 'Ujejny, Ibn Abí Fudejka, 'Abdulwehhába ibn 'Attá a Abú Dáwúda at-Tajálisího. Jahjá ibn Jahjá at-Tamímí o něm pravil: "Pokud nebyl Ahmed ibn Harb jedním z Bohu ...
OTÁZKA: Proč je nutné klást tak velký důraz na správnou islámskou věrouku? Co činí právě věrouku nejdůležitější oblastí islámských nauk a samou podstatou islámu? ODPOVĚĎ: Islámská věrouka je věroukou, se kterou Alláh lidstvu posílal všechny proroky. Je to věrouka obsažená ve všech zjevených písmech. Právě tuto věrouku Alláh stanovil jako povinnou pro všechny, které stvořil, ať už lidi, či džiny. ...
Sa'íd ibn Zejd ibn 'Amr ibn Newfel رضي الله عنه vyprávěl: „Dosvědčuji devíti lidem, že budou v Ráji. A kdybych dosvědčil i pro desátého, nedopustil bych se hříchu." „Jak je to možné?" podivili se přítomní. Sa'íd odpověděl: „Stoupali jsme s Prorokem صلى الله عليه و سلم na horu Hirá´ a on řekl: اثْبُتْ حِرَاءُ فَإِنَّهُ لَيْسَ عَلَيْكَ إِلاَّ نَبِيٌّ أَوْ ...
بسم الله الرحمن الرحيم Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme, o pomoc a o správné vedení žádáme. Kdo veden je Alláhem, nebude nikým sveden z cesty a bloudícího nevyvede nikdo, než On. Dosvědčuji, že není božstva kromě Boha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه وسلم je jeho Služebník a Posel, vždy pravdomluvný a důvěryhodný. Bůh žehnej ...
Naši zbožní předkové velmi odsuzovali stádní mentalitu, když někdo nemá svůj názor, nechá se tupě unášet davem, nezamýšlí se nad důsledky svého počínání a nechává se vláčet panující módou či poryvy převažujících společenských názorů, neberouc ohledy, jsou-li správné či špatné. Abú 'Alí al-Hasan ibnu l-Hasan an-Ni'álí vyprávěl, že 'Allán al-Werrák řekl: "Spatřil jsem al-'Itábího, jak jí chleba na stezce nedaleko ...
Vypráví se, že Ibráhím an-Necha'í se procházel a cestou potkal al-A'meše. Připojil se k němu a od té chvíle šli spolu. Oba byli velikými učenci mezi našimi zbožnými předky, avšak oba trpěli také oční vadou. Přezdívka al-A'meš označuje osobu trpící očním zákalem a o an-Necha'ím se ví, že byl jednooký. Al-A'meš se pousmál a řekl an-Necha'ímu: "Ibráhíme, představ si, když ...
OTÁZKA: Kdo zodpovídá za změnu zla na dobro? A jak máme tuto svou povinnost splnit? ODPOVĚĎ: Povinností každého muslima je odvrhnout zlo alespoň ve svém srdci. Ten, kdo tak neučiní, není muslimem v souladu se slovy Posla Božího: مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الإِيمَانِ "Kdokoli z vás spatří cokoli ...
OTÁZKA: Jaký způsob máme zvolit k vybízení k dobru a odvracení od zla, k přikazování vhodného a zakazování zavrženíhodného? ODPOVĚĎ: Ibnu l-Kajjim al-Džewzíja pravil: "Zakazování zla má čtyři úrovně: Úplné odstranění zla a jeho nahrazení dobrem, které je v protikladu k němu. Zmenšení zla, které však není zcela odstraněno. Jedno zlo je nahrazeno jiným, změněno na jiné zlo obdobné či ...
OTÁZKA: Jaké vlastnosti má mít ten, kdo na sebe vezme úkol přikazovat vhodné a zakazovat zavrženíhodné, vybízet k dobru, odvracet od zla a veřejně napravovat špatnosti, které spatří ve společnosti, v níž žije? ODPOVĚĎ: K plnění úkolu vybízet k dobru a odvracet od zla se nehodí každý. Tento úkol si vyžaduje tři charakteristiky, bez nichž není splnitelný a bez nichž ...