Ibnu l-Kajjim: Kdo je ten, kdo se skutečně postí?

person standing on rock platform

Ten, kdo se skutečně postí, to je ten, jehož všechny části těla se zdržují hříchů. Jeho jazyk se zdržuje lhaní, nestoudných slov a všeho, co se odchyluje od pravdy. Jeho útroby se zdržují od jídla a pití a jeho přirození od intimního styku.

Když ten, kdo se skutečně postí, promluví, nehovoří nikdy to, co by mohlo uškodit jeho půstu. A když koná, koná jen tak, aby to nezmenšilo hodnotu jeho půstu. Vše, co říká, je prospěšné. A prospěšné je i vše, co koná.

Ten, kdo se skutečně postí, to je ten, jehož všechny části těla se zdržují hříchů. Jeho jazyk se zdržuje lhaní, nestoudných slov a všeho, co se odchyluje od pravdy. Jeho útroby se zdržují od jídla a pití a jeho přirození od intimního styku.

Když ten, kdo se skutečně postí, promluví, nehovoří nikdy to, co by mohlo uškodit jeho půstu. A když koná, koná jen tak, aby to nezmenšilo hodnotu jeho půstu. Vše, co říká, je prospěšné. A prospěšné je i vše, co koná.

Ten, kdo se skutečně postí, je prodejce parfémů na kterého sedá libá vůně vonných esencí, které prodává. Ten, kdo si k někomu, kdo se skutečně postí, přisedne, má z jeho půstu užitek také. Je s tím, kdo se skutečně postí, v bezpečí před nebezpečím jakkoli se odchýlit od pravdy, lhát, být prostopášný a nespravedlivý.

Skutečný půst je právě toto. Toto je předesáno. Není to jen zdržovat se jídla a pití.

Skutečný půst je, když celé tělo zanechá hříchů zrovna tak, jako žaludek nepřijme ani pokrmy, ani nápoje. A zrovna tak, jako pokrmy a nápoje přeruší a zkazí půst, tak i hříchy škodí půstu z hlediska odměny, která je za něj přislíbena. Díky nim je odměna hříšníka za jeho půst stejná, jako odměna někoho, kdo se postit ani vůbec neodhodlal.

Zdroj: al-Wábilu s-sajjib, str. 43.