Je lepší na cestě přerušit půst, nebo je ho lepší nepřerušit?

black teapot pouring brown liquid on brown ceramic mug

OTÁZKA: Když člověk v Ramadánu cestuje několik hodin autem či letadlem, má dodržet půst, anebo ho přerušit a pak se ty dny dopostit? Co je lepší?

ODPOVĚĎ:

Postící se člověk v Ramadánu, když vyrazí na cestu, má právo na šarí’atskou úlevu přerušení půstu kvůli cestě, shodně koránskému verši:

أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ ۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ

Postěte se jen po určený počet dní! Ten z vás, kdo je nemocen anebo na cestách, nechť postí se stejný počet dní později.” (Bekara: 184)

A shodně verši následujícímu:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ‎

Postním měsícem je měsíc ramadán, v němž Korán byl seslán jako vedení správné pro lidi a jako vysvětlení tohoto vedení i jako spásné rozlišení. Kdo z vás spatří na vlastní oči měsíc, nechť se postí! Ten z vás, kdo je nemocen nebo na cestách, nechť postí se stejný počet dní později; Bůh si přeje vám to usnadnit a nechce na vás obtížné. Dodržujte plně tento počet a chvalte Boha za to, že správně vás vede – snad budete vděční!” (Bekara: 185)

Závisí, zda-li je to pro vás těžkostí, nebo ne. Pokud ano, můžete pro den cestování přerušit půst a potom ten den nahradit. Pokud se zvládáte postit, můžete se postit, aniž byste potom nahrazovali půst v jiné dny. Vše se odvíjí podle toho, nakolik je cesta únavná a nakolik by byl půst během ní namáhavý.

Nelze říci, že je za každé situace lepší se postit, stejně jako nelze říci, že je za každé situace lepší využít ulehčení. Pokud je cesta namáhavá a půst působí přílišnou únavu, vyčerpání, potom je lepší půst odložit na později.

Podle Hamzy ibn ‘Amra رضي الله عنه odpověděl Posel Boží صلى الله عليه وسلم na otázku, zda se během cesty postit, nebo půst přerušit, slovy:

إِنْ شِئْتَ أَنْ تَصُومَ فَصُمْ وَإِنْ شِئْتَ أَنْ تُفْطِرَ فَأَفْطِرْ

Chceš-li se postit, posti se. Chceš-li půst přerušit, přeruš ho.1

Pokud je cesta nenáročná a pohodlná, je lepší se postit, čímž také odpadne pozdější povinnost nahrazování půstu po návratu v jiných dnech mimo Ramadán. Pokud je cesta náročná, namáhavá a nepohodlná, tím spíše, že by půst člověku znemožňoval normální fungování, je preferovanější a lepší nepostit se a nahradit zmeškaný den půstu později.

Důkazem tohoto pochopení je hadís Anase ibn Málika رضي الله عنه, že během jednoho z bojových pochodů Posla Božího صلى الله عليه وسلم někteří lidé půst přerušili, ale jiní se postili dál. Byl nesmírně horký den, takže postící se, když dospěli na místo, kde vojsko odpočívalo, svalili na zem a nebyli schopní jakékoli další aktivity. Ti však, kteří se rozhodli přerušit svůj půst, zvládli postavit tábořiště a napojit jízdní zvířata, stejně jako se postarat o zbytek vojáků.

Posel Boží صلى الله عليه وسلم tehdy poznamenal:

ذَهَبَ الْمُفْطِرُونَ الْيَوْمَ بِالْأَجْرِ

Dnes všechnu odměnu pobrali ti, kteří přerušili půst.2

Konečnou odpověď musíte zvážit sami podle náročnosti své cesty. A Alláh ví nejlépe.

Odpovídal: Alí Větrovec

  1. Zaznamenal an-Nesáí v Sunenu, hadís č. 2299, jako sahíh ho doložil al-Albání v Sahíhu Suneni n-Nesáí, hadís č. 2296.
  2. Muttefekun ‘alejhi, zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 2890; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 1119.