Je rozčlenění tewhídu na tři části inovací?

Logo XXL

OTÁZKA: Je bid’a, uvažujeme-li o rozčlenění tewhídu na kategorie? Nejedná se o nově vymyšlenou věc, která neexistovala před Ibn Tejmíjjou? Jak se vůči takovému tvrzení postavit?

OTÁZKA: Je bid’a, uvažujeme-li o rozčlenění tewhídu na kategorie? Nejedná se o nově vymyšlenou věc, která neexistovala před Ibn Tejmíjjou? Jak se vůči takovému tvrzení postavit?

ODPOVĚĎ:
 
Odpovědí je to, co stanovil Vznešený Alláh ve Své Knize:
 
" وَلِلّهِ الأَسْمَاء الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا
Bohu náleží jména nejkrásnější; vzývejte Jej tedy jimi (A‘ráf:180)
 
Co dalšího říci?
 
Alláh také praví:
 
يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَيُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لأجَلٍ مُسَمًّى ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِيرٍ إِنْ تَدْعُوهُمْ لا يَسْمَعُوا دُعَاءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ وَلا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ
On dává vniknout noci do dne a dni do noci a podmanil si slunce a měsíc a obě tělesa se pohybují k lhůtě stanovené. Takový je Bůh, Pán váš, jemuž patří moc královská, zatímco ti, které vzýváte vedle Něho, nemají moc ani nad slupkou pecky datlové. Jestliže se k nim modlíte, oni neslyší vzývání vaše, a i kdyby je slyšeli, nemohli by vás vyslyšet. A v den zmrtvýchvstání zapřou vaše přidružování jich k Bohu. A nikdo tě o tom nemůže poučit tak jako ten, jenž o všem je zpraven. Lidé, vy chudáci jste na Boha odkázaní, zatímco On soběstačný je a chvályhodný.  (Fátir:13-14)
 
A také:  
 
 وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلْ أَفَرَأَيْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ
A kdyby ses jich zeptal: „Kdo stvořil nebesa a zemi?“, odpověděli by jistě: „Bůh.“ Rci: „Domníváte se snad, že kdyby Bůh mne chtěl postihnout neštěstím, že ti, které vedle Něho vzýváte, by byli schopni mne tohoto neštěstí zbavit? Anebo kdyby mi chtěl poskytnout milosrdenství Své, že by je mohli zadržet?“ A rci: „Bůh mi plně stačí a na Něho nechť se spoléhají ti, kdož se spoléhají.“ (Zumer:38) 
 
Toto je zmíněno v Knize Boží. O tomto také napsal knihu Abdurrezzák ibn Abdulmuhsin al-‘Abbád al-Bedr[1], Alláh ho opatruj, aby toto tvrzení jasně a jednou pro vždy vyvrátil. Důkaz proti tomuto falešnému tvrzení již tedy byl ustaven. Pokud byste nahlédli do kapitoly o tewhídu, jak ji sepsal ve své sbírce Sahíh imám al-Buchárí, Alláh mu budiž milostiv, všimli byste si, že se tam zmiňují pojmy jako tewhídu r-rubúbíjja (Jedinečnost Boží ve smyslu Jeho Panování), tewhídu l-ulúhíjja (Jedinečnost Boží v aspektu Božího výlučného práva být uctíván jako Jediný Bůh) a tewhídu l-asmá´i we s-sifát (Jedinečnost Boží s ohledem na Jeho Jména a Vlastnosti). Toto je způsob prvních učenců této ummy. Na tři kategorie rozlišil tewhíd i ‘Ubejdulláh ibn Budá‘.
 
Můžeme také připomenout, že arabská slova se také rozdělují na tři kategorie – jméno, sloveso a částice, přičemž toto rozdělení je též konvenční. Podobných rozdělení lze nalézt mnoho.  Kategorizace tewhídu se také odráží v mnoha pasáží z Koránu a Sunny. Naši učenci , budiž ke všem Alláh Milostiv, o tomto napsali řadu knih. 
A Alláh nám pomáhej.
 
Odpovídal: šejch Mukbil ibn Hádí al-Wádi’í (z. 1422h. / 2001 kř. éry), někdejší šéf katedry ‘akídy a profesor Islámské univerzity v Medíně.
 
Zdroj:  Audioverze k dispozici zde: http://www.muqbel.net/fatwa.php?fatwa_id=2745

Jeho dvě knihy rozpracovaných důkazů pro rozdělení tewhídu možno stáhnout v arabské verzi zde: http://www.al-badr.net/web/download/ebook/muallafat1.html



[1] Kazatel Prorokovy Mešity v Medíně.