V České republice je možno uzavřít islámský sňatek pouze za asistence místních muslimských obcí či islámských nadací a center, nebo jednotlivců, které místní obce, nadace a centra za tímto účelem výslovně pověří, případně jiná kompetentní islámsky vzdělaná osoba. Podotýkáme, že islámský sňatek nemá v českém právním řádu pozitivně-právní validitu a z tohoto důvodu vzniká právní vakuum, které při nedodržení námi postulovaných podmínek může vést k velmi vážným důsledkům pro novomanžele, které pak v praxi dopadají především na ženy.
Islám volá po zamezení negativních společenských jevů již v samém základě skrze princip právní prevence (arab. سد الذرائع seddu z-zerái’), neboť nejvyšším cílem a konečnou prioritou islámského zákonodárství je bránění škodě a zabezpečení užitku (arab. دفع المفسدة و جلب المصلحة def’u l-mefsedeti we dželbu l-maslaha).
Z tohoto důvodu, pokud tedy chtějí muslimové uzavřít islamský sňatek v ČR, musí dodržet tyto podmínky:
1. Dodržení všech islámských podmínek jmenovaných klasickými díly islámsko-právní nauky, zejména informovaného souhlasu obou novomanželů, specifikování věna (arab. مهر mehr) vypláceného nevěstě a přítomnosti nejméně dvou mužských muslimských svědků (případně jednoho muslimského svědka a dvou muslimských svědkyň), nebo alespoň rozhlášení uzavření daného sňatku.
2. Přítomnost zákonného zástupce nevěsty (arab. ولي welí). Nevěsta musí mít svého zákonného zástupce, kterého zná a jemuž důvěřuje, má na něj kontakt a má k němu přístup. Tímto zástupcem je svéprávný muslimský muž. Pokud má nevěsta otce muslima, musí být tímto zástupcem výslovně on, pokud nikoli, může jím být jakýkoliv jiný muslimský muž z její rodiny. Pokud žádného muslima v rodině nemá, stane se jejím welím známý a bezúhonný zástupce muslimské obce, islámského centra nebo nadace nebo jiný jimi pověřený vzdělaný muslim za podmínky, že žena tohoto muže osobně zná, důvěřuje mu, má na něj kontakt a má k němu přístup.
3. Odstranění čehokoli, co by z hlediska šarí’y bránilo uzavření daného manželství, tedy ideálně alespoň čestné písemné vyhlášení obou novomanželů, že z jejich strany neexistuje žádná šarí’atská překážka vzniku tohoto nového sňatku.
4. Osobní přítomnost všech účastníků svatby, tzn. ženicha, nevěsty, jejího zástupce a všech svědků, přímo na místě, kde se sňatek uzavírá. Pokud kdokoli z nich nemůže být osobně přítomen a nemůže za sebe pověřit nějakého zplnomocněnce, je povoleno si vypomoci moderními komunikačními prostředky, ale pouze cestou videohovoru v reálném čase, u kterého jsou přímo přítomni všichni ostatní účastníci svatby. Jakýkoliv jiný způsob je nepřípustný a takto uzavřený sňatek nebude institucemi muslimů ČR brán za platný.
Z výše uvedených důvodů taktéž výslovně varujeme před následujícími chybami při sňatcích:
1. Nevěsta a ženich se navzájem dostatečně neznají, nevědí o svých názorech, psychickém a fyzickém zdraví, osobnostním nastavení, temperamentu a charakteru, netuší nic o své minulosti zejména v souvislosti s rodinným stavem (rodinné zázemí, předcházející či trvající manželství, předchozí potomstvo), ekonomickým stavem (zaměstnání, příjem či jeho ztráta, dluhy, výživné, exekuce) dokumentací osobního statusu (občanství, pobyty, víza) a případnou trestní minulostí (podmíněné či nepodmíněné odnětí svobody, vyhoštění) a o svých plánech a očekáváních do budoucna (např. místo a charakter budoucího bydliště, úlohy v manželství a postoje při výchově dětí).
2. Sňatek je uzavřen pokoutně bez vědomí místní MO, islámské nadace či centra nebo kompetentní osoby vzdělané v islámu, bez přítomnosti svědků či bez jeho vyhlášení a není jasně dohodnut, specifikováno a do rukou nevěsty neprodlenně odevzdáno věno.
3. Sňatek je uzavřen bez zákonného zástupce nevěsty, anebo ho nevěsta dobře nezná, nedůvěřuje mu, nemá na něj kontakt a nemá k němu přístup.
4. Sňatek je uzavřen přes soudobé komunikační prostředky jakkoli jinak, nežli cestou přímého videohovoru v reálném čase.
V ČR zařizuje islámské sňatky např. Brněnská muslimská obec a Islámská nadace v Brně (Vídeňská 38a 639 00 Brno; tel. 543 243 352 email: brno@muslim.cz).
Autoři: Daniela Bastlová a Alí Větrovec