O poctivosti a společnosti poctivých

two diamonds sitting on top of a pile of crushed glass

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)

Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh nám svěřuje následující závazek:

وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا

Ctěte Boha a nepřidružujte k Němu nic! Chovejte se vlídně k rodičům, příbuzným, sirotkům, chudým, sousedovi pokrevně spřízněnému i cizímu, příteli ze sousedství a jdoucímu po cestě Boží a těm, jimiž vládne vaše pravice! Bůh věru nemiluje ty, kdož jsou domýšliví a vychloubační.” (Nisá: 36)

Islám je náboženství dokonalosti a úplnosti. Neřeší jen vztahy mezi člověkem a jeho Stvořitelem, ale dbá i na vztahy mezi lidmi navzájem, muslimy i nemuslimy. Aby bylo těchto velkolepých cílů islámu dosaženo, ukládá nám Alláh za povinnost stát vždy na straně pravdy a poctivosti a nikdy na straně lži a zrádnosti.

Vznešený Alláh přikazuje:

وَأَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذَا عَاهَدتُّمْ وَلَا تَنقُضُوا الْأَيْمَانَ بَعْدَ تَوْكِيدِهَا وَقَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَيْكُمْ كَفِيلًا ۚ إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ ‎

Dodržujte věrně úmluvu Boží, když jste ji jednou uzavřeli, a nenarušujte přísahy, když jste je potvrdili a Boha si jako jejich ručitele vzali – vždyť Bůh dobře ví, co děláte.“ (Nahl: 91)

Abú Hurejra رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم varoval:

لا يجتمِعُ الكفرُ والإيمانُ في قلبِ امرئٍ، ولا يجتمِعُ الصِّدقُ والكذبُ جميعًا، ولا تجتمِعُ الخيانةُ والأمانةُ جميعًا.

Nesejde se v srdci jednoho člověka spolu nevíra a víra, ani se spolu nesejde pravdymilovnost a lež, ani se spolu nesejdou zrádnost a spolehlivost.1

Abychom tohoto cíle dosáhli, patří k největším povinnostem islámu družit se jen s dobrými a pravdymilovnými. Muslim musí vyhledávat společnost dobrých a opravdových věřících, kteří ho budou povzbuzovat k pravdě a ctnostem. Nikdy nesmí stát po boku lidí pokryteckých a nemorálních, kteří prodávají svou víru a své principy za pomíjivý zisk pozlátek tohoto světa. Od takových se musí skutečný muslim držet co nejdál.

V tomto smyslu Vznešený Alláh praví:

وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا ‎

Buď neochvějný v duši své spolu s těmi, kdož Pána svého zrána i navečer vzývají po Jeho tváři toužíce! A neodvracej oči své od nich v žádosti po krásách života pozemského a neposlouchej toho, jehož srdce jsme učinili lhostejným k připomenutí Svému, ani toho, jenž jen vášně své následuje a jehož chování míru překračuje!“ (Kehf: 28)

Na jiném místě Alláh praví v podobném duchu:

فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ كَفُورًا ‎

Vytrvej tedy do rozsudku Pána svého a neposlouchej mezi nimi toho, kdo hříšníkem je či nevěřícím!“ (Insán: 24)

To proto, že takový člověk se odvrací od Božího Zjevení:

فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّىٰ عَن ذِكْرِنَا وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ‎﴿٢٩﴾‏ ذَٰلِكَ مَبْلَغُهُم مِّنَ الْعِلْمِ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدَىٰ ‎﴿٣٠﴾

Odvrať se tedy od těch, kdo zády k Našemu připomenutí se obracejí a pouze k tomuto pozemskému životu tíhnou. Takový je rozsah jejich vědění! A Pán tvůj ví dobře o tom, kdo z cesty Jeho zbloudil, a zná nejlépe i toho, kdo po ní kráčí.“ (Nedžm: 29-30)

Alláh přikazuje neposlouchat takové, kteří stojí proti principům dobra a pravdy, byť by na nás útočili:

وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ وَدَعْ أَذَاهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا

Neposlouchej ani nevěřící, ani pokrytce a nevšímej si urážek jejich! Spolehni se na Boha, vždyť Bůh vskutku postačí jako ochránce!“ (Azáb: 48)

Alláh nám přikazuje neposlouchat je, i kdyby se nám podbízeli když říká:

وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ ‎﴿٩﴾‏ وَلَا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَّهِينٍ ‎﴿١٠﴾‏ هَمَّازٍ مَّشَّاءٍ بِنَمِيمٍ ‎﴿١١﴾‏ مَّنَّاعٍ لِّلْخَيْرِ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ ‎﴿١٢﴾‏ عُتُلٍّ بَعْدَ ذَٰلِكَ زَنِيمٍ ‎﴿١٣﴾‏

Rádi by, abys jim lichotil, a pak i oni by ti lichotili. Neposlouchej žádného křivopřísežníka hnusného, klevetníka s pomluvami obcházejícího, dobrému se na odpor stavějícího, nepřítele hříšného, násilníka, a k tomu původu pochybného.“ (Kalem: 9-13)

Tento princip je nedílným důsledkem Božího příkazu pravdymilovnosti a zřeknutí se všech podob lži a prolhanosti.

Vznešený Alláh říká:

وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ ۚ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا

Řekni služebníkům Mým, aby hovořili jen to, co nejlepší je. A satan věru rozsévá mezi vámi rozkol, vždyť satan člověku je zjevným nepřítelem.“ (Isrá: 53)

‘Abdulláh ibn Mes’úd رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

إِنَّ الصِّدْقَ يَهْدِي إِلَى الْبِرِّ، وَإِنَّ الْبِرَّ يَهْدِي إِلَى الْجَنَّةِ، وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَصْدُقُ حَتَّى يَكُونَ صِدِّيقًا، وَإِنَّ الْكَذِبَ يَهْدِي إِلَى الْفُجُورِ، وَإِنَّ الْفُجُورَ يَهْدِي إِلَى النَّارِ، وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَكْذِبُ، حَتَّى يُكْتَبَ عِنْدَ اللَّهِ كَذَّابًا

Věru pravdymilovnost vede k dobrotě, dobrota vede do Ráje a věru člověk nepřestane s pravdymilovností, dokud se nestane vskutku pravdymilovným. Věru lež vede k prostopášnosti, prostopášnost vede do Pekelného ohně a věru člověk nepřestane lhát, dokud vskutku nebude u Alláha zapsán jako lhář.2

Skutečný věřící se vždy musí mít na pozoru před všemi formami zrady a podvodu.

Vznešený Alláh říká:

إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ

Bůh ubrání ty, kdož uvěřili, neboť Bůh věru nemiluje žádného zrádce nevěřícího.“ (Hadždž: 38)

Posel Boží صلى الله عليه وسلم říká:

مَنْ غَشَّ فَلَيْسَ مِنَّا .

Kdo podvádí, ten k nám nepatří.3

(…)

Služebníci Boží!

Principem, kterým se musíme v životě řídit a k němuž máme vychovávat i své děti je, že Vznešený Alláh je s těmi, kdo stojí na straně pravdy a poctivosti a je nepřítelem všech, kteří se srotili na straně falši a podvodu, bez ohledu na to kolik jich je. Pravda vítězí, dobro má navrh a poctivost se vyplácí. Lež bude poražena, zlo přemoženo a každý podvod bude odhalen.

Vznešený Alláh praví:

أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ ۖ وَيُخَوِّفُونَكَ بِالَّذِينَ مِن دُونِهِ ۚ وَمَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ

Což Bůh nestačí služebníku Svému, když nevěřící tě zastrašují těmi, které si vzali vedle Něho? Ten, jemuž dal Bůh zbloudit, ten nemá vedoucího žádného.“ (Zumer: 36)

A na jiném místě slibuje:

وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ

A tomu, kdo spoléhá se na Boha, tomu On postačí.“ (Talák: 3)

Prosíme Alláha, aby nám dal sílu, neochvějnost a trpělivost v následování pravdy, poctivosti a dobra, aby nás vzdálil od všech podob falši a zla a učinil nás společníky pravdymilovných na tomto i na onom světě! Ámín!

  1. Zaznamenal Ahmed v Musnedu, hadís č. 8593; Ibn Wehb v al-Džámi’u, hadís č. 537 a toto je jeho verze; a Ibn Batta v al-Ibánetu l-Kubrá, hadís č. 905 s drobnými odchylkami. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Silsiletu l-ahádísi s-sahíha, hadís č. 1050.
  2. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 6094; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 2607.
  3. Od Abú Hurejry رضي الله عنه zaznamenali at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 1315 jako hasan sahíh a toto je jeho verze, Abú Dáwúd v Sunenu, hadís č. 2452; Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 2224; Ahmed v Musnedu, hadís č. 7292; a podobný hadís uvádí i Muslim v Sahíhu, hadís č. 102. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Sahíhu l-Džámi’, hadís č. 6406.