OTÁZKA: Často čtu a srovnávám to, co píší muslimové a nemuslimové a jak reagují na soudobé vědecké, filozofické i společenské problémy a nejrozmanitější výzvy moderní doby. Jako muslim sice stále pevně věřím tomu, že islám má na vše odpovědi, ale u muslimů je velmi často vůbec nenacházím. Dokonce se mi stává, že jejich odpovědi ve mně po srovnání s tím, ...

Víra, tradice a zvyky Azdovští delegáti pochopili dost důležitou věc, která uniká mnoha dnešním muslimům - islám nepřichází ani proto, aby vykořenil kulturní dědictví ze srdce toho, kdo do něj vstupuje, ale ani nepodléhá kulturním zvyklostem toho, kdo k němu vyzývá. Islám je od toho, aby tříbil a zušlechťoval kulturní dědictví všech zúčastněných. Povolené od zakázaného, dobré od špatného a ...

Očitý svědek události a jeho kmen Neuvádí se, že by Suwejd, který je vypravěčem tohoto podání a očitým svědkem celé popisované události, kdy vyprávěl nějaký jiný hadís přímo od Proroka صلى الله عليه وسلم. Ani se neuvádí, že by kdy kdo od něj takto vyprávěl jakékoli jiné hadísy, kromě tohoto. Ibn Abí Hátim však uvádí, že Suwejd byl vypravěčem a ...

Vyprávěl Suwejd ibnu l-Háris al-Azdí رضي الله عنه: "Byl jsem mezi sedm lidmi z mého kmene, kteří vyrazili navštívit Božího Posla Muhammeda صلى الله عليه وسلم a promluvit s ním. Poté, co nás přijal a vyslechl, zalíbila se mu jak naše slova, tak i naše mlčení a i to, jak jsme k němu přišli a jak slavnostně jsme byli oblečení. ...

Abú Bekra Náfi'a ibnu l-Háris رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl: مَا مِنْ ذَنْبٍ أَجْدَرُ أَنْ يُعَجِّلَ اللَّهُ لِصَاحِبِهِ الْعُقُوبَةَ فِي الدُّنْيَا مَعَ مَا يَدَّخِرُ لَهُ فِي الآخِرَةِ - مِنَ الْبَغْىِ وَقَطِيعَةِ الرَّحِمِ "Není hříchu, který by více zasluhoval, aby zaň Alláh tomu, kdo se ho dopustí, uspíšil trest ještě na tomto světě, vedle ...

Vznešený Alláh praví: ‏ مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ‎﴿٢٦١﴾‏ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا يُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُوا مَنًّا وَلَا أَذًى ۙ لَّهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ‎﴿٢٦٢﴾‏ "Ti, kdož vydávají ...

Většina lidí si oblíbí člověka, který je dobro konající, bohabojný a bezúhonný (arab. صالح sálih), avšak zároveň nemají v oblibě někoho, kdo věci napravuje, nařizuje dobro a odvrací od zla (arab. مصلح muslih). Proto nezřídka nacházíme mnohé, jak se přátelí s věřícími a dobrými lidmi, kteří si však pouze hledí svého, a zároveň ti samí lidé, kteří se přátelí s ...

بسم الله الرحمان الرحيم Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ...

Výše uvedené metody islámští učenci používají odjakživa. Jedná se o správný způsob nahlížení na šarí'u, který není pošpiněn "vnějšími vlivy," vedoucími v konečném důsledku k postavení Šarí'y mimo veškerou platnost. Tak, jako jsme řekli, že se díváme, zda je např. nějaký nápoj opojný a pokud opojný není, je nám ke konzumaci dovolen, protože zákaz se týká jen toho, co opíjí. ...

OTÁZKA: Může něco ze zákonů islámského práva dnes už neplatit, anebo alespoň neplatit v Evropě v současných podmínkách? ODPOVĚĎ: Samozřejmě, že islámské předpisy podléhají a musejí podléhat změnám a úpravám shodně podmínkám a situacím, v nichž se jednotliví muslimové a jejich komunity v konkrétních časových a prostorových reáliích nacházejí. Tato změna ovšem musí podléhat nařízením a motivům šarí'atským, poplatným Božímu ...